WALDEN Natura G551E

Pozostałe testy marki WALDEN
Testy
2021-01-22
WALDEN - Natura G551E

Historia marki Walden Guitars rozpoczęła się w 1996 roku, kiedy to jej założyciel i obecny prezes, Jonathan Lee rozpoczął współpracę z lutnikiem Charlesem Foxem oraz firmą KHS Musical Instruments.

Jako gitarzysta występujący w różnych składach elektrycznych i akustycznych w Nowym Jorku, San Francisco czy Middletown, Connecticut, Lee w tym okresie budował gitary akustyczne pod okiem doświadczonego lutnika Charlesa Foxa.

Lee i Fox szybko znaleźli wspólną płaszczyznę na polu wzajemnej miłości do instrumentów i wkrótce zostali partnerami, aby założyć CFox Guitar Company. Do czasu zamknięcia firmy CFox w 2001 roku, Lee, Fox i ich zespół ośmiu lutników z pasją stworzyli setki gitar akustycznych, które są nadal bardzo poszukiwane i popularne na rynku.

W tym czasie Charles i Jonathan współpracowali z tajwańskim producentem instrumentów muzycznych KHS Musical Instruments, aby rozwinąć swój projekt produkcji gitar w Chinach. Jonathan, urodzony w Bostonie w stanie Massachusetts, wielbiciel twórczości Thoreau, zasugerował narodziny nazwy i marki Walden. Charles i Jonathan opracowali projekty instrumentów oraz cały proces produkcyjny, które stały się podwalinami gitar Walden, które w szybkim czasie zyskały renomę wśród muzyków na całym świecie.

W 2014 roku KHS, właściciel marki Walden, podjął decyzję o zaprzestaniu produkcji. Jonathan rozpoczął wtedy współpracę z Breedlove Guitars i Washburn Guitars, jednak zawsze wiedział, że historia Walden nie skończyła się. W 2019 roku nawiązał współpracę z Jaco Liao, który dołączył do Walden w 2002 roku jako kierownik ds. sprzedaży i jakości, a także kierował operacją doskonalenia procesów Washburn. Panowie uzyskali wszelkie prawa do gitar Walden by w 2020 roku ponownie zaoferować te instrumenty, których dystrybucją na rynku polskim zajęła się krakowska firma Music Info. W naszym teście gościmy mahoniowy model Walden G551E należący do serii Natura.

Na pokładzie znalazł się preamp Walden MG-20 z tunerem chromatycznym.

BUDOWA

Doświadczenie jej prezesa przekłada się na jakość oraz brzmienie instrumentów, które cechuje wiele rozwiązań stosowanych przy budowanych ręcznie, wysokiej klasy instrumentach, jak zmniejszenie wagi obelkowania płyty wierzchniej zwane Low Mass Bracing, poprawiające rezonans, brzmienie i harmoniczne, czy zastosowanie specjalnych szyn z grafitu lub włókna szklanego wzmacniającego gryfy, zwiększającego ich sztywność i stabilność co przekłada się na klarowność dźwięku, dłuższy sustain oraz eliminację głuchych tonów (tzw. ‘wilków’). W ofercie Waldena znajduje się szeroki wybór gitar akustycznych pogrupowanych w seriach Supernatura i Natura uzupełnianych modelem barytonowym Walden B1E Baritone oraz gitarami klasycznymi.

Obecny w teście Walden G551E należy do atrakcyjnych cenowo modeli linii 500 w serii Natura i cechuje się pełnym korpusem o kształcie Grand Auditorium. Top wykonano z litego mahoniu i wzmocniono wspomnianym skalopowanym, krzyżowym obelkowaniem Low-Mass, na bokach i tyle również zastosowano mahoń. Całość wykończono naturalnym, odpornym na UV, satynowym lakierem w technologii open-pore, odsłaniającej delikatną fakturę i pory drewna, które dzięki temu lepiej rezonuje i przenosi wibracje. Od strony wizualnej korpus uzupełnia czarny binding z białym ożyłkowaniem, pickguard typu tortoise oraz złożona z kilku okręgów, 2-pierścieniowa rozeta.

Na palisandrowej podstrunnicy nabito i starannie oszlifowano 20 średnich progów.

Satynowy, mahoniowy gryf posiada podwójne wzmocnienie z włókna szklanego a do regulacji krzywizny służy obustronnie działający pręt regulacyjny. Szyjkę zaopatrzono w palisandrową podstrunnicę z 20 progami i siodełkiem Graphtech NuBone o długości 43 mm. Całość wieńczy ciemniejsza, zgrabna główka z palisandrowym fornirem i perłowym logo marki na szczycie, na której zamontowano po obu stronach chromowane klucze Die-cast. Mostek z kompensowanym siodełkiem wykonano z drewna palisandru.

Symbol E przy nazwie modelu mówi o aktywnym preampie Walden MG-20 z wyświetlaczem pokładowego tunera chromatycznego oraz regulatorami głośności VOLUME, korekcji BASS, MIDDLE, TREBLE, filtra NOTCH oraz przełącznika fazy. Gniazdo wejściowe zintegrowane z komorą baterii wpasowano na boku z tyłu korpusu. Gitara fabrycznie wyposażona jest w powlekane struny D’Addario EXP11 i dostarczana wraz ze wzmacnianym gig-bagiem Waldena.

Wyjściowy setup pozwala na bardzo wygodną grę dla lewej ręki.

W PRAKTYCE

Gitara prezentuje stonowane i jednocześnie eleganckie połączenie ciemniejszej barwy mahoniu oraz satynowej powierzchni odsłaniającej pory drewna – całość jest nie tylko bardzo przyjemna w dotyku, ale zapewnia też dzięki takiej technologii wykończenia lepszy rezonans i brzmienie. Walden G551E należy do średniej półki cenowej gitar akustycznych, która powinna oferować dobry komfort gry oraz naturalne brzmienie. Jeśli chodzi o ustawienie od razu do gry – nie można chyba lepiej trafić.

Gryf ma wygodny profil, a struny ustawione są na perfekcyjnej, niskiej wysokości. Na kilkadziesiąt gitar akustycznych z reguły może kilku nie trzeba regulować (czyli w praktyce obniżać podstawka mostka), choć takie ‘idealne’ ustawienie może być ryzykowne, gdyż niewielkie wygięcie gryfu czy zmiany wilgotności mogą objawiać się już brzęczeniem. Tu jest od tej strony bardzo dobrze, a o stabilność szyjki dba specjalne jej wzmocnienie – m.in. dzięki temu producent pozwala sobie na taki setup.

Na zgrabnej główce ozdobionej palisandrowym fornirem przykręcono po obu stronach chromowane klucze die-cast.

Pierwsze uderzenie w struny pokazuje walory znacznie droższego instrumentu – brzmienie jest dynamiczne, ciepłe i naturalne, a przede wszystkim zapewnia znakomity balans pomiędzy strunami basowymi i wiolinowymi. Barwa jest sprężysta i jasna przy mocniejszym ataku, co jest też zasługą niskiej akcji strun, środek plastycznie otwiera się nie atakując twardymi składowymi, pełny bas nie przysłania całości ładnie dopełniając akordy – gra figerstyle pokazuje tu dynamiczną rozpiętość oraz klarowność przy stosowaniu rozbudowanej gry zarówno walkingu z akordami, jak i solowo-akordowych zagrywek.

Bardzo przyjemne, dobrze regujące na grę, bogate i drewniane brzmienie, choć gitarzyści lubiący mocno przyłożyć w struny będą się może musieli trochę ograniczać – na pewno miłośnicy niuansów czy gry finger-style nie powiedzą tu złego słowa. Akustycznie Walden wyprzedza większość instrumentów w tym przedziale cenowym oferując też dobrą projekcję, jeśli chodzi o wygodę gry i setup również ciężko znaleźć mu konkurentów. Całość dopełnia bardzo praktyczny preamp z podmostkowym pickupem – akustyczna barwa instrumentu jest ładnie oddawana, i choć jest oczywiście nieco twardsza od tej zdejmowanej mikrofonem, Walden G551E nagrywany ‘po kablu’ wychodzi obronną ręką.

Komora baterii zintegrowana jest z wyjściem jack.

Do dyspozycji mamy też szeroką regulację korekcji plus skuteczny filtr antysprzężeniowy oraz tuner chromatyczny, co będzie bardzo przydatne przy grze na scenie czy próbie. Walden G551E prezentuje przy ponadprzeciętnej grywalności oraz estetyce wykonania również bardzo dobre brzmienie akustyczne do zarejestrowania mikrofonem pojemnościowym, o przyjemności z gry bez podłączenia nie wspominając. Model ten będzie znakomitym wyborem zarówno dla mniej doświadczonych gitarzystów z większymi już aspiracjami brzmieniowymi, jak i zadowoli wyrobionych muzyków szukających niedrogiego, bardzo wygodnego i dobrze brzmiącego akustyka.

W komplecie otrzymujemy dobrej klasy, firmowy gig-bag.

www.musicinfo.pl

 

Korpus: Grand Auditorium
Top: lity mahoń
Boki i tył: mahoń
Obelkowanie: Low-Mass Scalloped-X
Gryf: mahoń, wzmocnienie włóknami szklanymi, 2-stronny pręt regulacyjny
Podstrunnica: palisander
Siodełko: GraphTech NuBone (43 mm)
Elektronika: Walden MG-20 z tunerem chromatycznym (VOLUME, BASS, MIDDLE, TREBLE, NOTCH, przełącznik fazy
Struny: D'Addario EXP11
Mostek: palisander
Klucze: chromowane die-cast
Wykończenie: naturalne, satynowe Open Pore, czarny binding

 

Wynik testu
Cena
1 940.00 zł