TAKAMINE GB30CE NAT

Rodzaj sprzętu: Gitara basowa

Pozostałe testy marki TAKAMINE
Testy
2017-02-02
TAKAMINE - GB30CE NAT

Takamine to nazwa góry, u podnóża której w mieście Sakashita powstał w 1959 r. niewielki warsztat wytwarzający instrumenty.

Manufaktura zaznaczyła swoją obecność na rynku muzycznym w 1963 r. po zmianie nazwy na Takamine Gakki, a działalność rozwinęła na większą skalę kilka lat później, kiedy pod okiem pana Mass Hirade zaczęły powstawać gitary klasyczne i mandoliny. Od końca lat 70. Takamine jest jednym z liderów w dziedzinie gitar akustycznych z przetwornikami piezoelektrycznymi, a do naszego testu trafił akustyczny bas GB30 CE.

Płytę rezonansową wykonano z litego świerku i wzmocniono belkowaniem typu X. Tył i boki pudła oraz gryf zrobiono z mahoniu - całość pokrywa bezbarwny błyszczący lakier. Wzdłuż krawędzi pudła biegną listwy czarnego bindingu, a pod nimi ułożone naprzemiennie białe i czarne żyłki. W osi symetrii tylnej ścianki pudła biegnie podobne zdobienie. Rozeta wokół otworu rezonansowego jest również wykonana w analogiczny sposób, z domieszką masy perłowej między żyłkami. Gryf wklejono w korpus łączeniem typu jaskółczy ogon.

Lekko odchylona do tyłu główka jest doklejona do szyjki pod kątem, jej skrajne części są również doklejone, dzięki czemu usłojenie na bokach jest równo ułożone a miejsce łączenia estetycznie zamaskowane. Front zdobi warstwa forniru z dużym logo Takamine. Stabilność stroju gwarantują chromowane klucze olejowe.

Podstrunnica o promieniu 16 cali, czyli około 406 mm ma przy siodełku główki szerokość 43,5 mm, przy XII progu ten rozmiar wynosi 56 mm. Grubość gryfu o profilu C mierzona do powierzchni podstrunnicy przy I progu wynosi 22,5 mm, przy XII - 25 mm.

Gitarę wyposażono w układ aktywny, na który składa się przetwornik piezoelektryczny zamontowany w mostku oraz moduł Takamine TK-40B, łączący przedwzmacniacz z trójpasmowym korektorem i tunerem. Częstotliwość regulacji pasma środkowego można zmieniać w zakresie 400 Hz - 1 kHz za pomocą małego potencjometru obrotowego. Trzy niewielkie przyciski to włącznik układu BASS BOOST podbijającego niskie pasmo, wyłącznik korektora i sprawdzenie stanu baterii (po naciśnięciu zapala się dioda). Komorę baterii 9 V umieszczono obok wyświetlacza tunera. Włącznik tunera jest po przeciwległej stronie panelu. Gniazdo wyjściowe na dole pełni jednocześnie rolę zaczepu paska, a drugi kołek jest przykręcony pod kątem do stopki gryfu. Gitarę fabrycznie wyposażono w komplet strun D’Addario.

W PRAKTYCE


Gitara jest zbudowana i wykończona bardzo starannie, podobnie jak testowany parę miesięcy temu model GB74CE z klonowym pudłem. Poszczególne elementy są precyzyjnie dopasowane i połączone, powłoki lakiernicze równe i dokładnie wypolerowane. Końcówki progów są starannie dopracowane a akcja strun na tyle niska, że nie uderzają o progi przy mocniejszym ataku, chociaż miłośnicy bardziej komfortowego ustawienia instrumentu zapewne dokonaliby drobnych korekt. Pudło rezonansowe jest wyjątkowo duże, choć trzeba przyznać, że całkiem zgrabne jak na bas akustyczny. Przy przesiadce z basu elektrycznego wymaga nieco przyzwyczajenia i innego ustawienia dłoni.

Pod względem brzmienia akustycznego instrument odzywa się głośno, głęboko i czytelnie utrzymując selektywność przy graniu akordów. Podczas ćwiczenia z innymi instrumentami akustycznymi podłączenie do wzmacniacza nie jest niezbędne. Specyfika brzmienia przetwornika piezoelektrycznego jest w przypadku basu akustycznego mocno uwydatniona - góra pasma jest bardzo wyraźna, choć nieco sucha i chwilami agresywna podczas gry solo, za to w zestawieniu z innymi instrumentami utrzymuje czytelność.

Trójpasmowa korekcja parametryczna spisuje się całkiem dobrze, choć odpowiedni poziom w dolnym paśmie uzyskuje się dopiero włączając filtr BASS BOOST - pasma się równoważą i właściwie można o tym przełączniku zapomnieć pozostawiając go w pozycji ON. Mahoń w zestawieniu ze świerkiem daje wystarczająco ciepłe brzmienie o szerokim paśmie i dużej selektywności. Barwa akustyczna oraz dynamika przy mocniejszym ataku jest tu bardzo dobra, dźwięk transmitowany przez kabel po podbiciu dołu i delikatnej korekcji da rezultat w pełni satysfakcjonujący nawet dla bardziej zaawansowanych muzyków.

Takamine GB30CE NAT to instrument, który na pewno nie zawiedzie w warunkach koncertowych, a w studiu może zostać dobarwiony naturalnym brzmieniem rejestrowanym mikrofonem pojemnościowym, co pozwoli pokazać w nagraniu jego wyjątkowo dobre walory akustyczne.

www.emuzyk.pl
www.takamine.com

 

Płyta wierzchnia: lity świerk
Tył i boki: mahoń
Gryf: mahoń
Podstrunnica: palisander
Mostek: palisander
Progi: 21
Menzura: 34" = 864 mm
Klucze: olejowe
Elektronika: Takamine TK-40B
Wykończenie: wysoki połysk,
naturalne


Powiązane artykuły
Wynik testu
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5
Wygoda:
5