ALVAREZ CF6E
Rodzaj sprzętu: Gitara akustyczna / klasyczna
Mająca niezwykle bogate doświadczenie w budowaniu gitar akustycznych i klasycznych firma Alvarez zaprezentowała w zeszłym roku serię nylonowych gitar Cadiz, obejmującą sześć bardzo ciekawych modeli klasycznych oraz flamenco: klasyczne CC7, CC7CE, CC7HCE oraz flamenco CF6 i CF6E.
Miesiąc temu testowaliśmy model CC7HCE z wyprofilowanym podcięciem pod prawą rękę oraz nieco węższym gryfem, a w niniejszym teście przyjrzymy się gitarze flamenco CF6E z wycięciem cutaway i pokładowym preampem.
Instrumenty z tej linii zostały zaprojektowane przy udziale najlepszych hiszpańskich lutników, a nazwa Cadiz odnosi się do prowincji w Andaluzji mającej bardzo bogatą tradycję w budowie wysokiej klasy gitar klasycznych. Na przestrzeni kilku miesięcy amerykański producent zagłębił się w historię regionu uwzględniając jednocześnie rady wielu miejscowych gitarzystów, studiując cztery różne konstrukcje gitar i systemy ożebrowania, czego rezultatem jest nowa seria Cadiz.
BUDOWA
Alvarez CF6E posiada korpus łączący klasyczny kształt z flamenco i wcięciem cutaway, w którym boki i tył wykonano z cyprysu a płytę wierzchnią stanowi lity świerk klasy A+. Całość wykończona jest na wysoki połysk w jasnomiodowym, naturalnie prezentującym się odcieniu, ładnie kontrastującym z otaczającym obie krawędzie hebanowym bindingiem. Otwór rezonansowy otacza szeroka, mozaikowa rozeta z drewnianymi elementami. Połączenie pudła rezonansowego z gryfem typu Spanish Heel usztywnia konstrukcję i zapewnia lepsze przeniesienie wibracji ze strun. Zastosowano tu też nowe, asymetryczne ożebrowanie wewnątrz pudła, inspirowane lutnikiem Jose Ramirezem III. Poprzeczka w przedniej części płyty jest sztywniejsza zapewniając bardziej śpiewne brzmienie strunom wiolinowym, podczas gdy tylne obelkowanie jest odchudzone dla uzyskania mocniejszego basu.
Dłuższa skala 660 mm skutkuje minimalnie większymi odległościami między progami oraz nieco większym naprężeniem strun, jednak dzięki optymalizacji konstrukcji nie jest to w zasadzie odczuwalne zapewniając większą głośność instrumentu. Trzyczęściowy gryf z dwóch kawałków mahoniu i jednego hebanu ma komfortowy, smukły profil, a na palisandrowej podstrunnicy w odmianie Pau Ferro nabito 19 progów. Całość wieńczy wykończona w ciemnobrązowym kolorze główka z inkrustacją z masy perłowej na szczycie. Po bokach przykręcono chromowane, grawerowane postaciami grających muzyków mocowania kluczy z czarnymi główkami imitującymi heban. Mostek to klasyczny Bi-Lever z palisandru Pau Ferro zaopatrzony w strunnik z kości, z której wykonano też siodełko na główce.
Testowany model CF6E posiada wbudowany preamp LR Baggs StagePro EQ z przetwornikiem Element oddającym do dyspozycji suwakową regulację głośności oraz trzech pasm korekcji BASS, MIDDLE, TREBLE, potencjometr filtra antysprzężeniowego Notch, przełącznik fazy oraz włącznik pokładowego tunera. Gitara wyposażona jest fabrycznie w struny D’Addario Pro Arte EXP46.
W PRAKTYCE
Gitara od pierwszego kontaktu sprawia bardzo solidne i profesjonalne wrażenie. Położenie lakieru, elementy spasowania czy wykończenie progów nie budzi zastrzeżeń, na wysokim poziomie stoi też wygoda gry związana z wyjściową, dobrze ustawioną wysokością strun nad progami. Pomimo dłuższej menzury nieodczuwalny jest żaden dyskomfort a od pierwszego uderzenia w struny czuć dynamikę i głośność z pudła, szczególnie jeśli chodzi o struny basowe. Dół jest sprężysty przy szarpnięciu jak na klasową gitarę flamenco przystało, długo wybrzmiewa i dopełnia głębokim, czystym basem pełne akordy. Środkowe pasmo jest nieco wycofane i znakomicie sprawdza się w energicznych biciach, które dopełniane są klarowną górą otwierającą się przy mocniejszym ataku. Jednocześnie nic w brzmieniu nie razi, projekcja dźwięku stoi na naprawdę wysokim poziomie godnym instrumentów klasy wyższej.
Wycięcie cutaway pozwala na rozszerzoną grę solową a gitara w okolicach 12 progu nie traci dynamiki na strunach wiolinowych. Odpowiedź na grę oraz oddanie niuansów wykracza poza poziom gitar studenckich i zadowoli już nawet zaawansowanych w tym temacie gitarzystów. Alvarez CF6E równo i długo rezonuje zapewniając inspirujące brzmienie nawet przy graniu kostką. Pokładowy preamp nie jest tylko marketingowym dodatkiem, zarówno po podłączeniu do wzmacniacza akustycznego jak i zestawu PA słychać naturalne, pełne brzmienie, przenoszące perkusyjną górę bez drażniących artefaktów. Przy lekkim graniu rozłożonych arpeggio instrument nie traci klarowności, a gra klasycznych dźwięków akordowych jest tu czystą przyjemnością.
PODSUMOWANIE
Alvarez CF6E to kolejny bardzo udany instrument z serii Cadiz, który pokazuje, że starania producenta przy opracowywaniu jeszcze lepszych gitar klasycznych i flamenco zaowocowały nową jakością nieczęsto spotykaną w tej półce cenowej. Gitara przeznaczona jest dla wymagających studentów i średniozaawansowanych gitarzystów klasycznych z naciskiem na styl flamenco, a bardzo dobre, wyrównane i dynamiczne brzmienie, pokładowy preamp LR Baggsa oraz nie budzące zastrzeżeń wykonanie wykraczają zdecydowanie ponad cenę instrumentu.
www.alvarezguitars.com
www.musicinfo.pl
Płyta wierzchnia: Świerk sitkajski klasy A+
Tył i boki: Cyprys
Binding: Heban
Ożebrowanie: Asymetryczne
Połączenie gryf-pudło: Spanish Heel
Gryf: 3-częściowy (mahoń/heban/mahoń)
Podstrunnica: Palisander (Pau Ferro)
Progi: 19
Menzura: 660 mm (25,98”)
Siodełko i strunnik: kość naturalna
Klucze: otwarte, chromowane, czarne główki
Mostek: B-Lever, palisander boliwijski (Pau Ferro)
Układ elektryczny: LR Baggs StagePro EQ z przetwornikiem Element
Wykończenie: wysoki połysk, naturalne
Struny: D’Addario Pro Arte EXP46