NEUNABER AUDIO Immerse Mk II Reverberator
Rodzaj sprzętu: Efekty
Profesjonalnej jakości cyfrowy pogłos można porównać do wysokiej klasy wina – wiele osób nie zawsze docenia jego walory, które odróżniają produkt dobry od bardzo dobrego lub przeciętny od znakomitego, ale ci, którzy zakosztują wybornego smaku, nie zadowolą się później czymś z niższej półki.
W przeciwieństwie do wina (które może być szaleńczo drogie), rozwój technologii i produkcji pozwala na dostęp do profesjonalnie brzmiących konstrukcji dla wielu muzyków. Kalifornijska marka Neunaber, prowadzona już od ponad 10 lat przez Briana Neunabera, koncentruje się na dostarczeniu muzykom efektów o najwyższej jakości brzmienia przy zastosowaniu innowacyjnych i jednocześnie prostych w obsłudze rozwiązań.
Niedawno testowaliśmy wyjątkowy stompbox Neuron, łączący w małej obudowie preamp z emulacją kolumny głośnikowej, pozwalający na szerokie eksperymenty w dziedzinie gitarowego przesterowania, z możliwością zapisania w pamięci presetów oraz sterowaniem MIDI. Tym razem sprawdzimy kostkę Immerse Mk II Reverberator, będącym jak można się domyślać efektem pogłosowym, i jak można się spodziewać oferującym znacznie więcej.
BUDOWA
Neunaber Immerse Mk II to druga, ulepszona jeszcze wersja popularnego reverbu Immerse, którym amerykańska firma po zaprezentowaniu znacznie podwyższyła poprzeczkę dla tego rodzaju konstrukcji. Całość zamknięta jest w kompaktowej obudowie z czytelną grafiką funkcji, a dzięki umieszczonym na bocznych ściankach podwójnym, stereofonicznym gniazdom wejściowym i wyjściowym urządzenie może być użyte z dowolnym instrumentem. Obwód przeprojektowano na nowo, zwiększono headroom, praktycznie każdy z trybów urządzenia został odświeżony i ulepszony w porównaniu do poprzedniej wersji Immerse.
Efekt produkowany jest w USA i oferuje osiem wysokiej jakości presetów stereofonicznych, których można używać także w trybie mono: W3T (nowy, flagowy reverb Wet V3), Hall, Plate, Spring, Sustain (wybrzmiewający ciągle pogłos), Echo (delay plus reverb), Detune i Shimmer. Do dyspozycji mamy pięć obrotowych kontrolerów: środkowy, 8-pozycyjny selektor oraz gałki MIX, DEPTH, TIME/TONE i PRE-DLY/MOD/ BLEND. Dwa ostatnie odpowiadają za różne parametry w zależności od wyboru efektu, co wyszczególnione jest też graficznie na obudowie. TIME/ TONE reguluje barwę pogłosu od ciemniejszej do jaśniejszej, w trybie Sustain odpowiada za czas utrzymania efektu Hold, w trybie Echo za czas odbić delay’a.
Drugie z pokręteł poza ilością efektu Blend reguluje parametr pre-delay dla pozycji W3T i Pladote, głębokość modulacji dla Hall i Sustain oraz prędkość modulacji przy wyborze Spring. Gałką MIX ustalamy balans pomiędzy sygnałem dry instrumentu a wet efektu od 0 do 100%. Kontroler DEPTH odpowiada za głębokość, albo raczej długość wybrzmienia pogłosu bądź ilość powtórzeń dla opcji Echo. Neunaber Immerse Mk II posiada wysokiej jakości buforowany bypass, który przy standardowym umieszczeniu na końcu łańcucha pilnuje czystości sygnału i zapobiega degradacji brzmienia wynikającej z wykorzystania dłuższych przewodów. Na górnej ściance obok gniazda zasilania (od 9-12 V DC) znajdują się jeszcze dwa mini-slidery KILL DRY – wycinający sygnał bazowy i zostawiający sam efekt dla podłączenia w pętli równoległej, oraz TRAILS – zostawiający wybrzmienie efektu przy wyłączeniu efektu przełącznikiem nożnym.
W PRAKTYCE
Wszystkie odmiany efektów cechuje czystość i ekspresja barwy połączona z muzycznym, inspirującym charakterem. Znajdziemy tu doskonale odwzorowane klasyki pogłosowe jak klarowny, szeroki Plate, głęboki, koncertowy i ciepły Hall czy sprężynowy, bardzo realistycznie brzmiący Spring, gdzie po dodaniu modulacji pojawia się vintage’owe vibrato w tle. W3T to autorska wersja pogłosu z miękkim wybrzmiewaniem i przestrzennym, trójwymiarowym charakterem, dodającym głębi do granych dźwięków i jednocześnie nieprzykrywającym ich. Parametr pre-delay pozwala opóźnić pojawianie się efektu (również w opcji Plate) do 200 ms, co jest bardzo użyteczne w dynamicznej zabawie dźwiękiem. Do kreowania ambientowych struktur idealnie sprawdza się tryb Sustain, gdzie możemy uzyskać nakładającą się przestrzeń z regulowanym czasem utrzymania Hold i zwolnienia Release gałkami Time i Depth. Dodatkowo całość możemy wzbogacić modulacją.
Funkcjonalność zwiększa preset Echo, łączący delay z pogłosem oraz regulowanym czasem odbić od 50 do 700 ms, czasem odbić i wybrzmienia pogłosu/ilości powtórzeń (gałki Time i Depth), jak również proporcjami pomiędzy efektami ustalanymi pokrętłem Blend. Całość dopełnia tryb Detune – wprowadzający lekkie odstrojenie i w rezultacie piękne połączenie pogłosu i głębokiego, krystalicznego chorusa (z możliwością regulacji Blend pomiędzy nimi), oraz bardzo popularny w ostatnich latach Shimmer, z charakterystyczną, niemal syntezatorową barwą oktawową dodawaną w tle, której poziom też możemy regulować – efekt jest niezwykle inspirujący i brzmi po prostu znakomicie, szczególnie przy grze akordowej i zastosowaniu pedału głośności bądź zabawy gałką Volume gitary.
PODSUMOWANIE
Neunaber Immerse Mk II Reverberator znakomicie wręcz łączy w bardzo kompaktowym formacie prostotę obsługi oraz bogaty wybór najwyższej klasy algorytmów pogłosowych, które sprawdzą się w profesjonalnym, scenicznym rigu gitarowym jak i przy nagraniach studyjnych. Funkcjonalność i muzyczne wykorzystanie wzbogacają tu pięknie brzmiące algorytmy jak połączenie pogłosu i delay’a Echo, wprowadzający krystaliczny chorus Detune czy przestrzenny, ambientowy Shimmer.
przyłącza: INPUT x 2 /OUTPUT x 2, 9-12 V DC
przełączniki: KILL DRY, TRAILS, BYPASS
bypass: buffered bypass
zasilanie: DC 9-12V/ 80 mA
wymiary: 117 x 73 x 51 mm
waga: 251 g