VINTAGE VGA900SB

Pozostałe testy marki VINTAGE
Testy
2012-10-12
VINTAGE - VGA900SB

Marka Vintage cieszy się sympatią wśród osób szukających instrumentu z niższej oraz średniej półki cenowej. Historia firmy sięga lat 60., kiedy John Hornby Skewes założył biznes w rodzinnym mieście Garforth w Anglii. Pomysł Johna bazował na dystrybucji własnych marek instrumentów.

Właśnie w ten sposób narodziła się firma JHS, w której ofercie znajdują się instrumenty Vintage, Fret-King, Encore czy Santos Martinez. Stałym współpracownikiem firmy jest Trevor Wilkinson, ceniony na całym świecie twórca i producent osprzętu gitarowego. W tym miesiącu testujemy gitarę elektroakustyczną Vintage VGA900SB z serii Sweetwater.

Oglądamy


Gitara Vintage VGA900SB posiada kształt korpusu Grand Auditorium z wycięciem ułatwiającym dostęp do wysokich pozycji na podstrunnicy. Płytę wierzchnią wykonano z litego świerku, a tył oraz boki z laminatu mahoniowego. Faktura drewna korpusu nie budzi zastrzeżeń - symetryczne słoje, brak przebarwień oraz sęków, to wszystko świadczy o poprawnej selekcji materiałów.

Top instrumentu pomalowano na odcień sunburst oraz wykończono lakierem na wysoki połysk. Gryf, spód oraz boczki są matowe. Na płycie wierzchniej znajduje się płytka maskująca w kolorze szylkretowym. Smukły palisandrowy mostek wyposażony jest w plastikowe kołeczki w czarnym kolorze oraz kompensowany podstawek wykonany z plastiku. Mahoniowy gryf składa się z trzech części: do gryfu doklejona jest główka oraz stopka. Materiał użyty na podstrunnicę to palisander i znajdziemy na niej 20 progów. Gryf ożyłkowany jest plastikiem w kolorze hebanu, a podstrunnica została wyposażona w niewielkie markery z materiału imitującego masę perłową. Binding korpusu wykonany jest z tego samego materiału co gryf. Materiał użyty do ozdobienia otworu rezonansowego to abalone.

Główka gitary o prostokątnym kształcie, charakterystycznym dla firmy Martin, polakierowana jest na wysoki połysk i znajduje się na niej pokaźnych rozmiarów logo Vintage. Zastosowano tutaj układ chromowanych stroików trzy na trzy, budową przypominający klucze Grover. Próg zerowy jest plastikowy, a jego nacięcia gwarantują optymalną wysokość strun oraz strojenie w pierwszych pozycjach gryfu. Instrument sprawia wrażenie solidnego, bez zastrzeżeń co do jakości wykonania oraz materiałów, z wyjątkiem wykończenia główki od spodu. Odcień drewna użyty w tym miejscu znacznie różni się od tego na gryfie, przez co instrument traci na walorach wizualnych.

Vintage VGA900SB został wyposażony w elektronikę renomowanej firmy Fishman, a konkretnie preamp Isys+ z przetwornikiem piezo Sonicore. Elementem preampu, który od razu przyciąga uwagę, jest wbudowany tuner z diodami LED. Oprócz tego znajdują się tutaj: prosta regulacja EQ - basy i wysokie tony, pokrętło głośności, przełącznik fazy oraz wskaźnik sygnalizujący stan baterii. Układ zasilany jest baterią 9 V, a jej mocowanie oraz wejście na kabel typu duży jack znajdują się na bocznej ścianie w dolnej części gitary.

Gramy


Pierwszy kontakt z instrumentem wywołuje bardzo pozytywne wrażenie. Wygodny, matowy gryf o profilu "C" oraz fabrycznie ustawiona niska akcja strun wpływają na wysoki komfort gry. Gitara nie wymagała interwencji lutniczej w postaci regulacji krzywizny gryfu czy korekcji wysokości podstawka pod struny. Sprawdźmy, czego można się spodziewać po korpusie typu Grand Auditorium. Gitara gra zbalansowanym dźwiękiem o mocnym środkowym paśmie. Bas jest raczej skromny, ale jest to element charakterystyczny dla gitar, które można zaliczyć do kategorii Mini-Jumbo. Szkoda, że nie ma trochę więcej głębi i klarowności. Górka jest soczysta, okrągła i bardzo przyjemna dla ucha. Struny nie uderzają o progi i instrument wybrzmiewa w każdej pozycji.

Vintage VGA900SB to gitara dość uniwersalna brzmieniowo, a więc znajdzie zastosowanie w wielu sytuacjach. Sprawdzi się przy grze akordowej oraz flatpickingu. Instrument reaguje na każdą zmianę dynamiki, oddaje niuanse artykulacyjne i gra się na nim dość lekko. Gitarzyści fingerstyle będą również zadowoleni - partie melodii na tle basu brzmią bardzo dobrze i są czytelne. Korpus dobrze rezonuje, sustain jest długi, co świadczy o jego dobrej konstrukcji. Połączenie świerkowej płyty wierzchniej z mahoniowym gryfem, boczkami i spodem to świetny wybór. Taki dobór drewna zapoczątkowany został przez czołowych producentów gitar akustycznych, takich jak Martin czy Gibson. Szkoda, że nie mamy tutaj litego drewna, tylko laminat mahoniowy, ale trudno w takiej cenie wymagać czegoś więcej. Warto zaznaczyć, że gitara posiada cutaway, a więc gitarzyści grający partie solowe zyskują ogromny atut. W nagraniach instrument został zarejestrowany przy użyciu pary mikrofonów pojemnościowych Rode NT-5.

Pora przekonać się, jak w praktyce wypada układ elektroniczny. Brzmienie uzyskane przez przystawkę piezo posiada cechy typowe dla tego typu konstrukcji - jest troszkę spłaszczone, o mocnym basie oraz piaszczystej górce. W ten sposób nie uzyskamy brzmienia zbliżonego do naturalnego dźwięku gitary akustycznej, jednak w przypadku gry na scenie takie rozwiązanie ma swoje zalety. Dźwięk jest bardzo plastyczny, łatwy w korekcji oraz unikamy sprzężenia. Fishman Isys+ w kategorii układów opartych na konstrukcjach piezo wypada znakomicie. Preamp jest cichy, nie generuje szumów, a uzyskana barwa jest zadowalająca. Warto dodać, że wszystkie pokrętła pracują precyzyjnie, co ułatwia pracę w warunkach scenicznych.

Podsumowanie


Vintage VGA900SB to gitara o nowoczesnym, cieszącym oko wyglądzie. Jej największymi zaletami są: doskonały układ elektryczny, wygoda gry oraz możliwość zastosowania na scenie. Model ten wyróżnia się z tłumu i jest na pewno ciekawą propozycją dla akustycznego gitarzysty.


płyta wierzchnia: lity świerk
płyta spodnia i boczki: mahoń (laminat)
gryf: mahoń
podstrunnica: palisander
progi: 20
mostek: palisander
wykończenie: wysoki połysk (płyta wierzchnia)
oraz mat (gryf, tył i boki)
elektronika: preamp Isys+ z przetwornikiem
piezo Sonicore




Piotr Słapa

Wynik testu
Funkcjonalność:
5
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5
Dystrybutor