BOSS OD-200 Hybrid Drive

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki BOSS
Testy
2020-03-18
BOSS - OD-200 Hybrid Drive

Seria 200 BOSSa zaprezentowana i rozwijana w zeszłym roku w kompaktowych obudowach, skupia nową generację efektów oferujących w mniejszych formach zaawansowane możliwości i najwyższą jakość brzmienia.

Linię 200 tworzą cztery modele, delay DD-200, zaawansowany korektor graficzny EQ-200, skupiający efekty modulacyjne MD-200 i obecny w teście BOSS OD-200 Hybrid Drive, oferujący niespotykane w formacie stompboxa możliwości kształtowania barwy Boost/Overdrive/Distortion.

BUDOWA

Modele serii 200 posiadają najwyższą jakość audio z 32 bitowym AD/DA, 32-bitowym wewnętrznym przetwarzaniem oraz częstotliwością próbkowania 96 kHz. BOSS OD-200 wykorzystuje hybrydowy, analogowo-cyfrowy obwód przesterowania i zamknięty jest w 2-przyciskowej, metalowej obudowie wykończonej na froncie w złotym, lekko metalizowanym kolorze.

Górną część zajmuje 3-segmentowy, czerwony wyświetlacz LCD, umieszczony pod nim obrotowy selektor wyboru jednego z 12 pokładowych modeli Drive/ Distortion oraz 6 gałek: PARAM – regulacji parametru wybranego przyciskiem o tej samej nazwie, oraz 5 dedykowanych regulatorów LEVEL, DRIVE, LOW, MIDDEL, HIGH, których funkcje są raczej oczywiste.

Jeśli chodzi o wspomniane odmiany przesterowania, do dyspozycji mamy Overdrive – asymetryczny obwód OD o miękkim charakterze, Blues – przesterowanie Blues Driver oddające wiernie niuanse kostkowania, Scream – emulacje słynnego TS-808 Ibaneza, Cntr OD – transparentny efekt bazujący na kultowym Klon Centaur, X-Drive – overdrive wykorzystujący autorską technologię MDP (Multi-Dimensional Processing), Dist – tradycyjny distortion, X-Dist – distortion wykorzystujący technologię MDP, Stack Drive – brzmienie wzmacniacza lampowego typu stack, Fat Dist – tłuste, mocne przesterowanie typu distortion, Brown – brzmienie solowe o charakterystycznym konturze, X-Metal – ekstremalny high-gain wspierany przez MDP oraz Fuzz – brzmienie bazujące na kostce EHX Big Muff Pi Fuzz.

Lewy przełącznik nożny aktywuje efekt, prawy oferuje dwie funkcje: wybór jednego z 4 presetów plus tryb Manual, oraz podbicie BOOST, które wprowadza funkcjonalność i brzmieniowe możliwości stompboxu na zupełnie nowy poziom. OD-200 oferuje aż 15 odmian podbicia, uzupełniających bazowe 12 efektów. Wybieramy je gałką PARAM przy ustawieniu TYPE (1 czerwona dioda na panelu) za pomocą przełącznika Param. Wachlarz kostek obejmuje Mid-range boost, Clean boost, Treble boost, BOSS OD-1, BOSS BD-2, Screamer TS-808, OD Klon Centaur, BOSS MDP X-Drive, BOSS DS-1, BOSS MDP X-Distortion, ST-2 Power Stack, Fat Dist, BOSS MT-2 Metal Zone, ML-2 Metal Core i Fuzz Big Muff Pi.

12 zupełnie różnych odmian przesterowania oferuje olbrzymi wachlarz barw.

Kolejne diody POST i PRE sekcji Boost pozwalają ustalić poziom wyjściowy i gain każdego z efektów. DECAY i THRESH (Threshold) odpowiadają za ustawienie wbudowanej bramki szumów. Co więcej OD-200 może pracować w 2 trybach odpowiednio konfigurujących współpracę brzmień głównych i podbicia: szeregowym Series i równoległym Parallel, wybieranych po wejściu do ustawień Menu poprzez przytrzymanie przycisków PARAM i MEMORY i wyborze opcji Structure. W Series PRE podbicia zwiększa gain głównego drive’u, a POST głośność wyjściowego brzmienia. Poprzez LOW, MIDDLE i HIGH ustawiamy barwę tylko głównego efektu. Przy Parallel efekty pracują równolegle jako oddzielne kostki, a trójpasmowa korekcja na panelu wpływa już na brzmienie połączonej całości.

Na górnej ściance zlokalizowano gniazda wejściowe INPUT, wyjściowe OUTPUT, zewnętrznych przełączników lub pedału ekspresji CTL 1,2/ EXP oraz zasilania DC IN. Stompbox podobnie jak pozostałe efekty serii 200 może też pracować na 3 bateriach AA umieszczanych w komorze na spodzie. Na bocznej lewej ściance umieszczono dwa wejścia/wyjścia MIDI IN/OUT typu mini TRS (kabel adaptera BMIDI-5-35 dostępny jest osobno) MIDI I/O, pozwalające na zewnętrzne przełączanie presetów i zmianę parametrów CC, oraz gniazdo Micro USB do aktualizacji oprogramowania.

Na pokładzie poza bramką szumów mamy 15 dodatkowych odmian podbicia z regulacją gainu PRE i głośności POST.

W PRAKTYCE

Od strony użytkowej z jednej strony mamy tu prosty i intuicyjny dostęp do szybkiego wyboru odmiany drive’u, gainu i poziomu wyjściowego oraz trzyzakresowej korekcji, jak również zapisu czterech barw w pamięci. Wybieramy je cyklicznie przełącznikiem MEMORY/BOOST, którym po dłuższym przytrzymaniu możemy aktywować podbicie Boost (dioda pulsuje w tym trybie), bądź powrócić do zmian presetów. Pozycja MAN (zielona dioda) pozwala korzystać z aktualnych pozycji gałek, co tworzy w zasadzie piąty preset. Pewnym ograniczeniem jest mały wyświetlacz ze skrótowymi nazwami pokładowych efektów drive oraz podbicia – trzeba je zapamiętać, podobnie nazwy parametrów, jak również poznać poruszanie się po Menu. Nie jest tego dużo, niemniej nie mamy tu dużego wyświetlacza czy edytora komputerowego, które ułatwiają obsługę i ustawienia rozbudowanych jakby nie było tego typu efektów.

12 głównych drive’ów zapewnia bardzo szeroki zakres barw na każdym poziomie gainu – od delikatnego przełamania, przez lampowy w charakterze drive czy mocny rockowy lub metalowy distortion. Nawet przy ekstremalnych wartościach gainu barwa pozostaje dynamiczna i nie traci definicji. Są to wysokiej klasy odwzorowania stompboxów BOSSa jak i kilku kultowych efektów, zapewniające bardzo dobre oddanie dynamiki i niuansów gry – można wyobrazić sobie te kilkanaście kostek na pedalboardzie, a będzie to tylko mniejsza część możliwości OD-200. 15 dodatkowych równie klasowych efektów w sekcji podbicia Boost, z opcją pracy szeregowej lub równoległej, możliwością zapisania w presetach połączonych brzmień lub aktywacją podbicia footswitchem – to już zabójcza wręcz kombinacja niedostępna dla klasycznych pedalboardów złożonych z analogowych kostek.

Do dyspozycji mamy 4 programowalne presety oraz dodatkowy tryb Manual.

Jeśli to mało, to po podłączeniu pedału ekspresji możemy kontrolować w ustalonym w Menu zakresie parametry widocznych na panelu potencjometrów, jak również gain i poziom sygnału podbicia, zewnętrznymi przełącznikami wybierać określone presety, jak również w takim samym zakresie obsługiwać OD-200 poprzez MIDI. Dzięki temu stompbox jest idealnym urządzeniem typu boost/overdrive/ distortion do montażu w pedalboardzie, szczególnie przy zastosowaniu switchera z MIDI, choć trzeba zaopatrzyć się też w specjalny przewód MIDI/TRS. Funkcjonalność dopełnia bardzo skuteczna i dobrze działająca bramka szumów oraz możliwość pracy na 3 bateriach AA zapewniających około 6 godzin działania, choć oczywiście najlepiej podłączyć OD-200 do zewnętrznego zasilacza.

PODSUMOWANIE

BOSS OD-200 Hybrid Drive prezentuje połączenie najlepszych cech analogowej i cyfrowej technologii i jest bez wątpienia najlepszym i najbardziej funkcjonalnym efektem skupiającym klasowe barwy overdrive/ distortion/fuzz oraz różne odmiany podbicia boost. OD-200 w bardzo kompaktowej formie oferuje zarówno intuicyjną obsługę jak i bogate możliwości zewnętrznego sterowania, co czyni go idealnym kompanem dla profesjonalnego, gitarowego pedalboardu.

Gałki na panelu pozwalają na szybki i intuicyjny wybór odmiany przesterowania oraz ustawień barwy.

Stompbox udostępnia szerokie możliwości zewnętrznego starowania poprzez MIDI.

Efekt może pracować na 3 bateriach typu AA

www.boss.info

 

Technologia: Hybrydowa, analogowo-cyfrowa
Przetwarzanie: 32-bit AD/DA, 96 kHz
Presety: 4 plus Manual
Barwy overdrive/distortion: 12
Barwy boost: 15
Regulatory: PARAM, LEVEL, DRIVE, LOW, MIDDLE, HIGH, obrotowy przełącznik barw (12)
Przyłącza: Input, Output, CLT 1,2 / EXP, DC IN, MIDI IN/OUT (jack 1/8” TRS), micro USB
Przełączniki: ON/OFF, MANUAL/ BOOST, PARAM, MEMORY
Zasilanie: 9 V DC lub baterie (3 x AA)
Wymiary: 101 x 138 x 63
Waga: 670 g
Wynik testu
Funkcjonalność:
6
Wykonanie:
6
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Cena
1 200.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
styczeń 2020
Kup teraz