ORTEGA Jade

Pozostałe testy marki ORTEGA
Testy
Sławomir Sobczak
2019-07-15
ORTEGA - Jade

Instrumenty marki Ortega są obecne na rynku już od 25 lat i w tym czasie dały się poznać jako dobrej jakości produkty, w których udało się połączyć sprawdzone rozwiązania konstrukcyjne znane z klasycznych instrumentów hiszpańskich z nowoczesnymi patentami lutniczymi. W tym miesiącu przyjrzymy się gitarze elektroklasycznej Jade.

Ortega jest znana nie tylko za sprawą gitar, ale również mandolin, ukulele czy banjo. Oferta firmy obejmuje zarówno modele wytwarzane ręcznie przez wykwalifikowanych lutników, jak i tańsze gitary produkowane masowo. Co ciekawe, instrumenty z tej drugiej grupy również potrafią zaskoczyć wysoką jakością wykonania i dobrej jakości materiałami użytymi do ich budowy.

BUDOWA

Oficjalnie rozmiar gitary Jade to 4/4, jednak po wzięciu jej do rąk ma się wrażenie, że jest to instrument nieco mniejszy, co może mieć związek z obecnością wycięcia (cutaway) oraz niewielkiej wysokości pudła rezonansowego. Płytę wierzchnią wykonano z jasnego świerku Engelmanna o delikatnym usłojeniu, natomiast tył i boki z ciemnego orzecha, który posiada dużo bardziej wyrazisty rysunek słojów. Na płycie tylnej umieszczono ponadto efektowną wstawkę z podłużnego kawałka klonu, który rozszerza się z tyłu pudła rezonansowego. Również podstawa kopyta otrzymała naklejoną płytkę z tego drewna. Niewielki otwór rezonansowy uzupełniono inkrustowaną i do tego bardzo starannie wykonaną rozetą z tworzywa imitującego masę perłową. We wnętrzu pudła można dostrzec nakrętkę pręta napinającego z naklejką informującą o tym, że to konstrukcja dwustronna (2-way truss rod), która zapewnia większe możliwości w zakresie regulacji krzywizny gryfu.

Gryf wykonano z mahoniu i uzupełniono podstrunnicą z akacji. Nie jest to zbyt popularne drewno do budowy podstrunnic, jednak tu sprawdza się dobrze, ponieważ jest twarde i wytrzymałe. Co ciekawe, przez czarny kolor podstrunnicy można odnieść wrażenie, że jest to heban. Producent podaje, że jest to zwykła akacja, ale najprawdopodobniej użyto tu akacji czarnej (acacia melanoxylon, australian blackwood), a nie zwykłej czy też białej, którą znamy u nas (Robinia pseudoacacia). Ortega często stosuje tę jaśniejszą odmianę akacji do produkcji niektórych instrumentów, np. ukulele, jednak najczęściej w roli materiału na pudło rezonansowe. Krawędzie podstrunnicy ozdobiono ożyłkowaniem z klonu, na którym znajdziemy także boczne markery pozycji w postaci niewielkich kropek. Mostek wykonano – podobnie jak podstrunnicę – z drewna akacjowego o czarnej barwie, któremu nadano łagodny i atrakcyjny wizualnie kształt. Szerokość siodełka wynosi 46 mm, nie jest to więc rozmiar typowy dla gitary klasycznej, a coś bardziej zbliżonego do rozwiązań znanych z akustyków.

Można więc powiedzieć, że Jade to dosyć nietypowa gitara klasyczna i w pewnym stopniu odnajdziemy w niej sporo podobieństw do gitar akustycznych. Poza tym mamy tu niewielkie pudło rezonansowe oraz wycięcie cutaway, dzięki któremu uzyskujemy wyjątkowo dobry dostęp do wyższych pozycji. Granice pomiędzy poszczególnymi typami instrumentów są coraz bardziej zacierane, i w sumie dobrze, ponieważ dzięki temu każdy znajdzie coś dla siebie.

Jade posiada układ elektryczny Fishman Nylon Clasica Blend, który jest przeznaczony do współpracy z gitarami wyposażonymi w struny nylonowe. Preamp posiada zarówno mikrofon, jak i przetwornik piezoelektryczny. Pokładowy 3-pasmowy korektor składa się z trzech gałek BASS, MIDDLE i TREBLE i jest uzupełniony regulatorem NOTCH przydatnym przy walce ze sprzężeniami oraz przełącznikiem fazy sygnału PHASE. Oprócz tego znajdziemy tu także gałkę VOLUME, wskaźnik naładowania baterii BATT, regulator balansu pomiędzy piezo a mikrofonem, a także włącznik pokładowego tunera wraz z wyświetlaczem. Układ jest zasilany baterią 9V, która znajduje się w koszyczku przymocowanym do preampu. Dostęp do baterii jest możliwy po odchyleniu całego modułu elektrycznego, który zamocowano na zawiasach. Gitara jest dostarczana w solidnym pokrowcu, w którym znajdziemy także pasek do gitary. Instrument jest fabrycznie wyposażony w markowe struny Savarez 510CJ.

WRAŻENIA

Gitara odzywa się donośnym dźwiękiem, z ładnie wyeksponowanym środkiem, sprężystym basem, a także czytelną górą. Brzmienie jest miękkie i ciepłe, dlatego łatwo stworzyć tu zarówno stonowany akompaniament, jak i wykonać utwory klasyczne z oddaniem wszelkich niuansów dynamicznych. Flażolety naturalne brzmią całkiem dźwięcznie i donośnie. Strojenie w pozycjach również nie budzi zastrzeżeń, a gitara prawidłowo utrzymuje strój. Chociaż instrument jest stworzony do gry techniką palcową, to równie dobrze radzi sobie z kostką, chociaż wtedy barwa staje się ostrzejsza. Różnice te nie są tak wyraźne po nagłośnieniu gitary za pomocą pokładowego preampu. Swoją drogą układ elektryczny brzmi zaskakująco dobrze sprawnie przenosząc niuanse gry i oddając barwę instrumentu. Obecność mikrofonu i przetwornika piezo wraz z regulatorem balansu pozwala uzyskać szereg użytecznych barw.

PODSUMOWANIE

Ortega Jade to ciekawa i solidnie wykonana gitara klasyczna uzupełniona markowym preampem marki Fishman z mikrofonem, przetwornikiem piezoelektrycznym oraz tunerem. Ponadto sama konstrukcja instrumentu nie budzi zastrzeżeń, a jego poszczególne elementy są do siebie dobrze dopasowane. Uwagę zwraca wyjątkowo precyzyjnie wykonana inkrustacja rozety, która – chociaż nie jest zbyt skomplikowana pod względem wzorniczym – to wygląda bardzo estetycznie i dobrze pasuje do całości. Jade pozwala na swobodną grę na scenie i z pewnością zadowoli gitarzystów klasycznych, którzy grali wcześniej na akustykach. Gitarzyści grający wcześniej tylko na klasykach mogą mieć bowiem trudności ze względu na wąski gryf bardziej przypominający konstrukcje stosowane w gitarach akustycznych. Z drugiej strony mamy tu wycięcie, dzięki któremu dostęp do wyższych pozycji jest dużo łatwiejszy.

www.ortegaguitars.com
www.meinldistribution.pl

 

pudło rezonansowe: z wycięciem (cutaway)
rozmiar: 4/4
płyta wierzchnia: lity świerk Engelmanna
płyta tylna i boki: lity orzech
gryf: mahoń
podstrunnica: akacja
progi: 21
skala: 650 mm
szerokość siodełka: 46 mm
pręt napinający: dwustronny
wykończenie: naturalne, na wysoki połysk (pudło), satynowe (gryf)
binding: klon
mostek: akacja
układ elektryczny: Fishman Nylon Clasica Blend (z mikrofonem i piezo)
wysokość pudła: 90 mm
struny: Savarez 510CJ
wyposażenie: pokrowiec, pasek
kraj produkcji: Chiny
Wynik testu
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5
Wygoda:
5
Cena
3 866.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
maj 2019
Kup teraz