BLACKSTAR Sonnet 60

Rodzaj sprzętu: Wzmacniacz

Pozostałe testy marki BLACKSTAR
Testy
2020-05-15
BLACKSTAR - Sonnet 60

Chociaż firma Blackstar Amplification jest znana przede wszystkim z konstrukcji przeznaczonych dla miłośników cięższych brzmień, to w jej ofercie można także znaleźć coś dla gitarzystów preferujących łagodniejsze barwy dźwięku.

Tym razem producent zaprezentował nową serię wzmacniaczy dla gitarzystów akustycznych Sonnet. Seria ta jest reklamowana hasłem „not changed, not coloured, just your acoustic guitar – louder”, które obiecuje, że nowa linia produktów będzie oferować nieprzekoloryzowane brzmienie gitary akustycznej, tyle że głośniejsze.

O ile muzycy grający na gitarach elektrycznych chętnie stosują wzmacniacze o indywidualnym charakterze (a więc koloryzujące brzmienie), to w przypadku instrumentów akustycznych tego typu ingerencje w tor sygnałowy nie są mile widziane. Za chwilę sprawdzimy, czy producentowi udało się uzyskać tę nieprzekoloryzowaną barwę, ale wcześniej przyjrzyjmy się budowie wzmacniacza Sonnet 60.

BUDOWA

Combo zamknięto w niewielkiej obudowie o delikatnie zaokrąglonej przedniej ściance, a całość pokryto czarnym tolexem i uzupełniono wygodnym uchwytem do przenoszenia urządzenia. Niestety narożniki nie posiadają żadnych zabezpieczeń przed uszkodzeniami, o które nietrudno podczas transportu. Z lewej strony obudowy znajduje się otwór typu bass-reflex, który oczywiście powinien pozytywnie wpłynąć na przenoszenie najniższych częstotliwości. Jest to o tyle istotne, że Sonnet 60 dysponuje głośnikiem głównym o średnicy jedynie 6,5 cala oraz tweeterem. Bardzo ciekawym dodatkiem do prezentowanego wzmacniacza jest wbudowana podpórka w postaci śruby umieszczonej pod spodem obudowy, która pozwala na ustawienie urządzenia pod kątem w stosunku do podłoża. Ten mały dodatek również powinien poprawić jakość odsłuchu.

Panel sterujący wzmacniacza umieszczono w wycięciu na płycie górnej urządzenia. Całość została wyjątkowo czytelnie zaprojektowana, dzięki czemu nie powinno być problemów z orientacją podczas manipulowania pokrętłami. Po lewej stronie znajdziemy zestaw kontrolerów dla kanału 1 (instrumentalnego), natomiast po prawej – dla kanału 2 (mikrofonowego). Kanał 1 posiada gałki GAIN, LOW, MID, HIGH, REVERB, natomiast kanał 2 dysponuje podobnym zestawem, jednak bez regulacji środka (MID).

Panel sterujący schowano w zagłębieniu powstałym po wycięciu płyty górnej obudowy, na której umieszczono także solidny uchwyt do przenoszenia urządzenia.

Na panelu sterującym znajdziemy nie tylko standardowe wejście instrumentalne w postaci gniazda typu jack (INPUT 1) przeznaczone do obsługi kanału 1, ale również złącze XLR służące do podłączenia mikrofonu lub źródła dźwięku o dużej impedancji (INPUT 2) – to obszar zarezerwowany dla kanału 2. Skrajnie po prawej stronie dodano także gałki do kontroli poziomu sygnału wyjściowego MASTER, czasu pogłosu REVERB TIME, filtra górnoprzepustowego (H.P. FILTER) oraz najwyższych tonów BRILLIANCE. Dwie ostatnie gałki są dużo mniejsze od pozostałych i służą do precyzyjnej korekty barwy w przypadku problematycznych instrumentów, np. wyposażonych w zbyt jaskrawo brzmiące przetworniki piezoelektryczne. Dzięki nim możemy także zniwelować niekorzystne rezonanse. Wraz ze wspomnianą gałką REVERB TIME do dyspozycji otrzymujemy także przełącznik wyboru trybu pracy reverbu – HALL/PLATE.

Obok gałki MASTER zamontowano jeszcze dwie kontrolki LED: pierwsza sygnalizuje stan pracy urządzenia, natomiast druga odpowiada za aktywność układu łączności bezprzewodowej Bluetooth. Układ ten jest kontrolowany za pomocą przycisku BLUETOOTH, który umożliwia przełączanie się pomiędzy trybami wyszukiwania (scanning) oraz wykrywania (discoverable). Parowanie wzmacniacza z innym urządzeniem BT ogranicza się do przytrzymania przycisku przez dwie sekundy, dzięki czemu wzmacniacz zgłosi się na liście urządzeń jako SONNET. W trybie scanning mamy podwójne mignięcia diody, natomiast w trybie discoverable – pojedyncze.

Na panelu sterującym umieszczono – poza standardowym wejściem instrumentalnym w formie gniazda jack – także złącze INPUT 2 typu XLR.

Z tyłu obudowy znajduje się zestaw kilku gniazd: USB AUDIO (do podłączenia komputera i wyprowadzenia sygnału cyfrowego), MIX D.I. OUTPUT (wyjście liniowe w formie gniazda XLR), MP3/LINE IN (wejście na dodatkowy sygnał, np. z odtwarzacza MP3) oraz gniazdo przełącznika nożnego FOOTSWITCH.

WRAŻENIA I BRZMIENIE

W przypadku wzmacniaczy przeznaczonych do gitar akustycznych stosuje się zupełnie inne kryteria niż te, do których przyzwyczaiły nas urządzenia do gitar elektrycznych. Tutaj najważniejsza jest neutralność brzmieniowa, dzięki której można uzyskać możliwie jak najwierniej oddaną barwą oryginalnego instrumentu. Trzeba przyznać, że najnowsza propozycja firmy Blackstar broni się doskonale, ponieważ jest w stanie oddać charakter nagłośnionej gitary akustycznej bez potrzeby dużej ingerencji w sygnał za pomocą pokładowych układów korekcji.

Po podłączeniu gitary akustycznej wzmacniacz odzywa się okrągłym, ciepłym brzmieniem o dużej czytelności w całym zakresie pasma – brzmienie jest zaskakująco przyjemne w odbiorze, pozbawione dudnień i z dynamicznym dołem, w czym zasługa przede wszystkim obudowy typu bass-reflex. Dobrze wyeksponowana, choć nieprzerysowana góra pasma wraz z dynamicznym środkiem dopełniają całości. Pomimo niewielkiego głośnika brzmienie gitary jest ciepłe, bliskie i przestrzenne, dźwięk nie dławi się nawet po znacznym podkręceniu gałki MASTER.

Obudowa wzmacniacza posiada otwór typu bass-reflex, dzięki któremu uzyskano lepsze przenoszenie najniższych częstotliwości.

A co w tym wszystkim jest najważniejsze to fakt, iż barwa rzeczywiście jest naturalna i w dużym stopniu oddaje charakter zastosowanej gitary. Klarowne i transparentne brzmienie sprawia, że combo idealnie nadaje się do wielu zastosowań i świetnie radzi sobie zarówno podczas intensywnej gry akordowej, jak i wykonywania delikatnych partii solowych, w których pokazuje swoje możliwości za sprawą bogatego w szczegóły i wyrównanego pasmowo dźwięku.

Ponadto mamy tu też prosty w obsłudze i naturalnie brzmiący pogłos, który nie wpływa negatywnie na czytelność barwy. Miłym dodatkiem jest możliwość przesyłania dźwięku poprzez Bluetooth, co pozwala ćwiczyć wraz z podkładem transmitowanym bezpośrednio z komputera lub smartfona.

Z prawej strony panelu sterującego znalazły się gałki do kontroli pokładowego pogłosu (REVERB i REVERB TIME) oraz poziomu głośności MASTER.

PODSUMOWANIE

Blackstar Sonnet 60 to bardzo ciekawy wzmacniacz, który pozwala na uzyskanie interesujących brzmień o naturalnym charakterze, co szczególnie powinni docenić gitarzyści poszukujących ciepłego i autentycznego soundu. Deklaracja zawarta we wspomnianym na początku testu haśle reklamowym wydaje się być spełniona, ponieważ Sonnet 60 rzeczywiście oferuje naturalną barwę, w której trudno doszukać się irytujących przebarwień.

Warto dodać, że obecnie w ramach serii Sonnet jest jeszcze dostępny większy wzmacniacz Sonnet 120 o mocy – jak łatwo się domyślić – 120 W. Ponadto każde combo (60 i 120) jest oferowane także w kremowej wersji kolorystycznej, która jeszcze bardziej nawiązuje wizualnie do charakteru brzmieniowego tych urządzeń.

Z tyłu wzmacniacza znajduje się zestaw przyłączy, w tym złącze USB oraz wyjście MIX D.I. OUTPUT.

W prawym dolnym rogu obudowy umieszczono logo producenta, które ulokowano w wytłoczonym zagłębieniu w arkuszu blachy perforowanej chroniącej dostępu do głośników.

www.sound-service.eu

 

konstrukcja: zamknięta z otworem bass reflex
moc: 60 W
głośniki: 1x 6,5”, 1x tweeter
kanały: 2
efekty: pogłos
regulatory kanału 1: GAIN, LOW, MID, HIGH, REVERB
regulatory kanału 2: GAIN, LOW, HIGH, REVERB
regulatory globalne: REVERB TIME, MASTER, H.P. FILTER, BRILLIANCE
przełączniki: PHASE, SHAPE (2x), REVERB (HALL/PLATE), BLUETOOTH, GROUND LIFT
przyłącza: INPUT 1, INPUT 2, USB AUDIO, MIX D.I. OUTPUT, MP3/LINE IN, FOOTSWITCH
Wynik testu
Funkcjonalność:
5.5
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Cena
2 100.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
marzec 2020
Kup teraz