VGS BR-20 CE

Pozostałe testy marki VGS
Testy
2013-10-06
VGS - BR-20 CE

VGS to młoda szwajcarska marka, korzystająca z innowacyjnych rozwiązań i nowoczesnej technologii. Z tej stajni właśnie testujemy gitarę elektro-akustyczną VGS BR-20 CE, należącą do serii Belle Rose.

OGLĄDAMY


VGS BR-20 CE to instrument o kształcie korpusu Grand Auditorium z wycięciem Cutaway, które umożliwia dostęp do wysokich pozycji na podstrunnicy. Płyta wierzchnia gitary wykonana jest z litego świerku, a boki i spód z laminowanego palisandru. Płyta spodnia jest wypukła i nie posiada olistwienia. Drewno użyte do budowy topu i korpusu pozostawiono w naturalnym kolorze i wykończono lakierem na wysoki połysk. Producent fabrycznie nie zdecydował się umieścić płytki maskującej na płycie wierzchniej, ale jest ona w zestawie razem z gitarą i można ją zamocować w każdym momencie. Płytka jest przeźroczysta, więc będzie widoczna tylko z bliska.

Korpus oplata binding z połączonych dwóch kawałków plastiku - czarnego i kremowego. Rozeta przy otworze rezonansowym wykonana jest z ładnego kawałka palisandru. Palisandrowy jest również mostek o dość oryginalnym kształcie. Mostek wyprofilowano w miejscu, gdzie spoczywa dłoń i wyposażono w ciemne drewniane kołeczki oraz podstawek pod struny z syntetycznego materiału. Cedrowy gryf gitary złożono z trzech kawałków drewna. Do środkowej części doklejono główkę oraz stopkę. Na palisandrową podstrunnicę nabito 21 progów, znajdują się na niej markery w kształcie prostokątów. Szyjka nie posiada bindingu i wykończona została cienką warstwą matowego lakieru. Główka instrumentu jest ścięta i oplata ją klonowy binding. Podobnie jak szyjkę wykończono ją na mat. Jej przednia część posiada ciemny odcień i umieszczono na niej logo "Visions in Guitars".

Stroiki to bardzo dobrej jakości Schallery M6 z hebanowymi uchwytami w układzie trzy na trzy. Próg zerowy wykonany jest z tego samego materiału co podstawek pod struny. Posiada prawidłowe nacięcia, dzięki czemu akcja strun oraz strój na pierwszych progach są bez zastrzeżeń. Instrument od strony lutniczej jest bardzo dobrze zrobiony, wszystkie elementy są wzorowo spasowane i nie ma niedoróbek lakierniczych. Dobrano kawałki drewna o atrakcyjnej fakturze i całość prezentuje się estetycznie. VGS BR-20 CE fabrycznie wyposażony jest w elektronikę firmy B-Band. Układ składa się z prempu T55 oraz przetwornika piezo UST. Preamp posiada wbudowany tuner z wyświetlaczem oraz pełną korekcję EQ. Do dyspozycji są regulatory głośności, wysokich, średnich i niskich tonów, pokrętło prezencji oraz filtr pozwalający obciąć niepożądane częstotliwości. Diodowy wskaźnik informuje o stanie baterii. Układ zasilany jest baterią 9V, która znajduje się z boku gitary w jego dolnej części razem z wejściem na kabel typu duży jack oraz wyjściem XLR.

GRAMY


Na pierwszy rzut oka gitara VGS BR-20 CE wygląda bardzo nowocześnie. Uwagę przyciąga oryginalny kształt mostka i ozdobna rozeta, która sprawia wrażenie jakby była niedokończona. Ścięta główka wygląda równie intrygująco. Osobom zakochanym w przedwojennych Martinach i Gibsonach wygląd VGS może nie przypaść do gustu. Firma jednak nie kopiuje wzorców tylko szuka własnych i nowatorskich rozwiązań. Sprawdźmy jak gitara wypada w praktyce.

VGS BR- 20
CE posiada potężną szyjkę o profilu C. Na pewno nie jest to gryf dla każdego, ponieważ osoby o małych dłoniach mogą odczuwać dyskomfort. Dla mnie jest odpowiedni i przypomina mi trochę elektrycznego Gibsona Les Paula 1956 Reissue. Uderzamy w struny i z korpusu wydobywa się klarowny, wyrównany dźwięk. Sama barwa za sprawą świerkowej płyty wierzchniej ma jasny charakter. Bas nie dominuje i jest czytelny. Gra akordowa to czysta przyjemność - instrument odzywa się dźwięcznie, a sustain jest odpowiednio długi. Przy grze solowej kostką górka nie jest strzelająca i brzmi okrągło. Gitara bez problemu pozwala wydobyć każdy niuans artykulacyjny. W wyższych pozycjach dźwięk jest nadal mocny i nie gaśnie.

VGS BR-20 CE pozytywnie wypada również przy grze fingerstyle. Średnie pasmo brzmi przyjemnie dla ucha i nie zanika na tle pozostałych częstotliwości. Nie trudno o wybicie melodii na pierwszy plan. Szczególnie dobrze wypadają partie oparte o technikę "travis picking" - energicznie grany bas szybko reaguje i słyszymy przyjemny pomruk niskich częstotliwości. Jak widać gitara sprawdzi się w wielu różnych sytuacjach i potwierdza, że korpusy Grand Auditorium to bardzo uniwersalne konstrukcje. W nagraniach instrument został zarejestrowany przy pomocy pary mikrofonów pojemnościowych RODE NT-5.

Zobaczmy jak pracuje układ elektryczny. B-Band T55 z przetwornikiem piezo UST to system o dużych możliwościach. Z poziomu preampu możemy ustawić odpowiednio każdą częstotliwość i zredukować sprzężenie. Na uwagę zasługuje tuner, który pracuje perfekcyjnie i ma znakomity wyświetlacz. Samo brzmienie jest typowe dla przetwornika piezoelektrycznego, a więc posiada twardą górkę z niewielką ilością piasku i mocny bas. Do pełni szczęścia brakuje mu troszkę powietrza i miękkości. W warunkach scenicznych instrument z układem B-Band nie będzie trudny do nagłośnienia i poradzi sobie w wielu sytuacjach, szczególnie tam gdzie zawiodą tradycyjne mikrofony.

PODSUMOWANIE


Gitara VGS BR-20 CE to ciekawa propozycja dla osób szukających oryginalnego i dobrze brzmiącego instrumentu ze średniej półki cenowej. Jego największe zalety to jakość materiałów, ładna barwa, uniwersalność oraz profesjonalny układ elektryczny.


płyta wierzchnia: lity świerk
płyta spodnia i boki: palisander (laminat)
gryf: cedr
podstrunnica: palisander
progi: 21
mostek: palisander
wykończenie: wysoki połysk (korpus) i mat (gryf)
elektronika: preamp B-Band T55
z przetwornikiem piezo UST


Piotr Słapa

Wynik testu
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5
Wygoda:
4