BOSS RV-6 Reverb

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki BOSS
Testy
2015-10-21
BOSS - RV-6 Reverb

Jedną z bardzo ciekawych nowości efektowych zaprezentowanych przez firmę Boss na letnich targach NAMM 2015 był podłogowy pogłos RV-6 (drugą był rozbudowany, zaawansowany delay DD-500), który w stosunku do poprzednika wnosi nową funkcjonalność oraz kilka bardzo ciekawych, znakomicie brzmiących efektów pogłosowych.

Dzięki dystrybutorowi Roland Polska mogliśmy też mieć w rękach pierwszy w Polsce egzemplarz RV-6 i dzielimy się wrażeniami.

BUDOWA


Boss RV-6 Reverb umieszczony jest w znajomej, sprawdzonej od dekad obudowie, wykończonej szarym, metalizowanym lakierem. Pary wejść i wyjść po obu stronach mówią o pełnym trybie stereo a nowością jest bardzo użyteczne wejście pedału ekspresji, którym możemy kontrolować poziom efektów. Do obsługi ustawień mamy trzy potencjometry znajdujące się na metalowym szczotkowanym panelu - E.LEVEL, TONE i TIME, odpowiedzialne kolejno za poziom głębokości efektu, regulację jego barwy oraz długość wybrzmienia. Oczywiście nie jest to zwykłe rozbudowanie poprzedniej wersji - efekt wykorzystuje najnowsze algorytmy udoskonalonej technologii DSP Bossa, dzięki czemu możemy spodziewać się studyjnej jakości brzmienia z najwyższej półki, dostępnej w podłogowych odmianach gitarowego pogłosu.

Do wyboru jest osiem odmian efektu - do pięciu znanych z poprzedniej generacji: Room, Hall, Plate, Spring i Modulate doszły 3 nowe: Dynamic, Shimmer i +Delay, łączący pogłos z linią opóźniającą czyli delayem. Każdy tryb posiada szczegółowo opracowane przez inżynierów Bossa i sprawdzone w praktyce przez profesjonalnych wykonawców parametry, które dopasowują się automatycznie do ustawień pokręteł TIME i TONE. Za brzmienie pogłosu odpowiada zaawansowana technologia cyfrowa, jednak dzięki równoległemu torowi nie ma ona wpływu na analogowy sygnał gitary, do którego efekt jest dokładany. Wewnętrzne auto-przełączanie wejść i wyjść pozwala na zastosowanie z dowolną konfiguracją połączeń efektów - mono, mono-do-stereo oraz stereo-do-stereo. RV-6 tradycyjnie może być zasilany montowaną pod pokrywą pedału baterią 9V lub zasilaczem 9VDC (pobór prądu 65 mA).

W PRAKTYCE


Zaczynamy od klasycznych pogłosów typu Room i Hall. Od razu słychać bardzo muzyczne dopełnianie barwy podstawowej przez efekt. Przede wszystkim bazowe brzmienie zachowuje ciepły, naturalny charakter a dodawanie pogłosu nie zmniejsza czytelności, co przy gitarowych reverbach jest bardzo istotne. Room ładnie dopełnia przestrzeń, a Hall sam w sobie stanowi klasę prezentując głęboki, długi i miękko wygasający pogłos, szczególnie przy opcji gry stereo. Ruch gałki TONE pozwala użytecznie zmieniać charakter barwy od ciemnej i okrągłej do jasnej i wyrazistej, nie brzmiącej w żadnym ustawieniu metalicznie. Miłośnicy "sprężyny" nie rozczarują się wiernym oddaniem niuansów vintage'owych konstrukcji stosowanych we wzmacniaczach lampowych, a tryb Modulate jest pięknie dopełniany barwą chorusa w tle - tu idealnie sprawdza się podgłaśnianie pedałem ekspresji (lub gałką Volume gitary).

Nie mniej ciekawie brzmi jasny, szklisty w wysokich rejestrach Plate i naprawdę ciężko jest tu znaleźć jakieś słabe punkty. Dodajmy, że wykorzystując wejście B, RV-6 na wyjściu dostarcza sam sygnał pogłosu, co pozwoli wykorzystać efekt w pętli równoległej wzmacniacza. Wisienką na torcie są trzy nowe tryby. Dynamic automatycznie dopasowuje głębokość efektu w zależności od ataku w struny - przy mocniejszych i szybszych przebiegach pogłos jest mniejszy, a przy lżejszym ataku otrzymujemy większą przestrzeń. Chyba najciekawszą opcją jest tu tryb Shimmer, gdzie do głębokiego, nasyconego pogłosu dodane są w tle wyższe oktawy, dzięki czemu uzyskujemy bardzo szeroką i oryginalnie brzmiącą przestrzeń.

Na koniec został +Delay - bardzo dobre połączenie miękkiego pogłosu z efektem delay, którego czas i ilość powtórzeń regulujemy gałkami TONE i TIME, co pozwala użyć też RV-6 jako pełnoprawnego delay'a, szczególnie użytecznego z pedałem ekspresji. Podłączony tu Roland EV-5 pozwalał na ustawienie dolnego progu zadziałania - poziom wybranego pogłosu czy właśnie delay możemy błyskawicznie zmieniać np. od lekkiego dobarwienia w tle po mocny, zmieniający już charakter całości efekt.

PODSUMOWANIE


Nowy RV-6 Rolanda nie ma chyba obecnie konkurencji w tej półce cenowej wśród stompboxów pogłosowych. Osiem bardzo inspirujących, studyjnej jakości trybów muzycznie dopełniających naturalne brzmienie instrumentu plus obsługa pedałem ekspresji tworzą niezwykle inspirujący pedał, będący znakomitym uzupełnieniem profesjonalnego rigu i dającym mnóstwo zabawy barwami pogłosowymi. Przypomnijmy jeszcze, że na wszystkie nowe stomboxy Boss daje 5-letnią gwarancję.

www.rolandpolska.pl
www.bossus.com

 

Tryby pogłosu: Room, Hall, Plate,
Spring, Modulate, Dynamic, Shimmer, +Delay
Regulatory: E.LEVEL, TONE, TIME, MODE (8)
Zasilanie: 9V DC, bateria 9V


Wynik testu
Funkcjonalność:
6
Wykonanie:
6
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
6
Dystrybutor