L.R.Baggs to producent od lat zajmujący się wytwarzaniem najwyższej klasy osprzętu dla gitar akustycznych, a znakomite przetworniki oraz przedwzmacniacze marki montowane są przez wielu renomowanych producentów gitar.
W ofercie coraz mocniej zaznaczają swoją obecność podłogowe efekty, a zaprezentowana w 2018 roku seria gitarowych stompboxów Align, obejmująca 4 efekty - kompresor z preampem Session, korektor Equalizer, pogłos Reverb i aktywny DI-box – Active DI, została w tym roku poszerzona o kolejne modele Chorus i Delay, które mamy okazję gościć w tym teście.
Wszystkie urządzenia serii Align zostały oczywiście opracowane pod kątem profesjonalnego wykorzystania z gitarami akustycznymi i klasycznymi. Efekty wyróżniają się też pod kątem wzornictwa – każdy z modeli zdobi na górnej części obudowy naklejony fornir prezentujący różne odmiany egzotycznego drewna. Po bokach umieszczono gniazda wejścia i wyjścia, po prawej stronie znalazło się też gniazdo zasilania 9-16 V DC. Efekty mogą pracować na baterii 9 V, która montowana jest po odkręceniu klapki na spodzie obudowy, gdzie przyklejono też podłużne, solidne podkładki stabilizujące pozycję na podłożu. Włącznik nożny ’engage’ działa w trybie true bypass, a aktywację efektów sygnalizują podłużne, czerwone diody. Testowane efekty zapewniają około 11-godzinną prace na baterii, co jest naprawdę dobrym wynikiem, chociaż dla pewności utrzymania parametrów lepiej oczywiście korzystać z zewnętrznego zasilania.
ALIGN CHORUS
Align Chorus cieszy oko ciepłą tonacją egzotycznego wykończenia frontu i oddaje do dyspozycji cztery gałki: VOLUME, CHORUS, TONE i SIZE, opracowane pod kątem maksymalnej intuicyjności i skuteczności ustawień barwy. Pierwsza gałka pozwala na ustalenie ogólnej głośności w stosunku do sygnału w trybie bypass, co jest przydatne dodatkowo gdy chcemy nieco podbić sygnał przy włączeniu stompboxu. CHORUS dodaje efekt do sygnału bazowego, przy minimalnym ustawieniu mamy samo brzmienie instrumentu. TONE odpowiada tylko za barwę efektu chorus, którą możemy rozjaśnić bądź przyciemnić, co jest kolejnym prostym, ale bardzo użytecznym rozwiązaniem. Ostatni pot SIZE wraz ze zwiększaniem dodaje kolejny głos chorusa, powodując poszerzenie i pogłębienie barwy.
Wszystkie kostki Align projektowane są z myślą o instrumentach akustycznych, ich obwód więc dostosowany jest do współpracy z wysokim sygnałem preampów oraz pod kątem uzyskania niskich szumów i wysokiego headroomu. Po podłączeniu gitary oraz wyjścia efektu do wzmacniacza od razu możemy przekonać się o transparentności stompboxu i zachowaniu pełnej dynamiki. Przy skręconej gałce CHORUS barwa jest naturalna i bardzo ciężko wychwycić jakiekolwiek różnice w stosunku do trybu bypass. Sam efekt jest tu znakomicie dobrany pod kątem oddania niuansów akustycznych, chorus ma bardzo równy, przyjemny przebieg a gałką tonów możemy zmienić kolor brzmienia od miękkiego i subtelnego, do jasnego z podkreśleniem harmonicznych. W połączeniu z gałką poziomu efektu CHORUS i SIZE ustawimy leciutkie, dodające przestrzeni podbarwienie jak i głęboki efekt o naturalnym falowaniu.
Po chwili gry można docenić zarówno wzorowe oddanie bazowej barwy i dynamiki, jak i łatwość ustawienia inspirującego brzmienia. Gałka SIZE pozwala uzyskać naturalny efekt wrażenia grających dwóch instrumentów, barwa jest pełna, soczysta, dół pasma jest krystaliczny i mocny. TONE idealnie sprawdzi się też przy przebiegach solowych, gdzie możemy zaokrąglić barwę, co sprawdza się znakomicie przy gitarze klasycznej. Dodatkowo potencjometr VOLUME od połowy skali podbija głośność wyjściową, co może też być użyteczne właśnie do lekkiego podbicia na solo.
ALIGN DELAY
Delay L.R. Baggs to ponownie prostota i intuicyjność obsługi oraz wzorowe oddanie niuansów i dynamiki brzmienia gitary. Do dyspozycji mamy tu cztery gałki DELAY, REPEATS, TONE i TIME, czyli poziom efektu, ilość powtórzeń, regulacja jasności odbić oraz czas odbić, maksymalnie do około 1 sekundy. Dodatkowo na panelu mamy dwa przyciski: TAP – ustalający w ćwierćnutowym podziale tempo odbić, wskazywane pulsowaniem przez zieloną diodę na górze, oraz DIV, zmieniający podział na ósemkę z kropką. Na górnej ściance umieszczono gniazdo zewnętrznego przełącznika do nabicia tempa, co jest użytecznym rozwiązaniem na scenę.
Po podłączeniu gitary otrzymujemy niezwykle naturalną całość – co już jest standardem zarówno w serii Align, jak i pozostałych urządzeniach L.R. Baggsa – dopełnianą odbiciami delay’a, których charakter dzięki gałce TONE możemy dosyć mocno zmienić. Po lewej stronie skali potencjometru otrzymamy ciemne, ciepłe brzmienie analogowych linii opóźniających, oczywiście przy zachowanym oryginalnym brzmieniu instrumentu, po prawej jasny, przejrzysty delay nowoczesnych, cyfrowych konstrukcji.
Efekt przy zmniejszeniu poziomu i ustawieniu pojedynczego odbicia może posłużyć jako lekkie poszerzenie sceny w stylu krótkiego pogłosu, a przy mocniejszym odkręceniu gałek tworzy głęboką przestrzeń, ładnie dopełniającą dźwięk bazowy. Nie ma tu żadnego bałaganu, a nawet przy ‘analogowej’ stronie tonów nie tracimy definicji w partiach akordowych. Bardzo użyteczna jest też opcja tap tempa z możliwością szybkiej zmiany podziału oraz podłączenia zewnętrznego przycisku do dedykowanego gniazda.
PODSUMOWANIE
Nowe kostki L.R.Baggs Delay i Chorus to kolejne stompboxy dołączające do serii efektów Align, które polecić można doświadczonym gitarzystom akustycznym szukających prostych w obsłudze efektów podłogowych, które zapewnią najwyższej klasy brzmienie oraz funkcjonalność. Zarówno testowany chorus jak i delay wzorowo uzupełniają barwę gitary akustycznej bądź klasycznej, nie ingerując w charakter barwy i dynamikę, oferując bardzo muzyczne, inspirujące barwy oraz co nie jest bez znaczenia, bardzo ciekawy i efektowny design.
www.lrbaggs.com
www.audiostacja.pl
Przełączniki: ENGAGE; TAP, DIV (Delay)
Przyłącza: IN, OUT, 9-16 V DC/100 mA, Tap Tempo In (Delay)
Zasilanie: Zasilacz 9V DC, bateria 9V (czas pracy do 11 godzin)
Przełączanie: True bypass
Wymiary: 12,7 x 8,3 x 5,1 cm
Waga: 386 g