ARIA Pro II PE-TR1

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki ARIA
Testy
Piotr Szarna
2020-03-02
ARIA - Pro II PE-TR1

Aria Guitars to japońska firma powołana do życia w 1956 roku przez Shiro Arai, miłośnika gitar klasycznych, mającego wcześniej spore doświadczenie w sprowadzaniu tych instrumentów znanych marek.

Po dokładnym rozpoznaniu potrzeb japońskich gitarzystów klasycznych Shiro założył własną firmę Arai & Co. Nazwa „Aria” oznaczająca ‘ekspresyjną melodię’ po raz pierwszy użyta została w 1958 – jak potwierdza sam prezes, ostatnie litery jego nazwiska zostały zamienione miejscami tworząc znaną dzisiaj nazwę marki.

W późnych latach 50. Arai zaczął importować Z USA gitary i wzmacniacze Fendera, by w 1963 roku rozpocząć produkcję pierwszych gitar elektrycznych. Kolejne lata przyniosły rozszerzenie oferty o nowe modele gitar elektrycznych i basów, jak również gitar akustycznych. W 1975 pojawiła się marka Aria Pro II będąca rozwinięciem azjatyckiego custom shopu, pod której banderą powstawały wysokiej klasy instrumenty przeznaczone dla profesjonalnych gitarzystów, z pierwszym oryginalnym modelem PE-1500, serii Prototype Line (PE) z rzeźbionymi korpusami i profilowanymi topami.

Na początku lat 90., po metalowym boomie, Aria Pro II zaprezentowała linię gitar MA, wspierającą serie PE i SB. W ciągu kolejnych lat japońska marka zdobyła szeroką popularność rozbudowując ofertę o zróżnicowane modele instrumentów, sprawdzające się w każdej stylistyce muzycznej i prezentujących znakomity stosunek jakości do ceny. Dystrybutorem gitar i basów marki Aria została niedawno krakowska firma Music Info a instrumenty japońskiej marki dostępne są już w sprzedaży. Katalog Aria Guitars/Aria Pro II obejmuje kilkanaście serii gitar elektrycznych, basowych, elektrycznych i elektryczno akustycznych, klasycznych oraz ukulele.

BUDOWA

Linia PE, z której pochodzi testowany tu model PE-TR1, odwołuje się designem do oryginalnej wersji Aria Pro II “PE”. Gitary z tej serii mają kształt typu single cutaway z ostrzej zakończonym rogiem, mocno odchudzony na krawędziach korpus oraz profilowany top z białym bindingiem. Obecnie dostępne są trzy modele PE-TR1, PE-390 i PE- 350, wszystkie z wklejanym, mahoniowym gryfem. W modelu PE-TR1 korpus jest zrobiony z selekcjonowanego mahoniu i wykończony satynowo lakierem Stained Brown w technologii open pore, natomiast w PE-390 i PE-350 wykonano go z lipy i polakierowano w czarnym kolorze.

Wspomniany mahoniowy gryf o bardzo wygodnym, smukłym i lekko okrągłym profilu to również satynowe wykończenie z otwartymi porami drewna, co wpływa pozytywnie na czystość barwy i rezonowanie drewna. Ciemna podstrunnica z laminowanego drewna Techwood ma krótszą menzurę 25,75” (628 mm) i zaopatrzona jest w 22 średniej wielkości progi. Pozycje na nakładce wskazywane są przez kropki markerów z masy perłowej. Łączenie wklejanej szyjki biegnie ukośnie razem z linią tylnej krawędzi i w połączeniu z głębokim profilowaniem i wcięciem zapewnia bardzo dobry dostęp do najwyższych pozycji. Czarna, asymetryczna główka mieści sześć chromowanych kluczy die-cast zamontowanych po obu stronach w układzie 3+3, a jej błyszczącą powierzchnię zdobią duże, estetyczne litery loga marki wykonane z imitacji kolorowej masy perłowej. Tu też znajduje się czarna zaślepka otworu pręta regulacyjnego.

Czarna główka z chromowanymi, firmowymi kluczami ozdobiona jest estetycznym logiem marki wykonanym z imitacji masy perłowej.

Osprzęt dopełnia chromowany, dwuczęściowy stały mostek Aria Original SPT ze strunociągiem QH o regulowanej wysokości. PE-TR1 wyposażono w dwa humbuckery „Aria Classic Power” CPH-1C oraz umieszczone w zagłębieniach w topie złote pokrętła VOLUME i TONE. Całość konfiguruje 3-pozycyjny przełącznik również osadzony niżej w wyfrezowaniu topu. Wspomniane wcześniej modele posiadają nieco inne humbuckery (2 × AMH-1 w PE-390, 2 × AMH-1C w PE-350), sterowane już dedykowanymi parami potencjometrów głośności i barwy.

W PRAKTYCE

Gitara od razu zwraca uwagę matowym, naturalnym wykończeniem typu open pore, czyli z otwartymi porami drewna, które jest bardzo przyjemne w dotyku i pozwala też na lepszy rezonans oraz naturalne wybrzmienie. Model PE-TR1 nawiązuje do vintage’owego wyglądu oryginału, wyróżniając się profilowaniem topu oraz mocno ściętymi krawędziami – gitara jest znacznie cieńsza i lżejsza co w połączeniu z satynową powierzchnią całości oraz wyjątkowo mocym profilowaniem połączenia wklejanego gryfu z korpusem zapewnia wysoką ergonomię i wygodę gry. Gryf ma również wykończenie open pore, jest bardzo przyjemny w dotyku a smukły, lekko okrągły profil zadowoli miłośników mniejszych szyjek bądź osoby z mniejszymi dłońmi. Wykończenie detali, progów i spasowanie to również wysoka półka, nie ma tu się absolutnie do czego przyczepić.

Uwagę zwraca oryginalny strunociąg oraz przełącznik i gałki osadzone nieco niżej w wyfrezowanych zagłębieniach – wygląda to bardzo estetycznie, szczególnie w połączeniu z chromowanymi puszkami pickupów. Niska, użyteczna akcja strun i dobre strojenie dopełniają całości, a dzięki krótszej menzurze struny łatwiej poddają się takim technikom jak legato czy wibrato. Gitara pomimo naprawdę cienkiego korpusu bardzo ładnie rezonuje, odpowiedź strun wiolinowych jest dynamiczna, basy są sprężyste choć z dosyć ciepłym, okrągłym charakterem.

Para firmowych humbuckerów Aria Classic Power oferuje cały przekrój rasowych barw od czystych, przez bluesowy crunch po mocny rock.

Mamy tu klasyczny układ humbuckerów z 3-pozycyjnym przełącznikiem oraz wspólną regulacją głośności i barwy. Niższe osadzenie gałek może na początku utrudniać nieco operowanie nimi, szczególnie kiedy elementem naszej gry są zmiany barwy potencjometrem głośności, jednak w większości przypadków nie będzie to stanowiło problemu. Po włączeniu do kanału czystego gitara na pozycji gryfowej odzywa się wyważonym, ciepłym tonem, który można porównać do dobrej klasy humbuckera PAF o vintage’owym poziomie sygnału, zapewniającym bardzo dobre oddanie niuansów gry oraz czysty, nieprzerysowany dół. Barwa jest dynamiczna, przy lekkim ataku ładnie słyszalna jest delikatna prezencja a przy mocniejszym uderzeniu w struny pojawia się mocny, ale ciepły środek.

Pozycja środkowa łącząca pickupy dodaje rasowego konturu i jaśniejszej góry, idealnie sprawdzając się przy akordowych biciach czy arpeggio. Tu też warte podkreślenia jest zbalansowanie głośnościowe obu pozycji, bez zauważalnego pojawiania się nadmiernego basu przy gryfie czy nienaturalnej góry przy pracujących obu pickupach. Dodanie gainu w okolice blues-rocka jeszcze mocniej wydobywa atuty Arii – klarowny dół, miękki środek i pełną harmonicznych górę, a dzięki nie za wysokiemu poziomowi sygnału gitara wzorowo reaguje na artykulację i oddaje niuanse gry. Barwa jest wystarczająco tłusta by na obu humbuckerach odnaleźć się nawet w high-gainowych obszarach, choć naturalnym środowiskiem w obszarze przesterowanym Arii PE-TR1 jest rasowy, klasyczny rock.

Gustowne, złote gałki potencjometrów stylowo osadzone są niżej w wyfrezowanych zagłębieniach w topie.

POSUMOWANIE

Aria Pro II PE-TR1 to instrument, który zapewnia bardzo dobre brzmienie klasycznych humbuckerów o charakterze PAF opakowane w stylowy, unowocześniony kształt wygodnego korpusu single-cut, wykończonego dodatkowo w technologii Open-Pore. W niewygórowanej cenie otrzymujemy gitarę renomowanego, japońskiego producenta, oferującą w wielu aspektach walory profesjonalnego instrumentu, w tym wypadu grawitującego w stronę uwspółcześnionych konstrukcji o charakterze vintage.

W gitarze zamontowano chromowany, dwuczęściowy stały mostek Aria Original SPT ze strunociągiem QH o regulowanej wysokości, zapewniający bardzo dobry sustain i wygodę gry.

Łączenie wklejanego gryfu z korpusem oraz pogłębione, ukośne wcięcie pozwalają na komfortową grę w wyższych pozycjach.

www.musicinfo.pl
www.ariaguitars.com

 

Konstrukcja: set-in (Heel-Less Set Neck)
Korpus: mahoń
Gryf: mahoń
Podstrunnica: Techwood
Radius: 12”
Progi: 22
Skala: 24,75” (628 mm)
Układ elektryczny: 2 x humbucker „Aria Classic Power” CPH-1C, 1 x VOLUME, 1 x TONE, 3-pozycyjny przełącznik
Mostek: Aria Original SPT ze strunociągiem QH
Wykończenie: satynowe Open Pore, STBR (Stained Brown)
Wynik testu
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Wygoda:
5.5
Cena
1 990.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
styczeń 2020
Kup teraz