JACKSON X Series Soloist SLX DX Camo
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Oferta Jacksona obfituje zarówno w nowoczesne instrumenty przystosowane do wyśrubowanych wymagań solowych, rockowych gitarzystów jak i masę oryginalnych, efektownych i przyciągających wzrok wykończeń. Idealnym przedstawicielem tych cech jest testowany model Jackson X Series Soloist SLX DX Camo, korpusem i główką nawiązujący do słynnych, shrederskich maszyn, i nie pozwalający przejść obojętnie z uwagi na wykończenie Multi-Color, bardzo trafnie oddające jego charakter.
BUDOWA
Jackson X Series Soloist SLX DX Camo oferuje ergonomicznie wyprofilowany korpus z topoli w stylu superstrata prezentujący wyjątkowe, nowe wykończenie Multi-Color Camo, łączące w kolor żółty, odcienie czerwieni oraz czerń w efektownym, nieregularnym zestawieniu typu ‘moro’. Dostępny jest też model Winter Camo o podobnym wzorze, jednak znacznie bardziej stonowanej kolorystyce łączącej odcienie bieli, szarości i czerń. Cały tył wraz z gryfem polakierowano na wysoki połysk w czarnym kolorze. Jak przystało na konstrukcję neck-through-body, gryf jest częścią korpusu – do środkowej, klonowej części przechodzącej w szyjkę doklejono boki z topoli.
W połączeniu z ergonomicznym wyprofilowaniem przejścia korpusu w gryf zapewnia to znakomity rezonans oraz dostęp do najwyższych pozycji 24-progowej, otoczonej białym bindingiem laurelowej podstrunnicy o zmiennym radiusie 12”-16”. Jej powierzchnię zdobią charakterystyczne, duże perłowe markery w kształcie ‘płetw rekina’. Szyjka ma grafitowe wzmocnienia wewnątrz, a całość dopełnia ostro zakończona główka z dużym logiem marki i czarnymi kluczami Jacksona, wykończona w kolorze korpusu.
Osprzęt uzupełnia mostek tremolo Floyd Rose Special z wciskanym i stabilizowanym nakrętką ramieniem, umieszczony też nieco niżej w korpusie dla większej wygody gry prawej ręki. Za masywne, nasycone brzmienie odpowiadają aktywne humbuckery Jacksona umieszczone w czarnych, matowych osłonach, zasilane baterią 9V umieszczoną w komorze z tyłu korpusu. Steruje nimi 3-pozycyjny przełącznik oraz pojedyncze gałki głośności i tonów. Menzura gitary to klasyczne 25,5” czyli 648 mm.
WRAŻENIA
Jackson X Soloist SLX DX Camo należy niewątpliwie do gitar wyróżniających się wykończeniem, a kolorowe, żółto-czerwono-czarne wydanie ‘moro’ wyjątkowo skutecznie przyciąga wzrok. Całość stworzona jest niewątpliwie pod kątem wyczynowej gry solowej w obszarze metalu czy rocka, gitara oferuje też oczywiście wyjątkową wygodę gry – niski setup strun na podstrunnicy o zmiennym promieniu łączy się z bardzo wygodnym, dosyć płaskim gryfem i miękko wyprofilowanym przejściem korpusu w gryf z tyłu, co też znacznie ułatwia sama konstrukcja neck-through-body. Dostęp do ostatniego 24 progu jest bardzo komfortowy, uwagę zwraca estetyczna, otoczona białym bindingiem laurelowa podstrunnica z widocznymi porami, duże progi ułatwiają wibrato i podciąganie, gra legatem nie sprawi tu nikomu żadnych problemów. Mostek to sprawdzona konstrukcja Floyd Rose Special – działa miękko, wraca do zerowej pozycji i pozwala na szerokie odstrojenie w górę i oczywiście jeszcze mocniejsze w dół.
Wizualnie w styl solowego, rockowego instrumentu wpisuje się też ostra główka Jacksona, wykończona w kolorze korpusu. Wszystko jest tu bardzo ładnie wykończone, gitara równie dobrze rezonuje i odzywa się na sucho – nie ma tu żadnych głuchych dźwięków, struny oddają energię przy mocniejszym uderzeniu, wybrzmienie jest równe i długie. Do tak dobrze spasowanej konstrukcji dobrano też odpowiednio pickupy tworząc rockowo-metalową, solową maszynę. Na pokładzie mamy aktywne humbuckery Jacksona o wysokim poziomie sygnału – prezentują się stylowo w czarnych, metalowych osłonach, i opracowane zostały z myślą o masywnym, nasyconym brzmieniu przesterowanym i długim sustainie. Pickupy aktywne mają często opinię mniej naturalnych brzmieniowo, bardziej sterylnych, cokolwiek by to miało znaczyć, jednak są jeszcze częściej wybierane do mocnych, metalowych drive’ów z uwagi na nasycone, wyraziste brzmienie o szybkim ataku, zwartym dynamicznym dole i niskich szumach.
Tu mamy właśnie takie konstrukcje, jednak wspomniana sterylność w nowych pickupach jest śpiewką przyszłości, a naturalność typu vintage nie jest najważniejszym atutem przy metalowej czy nowoczesnej rockowej stylistyce. Pickupy Jacksona zostały opracowane specjalnie pod tym kątem, i bronią się też przy barwach na kanale czystym. Brzmienie jest klarowne i wystarczająco dynamiczne, w akordach charakter pickupu gryfowego można określić jako połączenie tłustego humbuckera z ostrzejszym konturem tele, lekko wycofany środek jest wyraźny, bas czysty, barwa oddaje sprężystość strun, a mocniejszy sygnał subtelnie przełamuje jasną górę. Pickup sprawdza się doskonale przy rozłożonych arpeggio, połączenie obu humbuckerów dodaje jeszcze dynamiki i wyrazistości.
Przy dodaniu gainu pojawia się większa prezencja oraz podatność na wydobycie artykulacyjnych detali, środek ładnie się klei, bas jest zwarty, pickupy oddają dobrze brzmienie kostki i wzorowo sprawdzają się nawet przy blues-rockowych, nawet fusionowych klimatach. Humbucker mostkowy dodaje jeszcze harmonicznych oraz bardziej nowoczesnego charakteru, okrągła lekko skompresowana góra wraz z wyrazistym środkiem skłaniają do bardziej artykulacyjnej gry. W tych obszarach poniżej nasyconego high-gainu gitara wypada zaskakująco dobrze, zaostrzając apetyt na mocniejszy drive.
Tutaj już nie wątpliwości co do przeznaczenia instrumentu. High-gainowy przester wypada wyśmienicie, łącząc długi sustain i wyrazisty, szybki charakter pickupów aktywnych z plastycznym, dynamicznym i ciepłym środkiem idealnie dopełniającym barwę w solówkach. Wyraźna góra dodaje perkusyjności bez drażnienia ucha nieprzyjemnymi składowymi, reakcja na atak oddaje niuanse gry i podkreśla harmoniczne. Mamy tu nowoczesny rockowy sound doskonale radzący sobie w kleistych solówkach. Składniki w szerszych akordach są dobrze słyszalne, dół jest selektywny oferując zwarty, dynamiczny palm muting. Pickup gryfowy to śpiewne, okrągłe solowe dźwięki z górą dobrze akcentującą kostkę. Po dodaniu prezencji i zmniejszeniu środka bez problemu ustawimy agresywne, metalowe brzmienie do riffów, jednak zdecydowanym atutem Jacksona są klimaty nasyconego, nowoczesnego prog-rocka.
PODSUMOWANIE
Jackson X Series Soloist SLX DX Camo to rasowy instrument rockowo-metalowy idealnie odnajdujący się w nowoczesnych obszarach nasyconego gainu. Wygoda gry i mostek Floyd Rose będą idealnymi kompanami przy wyczynowej grze solowej, a całość okraszona jest wyjątkowym, kolorowym wykończeniem Multi-Color Camo.
konstrukcja: neck-through-body
korpus: topola
gryf: klon, czarne wykończenie na połysk, grafitowe wzmocnienie
szerokość siodełka/blokady: 42,86 mm
progi: 24 jumbo
podstrunnica: laurel indyjski
markery: perłowe ‘Sharkfin’
skala: 25,5” (648 mm)
radius: zmienny 12”-16” (304.8 mm - 406.4 mm)
układ elektryczny: HH – 2 x Jackson Covered High-Output , potencjometry VOLUME i TONE, 3-pozycyjny przełącznik
mostek: tremolo Floyd Rose Special
klucze: Jackson Sealed Die-Cast
wykończenie: wysoki połysk, Multi-Color Camo, czarny osprzęt
struny: 9-42
+ oryginalne, unikalne wykończenie, nasycone barwy rockowe i metalowe, sustain, wygoda gry, jakość wykończenia, płynne i szerokie działanie mostka Floyd Rose
- brak
DOSTARCZYŁ www.jacksonguitars.com