Rok temu BOSS zaprezentował serię WL, bezprzewodowych systemów dla gitar, basów i innych instrumentów, w skład której weszły modele WL-20, WL-20L oraz WL-50…
Do tej rodziny dołączył ostatnio kolejny – WL-60, będący najbardziej rozbudowanym, flagowym produktem z tej grupy, który mamy też okazję gościć w teście.
BUDOWA I MOŻLIWOŚCI
Oferując świetne brzmienie, niską latencję i konfigurację plug-and-play, seria BOSS WL wnosi korzystanie z bezprzewodowych systemów na nowy poziom, wykorzystując nowo opracowaną przez firmę BOSS technologię bezprzewodową. Model WL-60 dostosowany jest do wyśrubowanych wymagań scenicznych profesjonalnych gitarzystów i składa się z odbiornika WL-60 oraz transmitera, czyli nadajnika WL-60T.
Kompaktowy odbiornik jest dostosowany do pedalboardów i posiada duży ekran oraz przyciski bezpośredniego dostępu do szybkiego skanowania i wybierania najlepszego bezprzewodowego kanału. Podobnie jak wcześniejszy WL-50, tu również mamy do wyboru 3 opcje charakterystyki przewodu – dwie symulacje pojemności przewodu gitarowego – o długości 3 m (Short) i 6 m (Long), oraz możliwość ich wyłączenia, dająca trzeci charakter o najszerszym paśmie, przydatny np. przy współpracy z gitarą akustyczną.
Odbiornik zasilany jest poprzez gniazdo 9V DC, a drugie wyjście pozwala na dystrybucję zasilania do innych efektów. Mamy tu możliwość wygodnej pracy bateryjnej (2 x AA), pozwalającej na działanie do 10 godzin. Duży ekran LCD prezentuje status kanału, moc połączenia bezprzewodowego, żywotność baterii oraz rodzaj wybranego charakteru przewodu. Wbudowane klasyczne gniazdo wejściowe 1/4, umożliwia też w każdej chwili na użycie tradycyjnego kabla gitarowego, gdzie sygnał przechodzi już bezpośrednio do wyjścia.
Uzupełnieniem systemu jest wytrzymały nadajnik WL-60T, który przypinany jest do paska instrumentu i działa do 25 godzin na 2 bateriach alkalicznych, montowanych pod przednią klapką. W zestawie otrzymujemy wysokiej klasy, krótki przewód BOSS jack prosty-kątowy do połączenia z wejściem gitary lub basu, jak również 4 baterie AA. Urządzenie oferuje niską latencję 2,3 ms, pracuje w paśmie 2,4 GHz i automatycznie wybiera kanał o najlepszej jakości, a zasięg transmisji wynosi do 20 metrów. Nadajnik WL-60T dostępny jest również osobno jako backup, lub dla wyposażenia w niego innych instrumentów scenicznych. Jednocześnie w jednym miejscu może być używanych do 14 systemów bezprzewodowych BOSS, pozwalając cieszyć się swobodną pracą bezprzewodową kilku, lub nawet kilkunastu muzykom.
W PRAKTYCE
Odbiornik WL-60 podobnie jak WL-50 umożliwia montaż w pedalboardzie a nowy design zapewnia znakomitą orientację w jakości sygnału jednego z 14 kanałów. Wszystkie kanały są prezentowane w czasie rzeczywistym podczas procesu skanowania, dzięki czemu łatwiej można zoptymalizować występ do każdej sytuacji scenicznej i wybrać ten o najlepszej mocy. Jeśli jeden lub kilku członków zespołu również używa systemów WL-60, można łatwo przypisać każdy do osobnego kanału. Nadajnik wyświetlający wybrany przyciskami kanał jest wygodnie zaczepiany na pasek a bardzo dobrej jakości przewód BOSS prowadzi od niego bezpośrednio do wejścia gitary – czyli klasycznie, bez wystających transmiterów z gniazda, jeśli dla kogoś stanowi to problem.
Podczas gry nie czuć pogorszenia dynamiki, barwa reaguje naturalnie na atak, podobnie brzmienie jest naturalne i klarowne, a dzięki trzem charakterystykom możemy je delikatnie skorygować – symulacja kabla 3-metrowego jest jaśniejsza, ma bardziej otwartą górę, tryb ‘Long’ 6 metrów jest zauważalnie ciemniejsza, a wyłączenie tych opcji skutkuje jaśniejszą najwyższą górą idealną przy gitarze akustycznej, ale równie dobrze może sprawdzić się w elektryku by dosyć zauważalnie zwiększyć prezencję. Maksymalny zasięg wynosi tu 20 m, sygnał jest czysty bez żadnych przerwań i szumów, choć w przypadku nasycenia sygnałami WiFi czasem możemy doświadczyć jakichś zakłóceń – są to sytuacje sporadyczne, a w razie czego mamy też możliwość zmiany kanału na inny, w celu eliminacji zakłóceń.
PODSUMOWANIE
Nowy system bezprzewodowy BOSS WL-60 oferuje znakomitą jakość sygnału, błyskawiczną konfigurację i funkcjonalność znaną już z WL-50, wzniesioną tu jeszcze na wyższy poziom. Niewątpliwie można polecić go gitarzystom szukającym profesjonalnego systemu tego typu, wzbogaconego o kilkunastokanałową pracę oraz 3 opcje symulacji charakteru barwy pojemnościowej przewodów.