RANDALL RG13
Rodzaj sprzętu: Wzmacniacz
RG13 to (przed)wzmacniacz gitarowy zamknięty w solidnej obudowie z giętej blachy z podkładkami zapobiegającymi przesuwaniu na podłodze.
Charakteryzuje się oddzielną regulacją czułości i głośności dla każdego z trzech kanałów różniących się stopniem przesterowania i specyfiką brzmienia. Korekcja jest wspólna i działa w czterech pasmach kontrolowanych potencjometrami BASS, MIDDLE, TREBLE, PRESENCE. Wspomagają ją dwa filtry - podbicie basu BASS BOOST i konturowanie środka MID SCOOP. Na prawej ściance obok wejścia gitarowego umieszczono również pomocnicze wejście STEREO MEDIA INPUT do podłączenia odtwarzacza, metronomu, automatu perkusyjnego.
W lewej ściance zamontowano wyjście symetryczne na złączu XLR z przełącznikiem odcięcia masy wyposażone w symulację kolumny głośnikowej (wzorowaną na brzmieniu typu 4×12"), oraz wyjście niesymetryczne liniowe, które tej funkcjonalności nie posiada, jednak nadaje się do podłączenia preampu do gitarowej końcówki mocy (np. przez powrót pętli efektów). Na tylnej ściance znajduje się złącze dedykowanego zasilacza z nakrętką chroniącą przed przypadkowym odłączeniem kabla, wyłącznik, wyjście zasilania 9 V do efektów, gniazda pętli efektów oraz wyjście 1 WATT OUTPUT (stąd słowo "przed" w pierwszym zdaniu w nawiasie). Można do niego podłączyć kolumnę o oporności co najmniej 8 Ohm. Przycisk LOOP-BOOST działa w dwóch trybach wybieranych przełącznikiem na tylnej ściance - jako włącznik pętli efektów, albo jako booster - obie funkcje z regulacją głośności potencjometrem LOOP BOOST.
Kanał 1 oferuje całkiem przyzwoite brzmienia czyste, a zakres jego czułości kończy się gdzieś pomiędzy overdrive a crunchem (w przypadku gitary z humbuckerem). W trybie BRIGHT dobrze eksponuje brzmienie singli, choć może sprawiać wrażenie nieco chłodnego. Kanał 2 to ciepłe i nasycone brzmienia od crunch przy czułości ustawionej blisko minimum do distortion w pozycji maksimum. MID SCOOP okazuje się w tym przypadku bardzo przydatny do szybkiego uzyskania brzmienia metalowego, co potęguje również podbicie basu.
Kanał 3 ma taką samą specyfikę brzmieniową jak 2, a jedyną różnicą jest nieco większa głośność - po jej lekkim skręceniu, przełączając kanały 2 i 3 nie ma różnicy. W sytuacji grania na żywo jest to bardzo dobre rozwiązanie - kanał drugi służy jako rytmiczny, 3 jako solowy, a jeśli tego byłoby mało, można jeszcze wykorzystać funkcję BOOST, którą można również ustawić jako ściszenie, albo nawet całkowite wyciszenie zarówno w trybie BOOST jak i LOOP kiedy w pętlę nie są wpięte żadne efekty. Filtry korekcji w skrajnych pozycjach są dość radykalne a ich faktycznie użyteczne zakresy zamykają się w pozycjach od godziny 9:00 do 3:00. Wspólna korekcja może wymagać pewnych kompromisów w graniu na żywo, jednak w przypadku nagrań nie stanowi to problemu.
Nie ma wątpliwości, że RG 13 to wzmacniacz przeznaczony przede wszystkim do rocka i metalu gwarantujący energetyczne, ciepłe i tłusto brzmiące przestery, jednak również miłośnicy lżejszych klimatów bez problemu odnajdą w nim swoje dźwięki. Na pochwałę zasługuje wyjście symetryczne z bardzo dobrą symulacją kolumny stanowiące rozwiązanie dla miłośników domowych nagrań, którzy z różnych powodów nie mogą rejestrować ścieżek gitary metodą tradycyjną, czyli mikrofonem ustawionym przy kolumnie. Trzy podstawowe zastosowania RG13 to: przedwzmacniacz na scenę, proste i skuteczne urządzenie rozwiązujące problemy homerecordingu, wzmacniacz do ćwiczenia w domu, a nawet do grania w niewielkich pomieszczeniach, ponieważ z pozoru śmieszna moc 1 W zaskakuje dużą głośnością (wszak głośniki gitarowe mają skuteczność powyżej 90 dB z 1 W).
www.randallamplifiers.com
www.musicinfo.pl
Wejścia: instrumentalne, STEREO
MEDIA INPUT
Wyjścia: 1 WATT, symetryczne XLR,
niesymetryczne
Wyposażenie: pętla efektów, wyjście
do zasilania efektów 9 V
Regulacje: (GAIN, VOLUME) × 3,
BASS, MIDDLE, TREBLE, PRESENCE,
LOOP BOOST, MASTER
Przełączniki: CH 1, CH 2, CH 3, LOOP
BOOST, CLEAN BRIGHT, BASS BOOST,
MID SCOOP, GND LIFT
Zasilanie: 9 V
Wymiary: 270 × 175 × 59 mm
Masa: 1,7 kg