GIBSON G-45 Studio

Pozostałe testy marki GIBSON
Testy
2020-03-12
GIBSON - G-45 Studio

Można powiedzieć, że rok 2019 był punktem zwrotnym dla Gibsona, który po trudniejszym okresie wraca na właściwe tory pod wodzą nowego prezesa. Oferta została uporządkowana, a nowe modele pokazują świeże spojrzenie oraz uważne wsłuchiwanie się marki w potrzeby gitarzystów.

Równie ciekawie jak segment gitar elektrycznych prezentuje się oferta instrumentów akustycznych, czego przykładem jest prezentowany tu model G-45 Studio, należący do bardzo atrakcyjnej cenowo serii G, anonsowanej przez Gibsona hasłem „The new generation of acoustic guitars”, mającej stanowić idealne połączenie odpowiedniego brzmienia, jakości wykonania oraz tradycyjnego stylu Gibsona.

BUDOWA

Akustyczna seria Generation to obecnie dwa modele: tańszy G-45 Studio, oraz nieco droższy model G-45 Standard, oba wytwarzane ręcznie w fabryce firmy w Bozeman w stanie Montana, w USA. Zastosowano tu wypróbowane przez lat rozwiązania i techniki lutniczne, jak połączenie gryfu z korpusem dovetail czy metoda wzmocnienia płyty wierzchniej przy wykorzystaniu szczuplejszego korpusu oraz profilu gryfu Advanced Response.

Gibson G-45 Studio to korpus typu dreadnought w klasycznym kształcie Round Shoulder z litymi bokami i tyłem z orzecha oraz litym topem ze świerku Sitka, wykończonym satynowym lakierem Antique Natural. Konstrukcja wzmocniona jest krzyżowym ożebrowaniem typu X, top otacza kremowy, kilkuwarstwowy binding. Całość dopełniają delikatne okręgi rozety wokół otworu rezonansowego oraz pickguard Tear Drop typu tortoise. Gryf o wspomnianym, przyjemnym i okrągłym profilu wykonano z drewna utile, czasem określanego jako sipo, z gradacją i właściwościami bardzo zbliżonymi do mahoniu.

Podstrunnicę o promieniu 16” wykonano dosyć nietypowo z orzecha, choć już wyższy model Standard zaopatrzony jest w naturalny kompozyt Richlite. Nabito tu 20 standardowego rozmiaru progi a szyjkę wieńczy główka wykończona laminatem orzecha z logiem marki oraz orzechową płytką zasłaniającą otwór regulacyjny pręta. Za strojenie odpowiedzialne są niklowane klucze Mini Grover Rotomatic. Tradycyjny mostek Belly Up z kompensowanym siodełkiem Tusq również wykonano z orzecha.

Główka została wykończona fornirem orzecha.

Zarówno model Studio jak i Standard wykorzystują podmostkowy pickup Fishman Sonitone z regulacją głośności i tonów umieszczoną wewnątrz przy krawędzi otworu rezonansowego. Gitara dostarczana jest w solidnym futerale oklejonym ciemnobrązowym obiciem imitującym skórę. Wewnątrz znajdziemy zestaw akcesoriów Gibsona.

W PRAKTYCE

Gitara prezentuje się bardzo estetycznie i naturalnie, wykończenie detali standardowo dla Gibsona nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Świerkowy, jasny top dopełnia wzorzysta faktura orzechowych boków i tyłu, gryf ma bardzo wygodny, zaokrąglony profil i w połączeniu z niską akcją strun oraz satynowym wykończeniem zapewnia wysoki komfort gry dla lewej ręki. Również orzechowa podstrunnica i wykończenie główki dodają ciekawego, bardzo naturalnego elementu do wyglądu gitary.

Brzmieniowo G-45 Studio prezentuje bardzo dobrą dynamikę i balans częstotliwości, choć barwa jest nieco jaśniejsza w porównaniu do mahoniowych modeli dreadnought ze świerkowym topem. W parze idzie też wzorowa intonacja jak również trzymanie stroju. Bas jest zwarty i głęboki, czuć rezonans drewna przy mocniejszym uderzeniu, choć mocny atak skutkuje też nieco twardszym środkiem. Przy nowym instrumencie z litego drewna często są to dosyć typowe elementy, brzmienie gitary z czasem będzie się lekko ocieplać. Uwagę zwraca naprawdę zarówno dobra separacja dźwięków w akordach oraz dobra reakcja na dynamikę gry na całej długości gryfu, pozwalająca kształtować barwę i bawić się niuansami w zależności od siły ataku.

Kilkuwarstwowy binding spaja wizualnie ciemne boki z litego drewna orzecha z jasnym, litym topem świerkowym.

Wysokie dźwięki równo wybrzmiewają prezentując detale brzmienia w górnym paśmie. Wspomniany balans i podatność na artykulację bardzo dobrze sprawdzą się przy grze fingerstyle, gdzie mocny środek i melodyczne detale w górze pasma są dobrze dopełniane dynamiczną reakcją basowych partii. Pokładowy system Fishman Sonitone równie dobrze wywiązuje się z przeniesienia barwy na wzmacniacz czy odsłuchy, choć przy tej klasie instrumentu pozycjonowanego w średniej, ale już profesjonalnej półce, najlepiej wykorzystać jest dobrej klasy mikrofon studyjny. Barwa pickupu jest ładnie zbalansowana i oddaje charakter instrumentu, a bardziej wyrazistą w tym przypadku górę można łatwo stonować korekcją, zachowując przy tym głęboki i klarowny bas.

PODSUMOWANIE

Zeszłoroczna seria akustyków G-45 Gibsona jest bardzo ciekawą propozycją dla gitarzystów szukających już stylowej gitary akustycznej o profesjonalnych walorach, i lubiących mieć też na główce logo renomowanej amerykańskiej marki, gwarantujące zarówno jakość brzmienia jak i wykonania. Gibson G-45 Studio przy naprawdę niewygórowanej cenie oferuje to wszystko, a gitara sprawdzi się bez problemu zarówno przy nagraniach studyjnych jak i na wymagającej scenie koncertowej, zapewniając wysoką wygodę gry.

Na orzechowej podstrunnicy nabito i precyzyjnie oszlifowano 20 progów średniej wielkości.

Mostek wykonano z drewna orzecha.

Na główce znalazły się precyzyjnie działające klucze Mini Grover Rotomatic.

www.gibson.com
www.lauda-audio.pl

 

Konstrukcja: Round shoulder dreadnought
Top: Lity świerk Sitka
Tył/Boki: Lity orzechową
Gryf: Utile, profil Advanced Response
Podstrunnica: Orzech
Radius: 16" / 406,4mm
Progi: 20
Mostek: Orzech/57 mm
Elektronika: Fishman Sonitone
Menzura: 24,75” (62,865 mm)
Klucze: Mini Grover Rotomatic
Siodełko: Tusq / 43,82 mm
Wykończenie: satynowe Antique Natural.
Struny: 12-53
Wyposażenie: Futerał G-Series, zestaw akcesoriów Gibsona
Wynik testu
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Wygoda:
5.5
Cena
4 489.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
styczeń 2020
Kup teraz