ORTEGA H ONE, S ONE, S TWO
Rodzaj sprzętu: Wzmacniacz
Firma Ortega Guitars posiadająca w ofercie niezwykle szeroki przekrój gitar akustycznych z nylonowymi strunami, ukulele, mandolin, akcesoriów i strun zaprezentowała niedawno swój pierwszy wzmacniacz przeznaczony dla gitar akustycznych – head Ortega H ONE, dopracowany pieczołowicie pod kątem brzmienia, scenicznej funkcjonalności oraz wzornictwa.
Zestaw uzupełniany dedykowanymi kolumnami S ONE oraz S TWO mamy okazję sprawdzić w naszym teście dzięki dystrybutorowi marki, firmie Meinl.
BUDOWA
Ortega H ONE umieszczony jest w obudowie wykonanej z brzozowego drewna o satynowym wykończeniu, które bardzo stylowo komponuje się z czarnym frontem panelu o wysokości 2 U. Całość waży kilka kilogramów co w połączeniu z solidną rączką z czarnej skóry na boku pozwala na łatwe przenoszenie wzmacniacza, w zestawie otrzymujemy też dobrej klasy, wzmacniany materiałowy gig bag z boczną kieszenią i możliwością przypięcia paska na ramię.
H ONE oferuje dwa kanały i dostarcza 100 W mocy, co przy zastosowaniu najnowszej technologii SMT i DSP zapewnia bardzo dobrą dynamikę i brzmienie. Pierwszy kanał instrumentalny posiada wejście typu jack 1/4” z przełącznikiem fazy, kanał drugi instrumentalno-mikrofonowy udostępnia wejście combo XLR z wyborem poziomu Line/ Mic i włącznikiem zasilania fantom 48 V z czerwoną diodą. Oba kanały oferują niezależną regulację poziomu sygnału GAIN oraz trójpasmową korekcję LOW, MID, HIGH rozbudowaną o przełącznik zmiany charakteru barwy COLOR dla kanału 1 oraz dwupasmową LOW i HIGH dla kanału 2.
Ortega H ONE wyposażony jest w pokładowe efekty chorus i reverb z regulacją poziomu i nasycenia chorusa oraz czasu wybrzmienia pogłosu, z opcją wyboru jednej z trzech odmian: Room, Plate i Cathedral. Gałki REVERB C1 i REVERB C2 umożliwiają ustalenie poziomu pogłosu oddzielnie dla każdego z kanałów. Front uzupełnia stereofoniczne wejście AUX IN typu jack 1/4” z gałką poziomu AUX/VOL, gniazdo słuchawkowe, również jack 1/4”, pomarańczowa gałka głośności MASTER oraz włącznik Power z niebieską diodą sygnalizującą włączenie. Z tyłu znajdziemy gniazdo przewodu zasilającego, dwa wyjścia głośnikowe SPEAKER A i SPEAKER B, gniazda pętli efektów SEND i RETURN, niezbalansowane wyjście 1/4” LINE OUT, zbalansowane XLR DI OUT z odcięciem masy Ground Lift i przełącznikiem Pre/Post EQ.
Dedykowane kolumny są znakomitym uzupełnieniem wzmacniacza, pozwalając na stworzenie wysokiej klasy rigu dopasowanego do każdej sytuacji. Ortega S ONE i S TWO oferują 150 W mocy i posiadają podobnie jak head bardzo stylowe, satynowe obudowy z drewna brzozowego z czarnym, zdejmowanym frontem ozdobionym logiem marki. Kolumny są lekkie a wbudowane w boki, otwierane rączki zapewniają wygodne przenoszenie, w zestawie otrzymujemy też wzmacniane pokrowce z paskiem. Pasmo przenoszenia obu kolumn mieści się w przedziale 40Hz-20 kHz, S ONE posiada 6,5-calowy głośnik z 3-calowym tweeterem, model S TWO wykorzystuje pojedynczy głośnik szerokopasmowy o przekątnej 8 cali. W ofercie firmy dostępny jest wysokiej klasy przewód głośnikowy z serii Tour, wyprodukowany przy użyciu najwyższej jakości materiałów i spełniający wszelkie profesjonalne standardy.
W PRAKTYCE
W przypadku nowego wzmacniacza i kolumn Ortegi do gitar akustycznych od razu rzuca się w oczy ładny, naturalny design, w którym pierwszy plan grają estetyczne, wykończone satynowo obudowy z drewna, ładnie komponujące się z czarnymi frontami. Kompaktowe wymiary headu jak i obu kolumn, do których otrzymujemy solidne pokrowce z paskami pozwalają zarówno na wygodne przenoszenie, jak i złożenie zestawu odpowiedniego do naszych potrzeb. Przy mniejszym pomieszczeniu wystarczy head plus kolumna S ONE, w większym możemy wykorzystać obie kolumny stawiając je na sobie bądź rozstawiając szerzej, zyskując zarówno większą głośność jak i szersze, pełniejsze brzmienie.
Wzmacniacz testowany był na gitarach akustycznych z pickupami piezo LR Baggs oraz gitarze akustycznej z nylonowymi strunami oraz preampem łączącym piezo z mikrofonem. Na początek sprawdźmy ‘nylon’ - Ortega Guitars ma w swoim katalogu oszałamiającą ilość modeli gitar tego typu, a my wpinamy naszego akustyka z nylonami w instrumentalne wejście kanału 1 wzmacniacza H ONE, napędzającego obie kolumny. Tu od razu bardzo dobre wrażenie robi przestrzenne brzmienie otaczające wręcz słuchacza, a barwa pomimo wysokiej detaliczności w górze pasma zapewniającej klarowność w akordach jest ciepła, z dominującym, dynamicznym pasmem środkowym, wydobywającym charakter nylonowych strun. Bas jest czytelny i sprężysty przy mocniejszym zarywaniu, o szybkiej odpowiedzi na atak, góra nie jest natarczywa nawet przy mocniejszym wydobyciu dźwięku kostką. Tu też należy pochwalić użyteczną korekcję, która w połączeniu z dodatkowym przełącznikiem COLOR efektywnie zmieniającym barwę, pozwala na zarówno dopieszczenie niuansów jak i mocną zmianę charakteru. Po dodaniu głośności nic nie zatyka się, bas ma sporą energię a barwa zyskuje jeszcze na dynamice.
Na równie wysokim poziomie stoją pokładowe efekty, gdzie pochwalić należy studyjnej klasy pogłosy, które zadowolą z pewnością wymagających gitarzystów. Brzmienie nawet przy większym poziomie efektu jest czytelne i nie traci dynamiki, wersja plate ładnie sprawdza się przy spokojnych, solowo-akordowych utworach, cathedral czaruje głęboką przestrzenią. Gitara z nylonowymi strunami po bardzo delikatnej korekcji równie dobrze wypada podczas gry palcami jak i kostką, co pokazuje znakomite dopracowanie zestawu head-kolumny Ortegi pod tym kątem.
Po wpięciu akustyka ze strunami stalowymi H ONE oferuje pełne, głębokie brzmienie z czystym basem i mocniej wyeksponowanym środkiem przy zerowej korekcji, który wprowadza swój charakter do instrumentu. Lekkie wycofanie środkowego pasma i przełączenie switcha COLOR balansuje całość, barwa ładnie oddaje niuanse i dobrze sprawdza się przy grze palcami w akompaniamencie i solowych kompozycjach fingerstyle. Przy mocniejszej, dynamicznej grze kostką barwa jest już trochę agresywna w wyższym środku i wzmacniacz trzeba okiełznać przez lekkie podcięcie okolic tego pasma. Klasyczne, szerokie akordy grane palcami wypadają już bardzo ładnie, a mocny bas jest dopełniany wyraźnym środkiem oraz subtelną prezencją. Tu obok bardzo dobrego pogłosu na podkreślenie zasługuje pokładowy chorus, który pomimo jednej gałki pozwala ustawić zarówno miękkie, łagodnie falujące brzmienie jak i bardziej intensywną, solową barwę, ładnie dopełniając akustyczny charakter instrumentu.
Kanał drugi pozwala podłączyć również drugi instrument bądź mikrofon, dzięki czemu można wykorzystać zestaw H ONE, S ONE i S TWO w duecie, z drugą gitarą, wokalem lub po prostu przez śpiewającego gitarzystę – w takim układzie przyda się na pewno niezależna regulacja poziomu wbudowanego pogłosu. Funkcjonalnie całość dopełnia posiadające regulację poziomu wejście AUX IN, do podłączenia zewnętrznego odtwarzacza, oraz dobrze brzmiące gniazdo słuchawkowe.
PODSUMOWANIE
Wprowadzając do swojej bogatej oferty nowy wzmacniacz akustyczny H ONE, wraz z bardzo dobrze dobranymi kolumnami S ONE i S TWO, Ortega stawia krok milowy w kierunku jakości brzmienia i łatwości dostosowania gitary akustycznej i klasycznej do różnych stylów muzycznych. Tu doskonale sprawdza się stwierdzenie, że nowy zestaw Ortegi służący do nagłaśniania instrumentów akustycznych brzmi równie dobrze jak wygląda, a w tej półce cenowej, nawet przy jednej kolumnie, ciężko znaleźć jest dwukanałowy wzmacniacz o tak wysokiej jakości brzmienia i pokładowych efektów.
Moc: 100 W RMS
Kanały: 2 – instrumentalny i mikrofonowo-instrumentalny
Gniazda: 1/4" INPUT, XLR INPUT, SEND, RETURN, SPEAKER A, SPEAKER B, LINE OUT UNBALANCED, DI-OUT BALANCED XLR, HEADPHONES, AUX IN
Efekty: Reverb (Room, Plate, Cathedral) i Chorus Regulatory: GAIN, LOW, MID, HIGH x 2, AUX/VOL., CHORUS, REVERB TIME, REVERB C1, REVERB C2, MASTER
Przełączniki: ON/OFF, PHASE, LINE/MIC, 48 V, COLOR, Room/Plate/Cathedral, Pre/Post EQ, Ground Lift
Gig-bag w zestawie
Kolumny S ONE, S TWO
Moc: 150 W / 4 OHM
Zakres częstotliwości: 40 Hz - 20 kHz
Głośniki: S ONE – 6,5" i dodatkowy tweeter 3”, S TWO – 8"
Gig-bag w zestawie