TC-HELICON TC Helicon VoiceLive Play GTX
Rodzaj sprzętu: Elektronika
Po serii świetnych procesorów dla wokalistów, TC przygotował urządzenie dla śpiewających instrumentalistów, w szczególności gitarzystów.
Jest to pierwszy procesor, który oprócz obróbki brzmienia głosu i gitary pozwala na wykorzystanie instrumentu do sterowania harmonizacją wokalu. Co jeszcze oprócz kryje w sobie niepozorne, białe pudełko?
Budowa
Korpus pokryty białym lakierem wykonano z dwóch solidnych metalowych odlewów. Na tylnej ściance umieszczono wszystkie gniazda: wejście mikrofonowe XLR (z włączanym zasilaniem Phantom dla mikrofonów pojemnościowych), wejście i wyjście gitary (TS), pomocnicze wejście AUX (mini TRS), któremu przyporządkowana jest funkcja Vocal Cancel, wejście MIDI do sterowania harmonizerem za pomocą klawiatury, gniazdo dodatkowego przełącznika nożnego, wyjścia symetryczne (XLR), wyjście słuchawkowe, gniazdo USB umożliwiające nagrywanie śladów w komputerze, zasilanie (12 V DC - zasilacz w komplecie).
Pod szczelinami bocznych ścianek kryją się mikrofony umożliwiające sterowanie chórkami za pomocą instrumentu akustycznego bądź ćwiczenie śpiewu bez mikrofonu podłączonego kablem (RoomSense). W lewym boku umieszczono potencjometr czułości wejścia mikrofonowego, którego poziom można wysterować obserwując dwukolorową diodę na górnym panelu. Przyciski umieszczone obok podświetlanego ekranu LCD, oprócz wchodzenia we wskazane na nich części menu, odpowiadają również za uruchamianie funkcji pojawiających się na wyświetlaczu. Wyboru i edycji poszczególnych parametrów dokonuje się pokrętłem i otaczającymi go przyciskami. Przyciski nożne w podstawowym trybie umożliwiają wybór programu i uruchomienie dodatkowych efektów procesora wokalnego, co przydaje się chociażby dla zaakcentowania refrenu, a także obsługę loopera i tunera chromatycznego.
Możliwości
Pamięć zawiera ponad 200 fabrycznych programów inspirowanych brzmieniem znanych utworów i artystów, pogrupowanych według gatunków lub rodzajów efektów. Opisy presetów budzą proste skojarzenia, np. "Pink Money" podpowiada, że chodzi o piosenkę "Money" zespołu Pink Floyd. Blok gitarowy zawiera większość najczęściej stosowanych efektów (Distortion, Flange, Chorus, Tap Delay, Reverb, Detune, Rotary). Symulacje wzmacniaczy AmpTones oprócz czystego brzmienia dla gitary akustycznej, oferują zróżnicowane brzmienia elektryczne (Clean; Comp; Comp Attaca; BF Combo; Wright; Crunch 1, 2, 3; Honk, Insane) inspirowane znanymi wzmacniaczami (Fender, Marshall, Mesa). Każda symulacja posiada regulację czułości, kompresor, trójpasmową korekcję i symulacje kolumn. Część efektów pochodzi z procesorów TC Electronic Hall of Fame Reverb i FlashBack Delay, pozostałe są nowe.
Sekcja wokalna, oparta na efektach z modelu VoiceLive Play, zawiera między innymi korektor, kompresor, de-esser, bramkę i korekcję wysokości dźwięku (auto-tune) a także symulację megafonu, odgłosy typu robot, czy transpozycję (świetny program "Barry White"). Oprócz nich pozycje obowiązkowe, czyli echo, pogłos, chórek (jeden lub dwa dodatkowe głosy z dużymi możliwościami wyboru interwałów w górę i w dół od śpiewanego dźwięku podstawowego) i głosy podwojenia (doubling, czyli nieco odstrojone unisono). Harmonizer może działać w trybie automatycznym samodzielnie dobierając tonację, bądź w trybie wyboru ręcznego. Zarówno dodatkowe głosy, jak korekcja intonacji mogą być oparte na akordach granych podczas śpiewu, np. śpiewając wciąż jeden dźwięk i zmieniając akordy na instrumencie, słychać jak zmieniają się dźwięki chórku.
Wzorcem może być również odtwarzane nagranie (wejście aux) lub dowolny instrument melodyczny - w tej sytuacji przydatne są wbudowane mikrofony. Chórki i intonacja opierają się na zadanej tonacji i granych akordach, co oznacza, że można w łatwy sposób uzyskać prawidłową harmonizację partii wokalnych o samej harmonii nie mając pojęcia. Nie oznacza to jednak, że urządzenie z osoby, która nie ma słuchu i nie umie śpiewać zrobi gwiazdę a z dowolnego materiału dźwiękowego hit. Funkcja auto-tune nie zapobiega pozbawianiu niedoświadczonego wokalisty złudzeń. Jeśli wokalista fałszuje, razem z nim fałszuje syntetyczny chórek a w przypadku dostrajania pojawiają się niespodziewane dysonanse. Producent przewidział jednak funkcję Practice, która analizuje w czasie rzeczywistym wykonanie partii wokalnej przedstawiając na bieżąco procentową statystykę celnych trafień w dźwięki. W trybie szkoleniowym można również ćwiczyć intonację korzystając z pomocy w postaci generatora dźwięków.
Looper umożliwia nagrywanie śpiewu i instrumentu zarówno razem, jak osobno, ma również pamięć ostatnich czynności (cofnij / ponów). Możliwości sterowania procesorem można rozszerzyć dokupując dedykowany mikrofon MP-75 z przełącznikiem MIC CONTROL, który zastępuje przycisk nożny, co jest przydatne w duetach (gdy gitarzysta ma procesor pod nogą a wokalista trzymający w ręce mikrofon stoi obok). Można też zastosować dodatkowy przełącznik nożny (Switch-3).
Podsumowanie
Brzmienia ponad 200 programów fabrycznych to jedynie demonstracja praktycznie nieograniczonych możliwości procesora, który jednocześnie jest bardzo łatwy w obsłudze - czytelny wyświetlacz przedstawia graficznie edytowane parametry. Każdy program może zostać wzbogacony dodatkową porcją efektów włączanych w kulminacyjnych momentach utworów - np. delikatny pogłos w zwrotce i chórek z głębokim pogłosem w refrenie. Jakość efektów nie odstaje od dobrego standardu innych urządzeń spod znaku TC. Pewien niedosyt wzbudzają jedynie niektóre symulacje barw przesterowanych wzmacniaczy. W tym przypadku przydaje się wyjście Thru i możliwość wyprowadzenia sygnału do tradycyjnego wzmacniacza gitarowego tak, by procesor odczytywał jedynie akordy do harmonizacji wokalu. Ta funkcja jest bez wątpienia najciekawszą i najbardziej oczekiwaną innowacją. Użyteczność procesora dodatkowo zwiększa pokładowy looper i funkcje treningu intonacji!
www.soundtrade.pl
www.tc-helicon.com
AUX, MIDI IN, PEDAL, OUT L/R, PHONES,
USB, POWER (12 V DC)
Wymiary: 200 × 156 × 45 mm
Waga: 1 kg
Wojciech Wytrążek
Prezentacja audio: Dorota Jarończyk i Wojciech Wytrążek