PRS Exotic SE Custom 24 Floyd
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Instrumenty ze stajni PRS zawsze wyróżniały się pięknym wykończeniem rzeźbionych topów z wzorzystych odmian drewna.
W tym roku amerykańska marka postanowiła uraczyć europejskich użytkowników limitowaną serią PRS SE 2017, zaopatrzoną w efektownie prezentujące się topy z kilku odmian egzotycznego drewna. W serii PRS Exotic SE LTD pojawią się modele SE 245, SE 277 Semi-hollow soapbar, SE Custom 22 Semi-hollow, SE Custom 24, SE Custom 24 Floyd oraz Tremonti Custom. Każda z gitar dostępna będzie w kilku wersjach z różnymi odmianami drewna na topie - kontrastującymi paskami Zebrawood, ciemnym hebanem o nieregularnej fakturze, oryginalnym klonem Spalted czy rzadkim, wzorzystym jesionem bagiennym. Niektóre z instrumentów mają też binding Tortoiseshell.
Do naszego testu dotarł wyjątkowo prezentujący się PRS Exotic SE Custom 24 Floyd, cieszący oko kontrastującymi paskami topu Zebrawood oraz wyposażony w obustronny mostek Floyd Rose.
BUDOWA
Gitary należą do serii limitowanej i produkowane są w Korei przy zachowaniu wyjątkowo wysokich standardów jakościowych. SE Custom 24 bazuje na konstrukcji droższego, amerykańskiego brata, obecnego na rynku od 1985 roku. Profilowany na krawędziach korpus z dwoma wcięciami cutaway wykonano standardowo z mahoniu, na topie znalazła się egzotyczna nakładka z drewna Zebrano (Zebrawood), utrzymana w jasnej, brązowej kolorystyce z przebiegającymi wzdłuż, ciemniejszymi paskami. Wykończona na wysoki połysk całość otoczona jest kremowym bindingiem, również na główce znalazł się fornir Zebrawood korespondujący z korpusem.
Wklejony, klonowy gryf o profilu Wide Fat i satynowej powłoce zaopatrzono w palisandrową podstrunnicę z kremowym bindingiem, ozdobioną charakterystycznymi dla PRS-a, perłowymi markerami lecących ptaków. Zgodnie z nazwą Custom 24 Floyd nabito tu precyzyjnie oszlifowane 24 progi, a mostek tremolo to klasyczna, niklowana konstrukcja Floyd Rose, osadzona nisko w korpusie. Ramię tremola jest delikatnie wciskane i stabilizowane później nakrętką. Zgrabna, bardzo ładnie prezentująca się główka mieści niklowane, zamknięte klucze PRS SE w obustronnym układzie 3+3.
Pokładowe humbuckery PRS SE w dwukolorowym stylu Zebra bazują na znakomitych pickupach 85/15, stosowanych obecnie w serii Core. Cały układ sterowany jest 3-pozycyjnym przełącznikiem, potencjometrem głośności oraz tonów typu push-pull, rozłączającym cewki przetworników. Gitara dysponuje menzurą 25" i dostarczana jest w solidnym, ładnie prezentującym się firmowym gig-bagu.
W PRAKTYCE
Gitara prezentuje się wyjątkowo dobrze i przede wszystkim oryginalnie z egzotycznym topem, a przy okazji jej nabywca będzie też miał świadomość limitowanej, ograniczonej produkcji. Lakier położony jest bardzo starannie, podobnie jest z detalami wykończenia. Satynowy gryf Wide Fat ma nieco bardziej tłusty profil, ale jego kształt po chwili bardzo dobrze odnajduje się w dłoni a niskie ustawienie strun nad gryfem zapewnia wysoki komfort dla lewej ręki. Mostek działa płynnie, już w brzmieniu na sucho czuć jego wyważenie i wpływ na dynamiczną, sprężystą odpowiedź ze strun, chociaż sprężyny wymagały drobnej korekty dla precyzyjnego powrotu do pozycji zero. Gitara dostarczana jest w klasowym, wzmacnianym gig-bagu PRS, co warte jest podkreślenia. Całość bardzo estetycznie cieszy oko, a po włączeniu zapewnia równie dobre wrażenia słuchowe.
Pickupy 58/15 oferują balans pomiędzy naturalnym, wręcz vintage'owym przeniesieniem brzmienia instrumentu a wystarczajaco mocnym sygnałem do uzyskania nasyconego gainu. Czyste barwy cechuje pełny dół oraz wyrazista, dodająca powietrza prezencja z lekko wycofanym środkiem. Pickup gryfowy oddaje ciepły, drewniany sound mahoniu jednak dzięki bardziej szklistej prezencji brzmienie jest wyjątkowo klarowne. Po dodaniu gainu dalej słychać krystaliczną górkę, która przekłada się na wyraziste harmoniczne bez wrażenia zapiaszczenia. Pracujące oba humbuckery znakomicie odnajdują się w czystych, tłustych barwach funkowych czy rozłożonych akordach. Tu pod ręką mamy jeszcze rozłączanie cewek, które pozwala na znalezienie kolejnych, krystalicznych brzmień, choć w zależności od wzmacniacza przydatne może być lekkie podcięcie góry gałką tonów, która działa tu bardzo skutecznie.
Humbucker mostkowy ma już wyższy sygnał, a przesterowaną barwę typu high-gain można spokojnie porównać do nasyconych, perkusyjnych i niezwykle artykulacyjnych drive'ów w stylu Van Halena, z lekką domieszką Marka Tremonti, z bardzo dynamicznym palm-mutingiem o tłustym dole pasma. Przełączenie na humbucker gryfowy skutkuje ciągnącą, miękką solową barwą z zaakcentowaną prezencją, dzięki której nawet przy rozbudowanych akordach nie tracimy klarowności. Poziom crunch gainu pozwala wydobyć jeszcze więcej walorów artykulacyjnych oraz detali, a jasny, wyrazisty środek dopełnia tu sprężysty dół, który czuć na korpusie przy każdym uderzeniu w struny basowe. Pickupy ładnie też reagują na skręcanie gałki głośności - barwa jest bardziej czysta zachowując ciepły, naturalny charakter.
PODSUMOWANIE
PRS SE Custom 24 Floyd z nowej, limitowanej serii Exotic jest bardzo atrakcyjnym kąskiem dla gitarzystów ceniących stylistykę i brzmienie PRS-a, tu podane w niezwykle rasowym, rockowym wydaniu i okraszone pięknym wykończeniem, za które odpowiada głównie wzorzyste drewno Zebrano na korpusie i główce. Z 24 progami i stabilnie działającym mostkiem Floyd Rose PRS SE Exotic Custom 24 Floyd jest prawdziwym koniem roboczym na scenę i do studia, który przy okazji cieszy oko egzotyczną aparycją.
www.fxmusic.pl
www.prsguitarseurope.com
Korpus: Mahoń
Gryf: Klon, Wide Fat
Podstrunnica: Palisander, markery ptaki PRS
Menzura: 25"
Progi: 24
Mostek: tremolo Floyd Rose
Klucze: PRS SE
Osprzęt: Niklowany
Przetworniki: PRS SE 85/15 x 2
Elektronika: 1 x VOLUME, 1 x TONE
(push-pull), przełącznik 3-pozycyjny