TANGLEWOOD TWJP
Rodzaj sprzętu: Gitara akustyczna / klasyczna
Rynek akustyczny jest pełen całkiem niezłej jakości gitar dostępnych w niewygórowanych cenach. By z tego zalewu wyłuskać naprawdę dobry instrument trzeba się nieźle nachodzić lub często po prostu zaufać uznanemu producentowi.
Brytyjski Tanglewood niewątpliwie przez ostatnie lata zdobył opinię producenta wysokiej jakości gitar akustycznych a ostatnio do sporej oferty marki dołączyło kilka budżetowych, bardzo ciekawych instrumentów. Jednym z nich jest obecny w teście model TWJP, należący do serii Java i posiadający korpus typu Parlour.
BUDOWA
Termin parlour kojarzony jest z instrumentami o nieco mniejszych rozmiarach, które też nazywane są czasami gitarami 'salonowymi'. W pierwszej połowie ubiegłego wieku gitary Parlour były bardzo popularne szczególnie wśród muzyków bluesowych i folkowych, a w ostatnich czasach daje zauważyć się zwiększone zainteresowanie tego typu designem.
Tanglewood TWJP już na początku uwagę zwraca lśniącym wykończeniem i bardzo atrakcyjnie prezentującym się drewnem. Kształt można porównać do nieco ściśniętej gitary klasycznej - szerokość korpusu przy górnej, dolnej i środkowej, zwężonej części wynosi odpowiednio 240, 333 i 198 mm. Płyta wierzchnia została zrobiona z cedru a boki i tył tworzy ciemne, niemal wzorzyste drewno amara, przypominające palisander. Wizualnie przyjemnym zaskoczeniem jest pięknie prezentujący się, biegnący środkiem tylnej płyty i rozszerzający się ku tyłowi pas drewna mango, wyróżniający się jasnym kolorem i oryginalną fakturą. Wewnątrz gitara posiada krzyżowe, świerkowe ożebrowanie.
Gryf z drewna nato, połączony z korpusem tradycyjną metodą dovetail ma okrągły kształt typu C i zaopatrzony jest w podstrunnicę z sonokeling, będącego odmianą palisandru. Nabito tu 18 progów a 12 próg oznaczono inkrustacją litery T, reprezentującej logo marki. Na główce wykończonej estetycznie na wysoki połysk zamontowano po obu stronach 6 niklowanych, otwartych kluczy vintage. Progi wykończone są zaskakująco dobrze, absolutnie nie skaleczymy się tu o żadną wystającą krawędź. Całość uzupełnia mostek sonokeling z kompensowanym siodełkiem o szerokości 72mm, cienka rozeta wokół otworu rezonansowego oraz mahoniowy binding korpusu i szyjki. Na uwagę zasługuje niska akcja strun pozwalająca od razu na komfortową grę. Na dołączonej etykiecie kontroli jakości napisane były nawet wartości odległości 1 i 6 struny od 12 progu - 2 mm nad pierwszą struną i 2,5 mm (choć tu już było nieco wyżej) nad szóstą.
BRZMIENIE
Tanglewood TWJP nie jest wyposażony w pokładowy preamp z pickupem (posiada go wersja TWJP E). Gitara po uderzeniu otwartego akordu odzywa się bardzo dźwięcznie, z mocnym środkiem, przyjemną górą i prezencją oraz lekko wycofanym basem, co zresztą nie dziwi przy tej wielkości. Co ważne, brzmienie jest ładnie zbalansowane i nie drażni twardą górą przy mocniejszym ataku. Trzeba przyznać, że w tej cenie gitary akustyczne charakteryzujące się pełnym, sprężystym brzmieniem i oferujące taką estetykę wykończenia, występują naprawdę rzadko. Nie jest to gitara do wirtuozerskich popisów, ale zarówno mocno uderzane kostką akordy jak i delikatnie grane palcami, rozłożone arpeggia brzmią klarownie i bardzo przyjemnie. Czuć tu lekko dzwoniący, bluesowy charakter, a jak na tak niewielkie pudło Tanglewood TWJP ma zaskakująco dobry sustain.
PODSUMOWANIE
Patrząc na egzotycznie prezentujące się drewno i estetyczne wykończenie testowanej gitary Tanglewooda można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z dużo droższym, niemal butikowym instrumentem. Gdy dołożymy do tego wygodę gry, pełne, naturalne brzmienie oraz niewygórowaną cenę, otrzymamy instrument, który z czystym sumieniem można polecić zarówno początkującym, jak i bardziej zaawansowanym gitarzystom.
płyta wierzchnia: lity cedr
tył i boczki: amara z wstawką mango na tyle
gryf: nato
podstrunnica: sonokeling
progi: 18
mostek: amara, z kompensowanym
siodełkiem
klucze: otwarte vintage
wykończenie: wysoki połysk