BOSS CE-2w Chorus

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki BOSS
Testy
2016-12-02
BOSS - CE-2w Chorus

Pierwszy chorus firma Roland zastosowała w 1975 r. we wzmacniaczu Roland JC-120 Jazz Chorus - efekt miał nazwę "Dimensional Space Chorus" i działał w trybie stereo - sygnał zmodulowany był w jednym głośniku, w drugim była gitara bez modulacji.

Pierwszy chorus podłogowy - również stereofoniczny - z oznaczeniem CE-1 Chorus Ensemble zaprezentowano w 1976 r. Moduł był dość duży i ciężki w stosunku do dzisiejszych modeli, jednak posiadał również dodatkowy efekt vibrato. Kamieniem milowym okazał się monofoniczny BOSS Chorus CE-2 z 1979 r. w kompaktowej obudowie, będącej od tamtej pory znakiem rozpoznawczym efektów BOSS-a. Później pojawiły się nieco bardziej rozbudowane, wciąż popularne modele CH-1 Super Chorus, CE-5 Chorus Ensemble, CEB-3 Bass Chorus.

BUDOWA


Chorus CE-2w z prestiżowej linii Waza Craft (w języku japońskim "waza" oznacza sztukę i technikę) to coś więcej niż tylko współczesna wersja CE-2 - urządzenie przygotowano z okazji czterdziestej rocznicy produkcji efektów podłogowych marki BOSS.

Produkowany w Japonii model generuje brzmienia chorusa typowe dla obu wymienionych wyżej modeli: CE-1 i CE-2. Gniazdo wejściowe umieszczono z prawej strony, gniazda wyjściowe z lewej. Korzystając tylko z jednego wyjścia trzeba zwrócić uwagę, by wyprowadzić sygnał z wyjścia OUTPUT A, ponieważ tryb stereo działa w sposób właściwy dla comba Jazz Chorus - sygnał z modulacją wychodzi wyjściem A, natomiast w wyjściu B otrzymujemy sygnał gitary bez efektu. Umieszczone blisko siebie gniazda wymagają stosowania dość wąskich wtyczek. Efekt można zasilać baterią montowaną pod klapką stanowiącą maskownicę wyłącznika nożnego, albo zasilaczem 9 V, nad którego gniazdem znajduje się naklejka z oznaczeniem modelu, nieco krzykliwym emblematem "MADE IN JAPAN", numerem seryjnym i informacją o konieczności stosowania wyłącznie zasilaczy BOSS-a.

Na niewielkim panelu sterowania umieszczono potencjometry RATE do regulacji szybkości modulacji i DEPTH odpowiadający za jej głębokość. Niewielki przełącznik trójpozycyjny służy do wyboru trybu pracy: w pozycji S (Standard) efekt działa jako model CE-2, w środkowej jako model CE-1, w prawej jako CE-1 w trybie wibrato. Funkcję kontrolki załączenia spełnia niewielka czerwona dioda LED, nieco inna niż zazwyczaj stosowane w efektach marki - bardziej przezroczysta, z jaskrawszym światłem. Efekt jest całkowicie analogowy i oparty na linii opóźniającej typu Bucket Brigade (BBD). W budowie wewnętrznej wykorzystano dwustronnie drukowaną płytkę, część elementów to tradycyjne podzespoły zainstalowane z przewlekaniem końcówek, pozostałe (głównie od strony spodu obudowy) są zamontowane powierzchniowo. W gumową nakładkę wyłącznika zgrabnie wkomponowano błyszczący logotyp "Waza Craft".

W PRAKTYCE


Od pierwszego włączenia efektu uderza jego ciepłe, analogowe brzmienie cofające grającego pow czasie do przełomu lat 70. i 80. kiedy chorusy BOSS były standardem wśród najlepszych gitarzystów świata. W trybie S (Standard), czyli jako CE-2, efekt jest subtelniejszy niż w trybie CE-1, gdzie jest bardziej wyrazisty, nieco ciemniejszy i jakby bardziej szklisty. W trybie CE-1 Vibrato szybkość modulacji jest przynajmniej dwukrotnie większa niż w CE-1 Chorus, co powoduje, że zamiast kołysania dźwięku, zaczyna on wibrować, a przy ustawieniu potencjometrów na maksimum gitara jest nieco odrealniona, jednak sam efekt brzmi wysoce intrygująco. Gdy nie gramy w tle jest słyszalny specyficzny szum typowy dla klasycznych modulatorów.

Zakres regulacji głębokości chorusa może nie jest aż tak duży jak w przypadku niektórych współczesnych konstrukcji, w zupełności wystarcza jednak nawet przy minimalnym ustawieniu okresu modulacji - chorus wtedy jest subtelny, jednak wciąż wyraźnie słyszalny. Chorus CE-2w to właściwie trzy efekty w jednym - dwa znakomite chorusy, znane z niezliczonych ilości nagrań, oraz całkiem atrakcyjne wibrato, swoista wisienka na torcie z okazji 40-lecia tego efektu. Urządzenie jest niezwykle udanym powrotem do klasyki, a jednocześnie dowodem na to, że pewne brzmienia tak naprawdę nigdy się nie starzeją i zawsze są użyteczne odnajdując swoje miejsce w różnorodnej stylistyce muzycznej.

pl.boss.info

 

Wejścia: INPUT (TS 1/4")
Wyjścia: OUTPUT A (MONO), OUTOUT
B (TS 1/4")
Regulacje: RATE, DEPTH, przełącznik
trybów działania (Standard / CE-1 /
CE-1 Vibrato)
Zasilanie: 9 V, 25 mA
Wymiary: 73 × 129 × 59 mm
Masa: 450 g


Wynik testu
Funkcjonalność:
6
Wykonanie:
6
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
5
Dystrybutor