FRAMUS D-Series Idolmaker
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Znajdująca się w ofercie firmy W-Distribution i należąca do Warwicka, niemiecka marka Framus od lat produkuje instrumenty z najwyższej półki, które w ciągu ostatnich dekad docenione zostały przez wielu profesjonalnych gitarzystów.
Framus Idolmaker debiutował jako model Custom Shop Masterbuilt, a także pojawił się później w serii Teambuilt German Pro. Dzięki wysokiej popularności, obecny w naszym teście nowy Idolmaker pojawił się w 2019 roku także w przystępnej cenowo serii D, obejmującej też modele linii Diablo, Panthera oraz Artist Line (Phil XG, WH-1).
BUDOWA
Nowe instrumenty Framus D-Series produkowane są w Chinach z zachowaniem tej samej wysokiej jakości jak w instrumentach znanych z basowej serii Warwick RockBass, przechodząc wnikliwą inspekcję jakości, najpierw w Chinach i później w siedzibie firmy w Niemczech, w Markneukirchen.
Framus D-Series Idolmaker wyróżnia się designem znanym już z droższych modeli Idolmaker, inspirowanych klasycznym kształtem Firebirda, któremu oryginalny styl nadali późnej lutnicy Framusa. Dodajmy, że ostatnio Gibson odstąpił od walki o wyłączność nad kształtami korpusów Firebird oraz Thunderbird w UE, porzucając proces o zastrzeżenie produktów jako znaków handlowych w EUIPO. Proces, którego przedmiotem był kształt gitary Firebird oraz basu Thunderbird, został unieważniony przez sąd dla wyrobów klasy 15, czyli instrumentów muzycznych. Decyzja ta oparta jest na wniosku złożonym przez Hansa-Petera Wilfera, CEO oraz właściciela niemieckiej firmy Warwick. Gibson z początku odwołał się od decyzji, aczkolwiek później formalnie zniósł apelację, akceptując decyzję EUIPO i jednocześnie przyznając, że kształt instrumentów Firebird i Thunderbird jest kształtem ogólnym.
Gitarę wyróżnia podwyższony top przechodzący w tej formie od dolnego, dłuższego rogu do wydłużonej części podparcia prawej ręki. Obniżone wyfrezowanie części górnego, cofniętego rogu oraz dolnej części mieszczącej potencjometry tworzy unikalny, trójwymiarowy korpus. Zbudowany jest on z mahoniu oraz klonowego topu i w naszym przypadku wykończony jest matowym, czarnym lakierem Solid Black Satin. W ofercie dostępne są jeszcze dwa modele w wykończeniu na wysoki połysk odsłaniającym wzorzystą fakturę klonu płomienistego - Nirvana Black Transparent HP oraz Burgundy Blackburst Transparent HP.
Chromowany mostek tune-o-matic ze strunociągiem zapewnia stabilność stroju i długi sustain.
Wklejany gryf wykonano z mahoniu i wykończono satynowo podobnie jak korpus, a na podstrunnicy z hebanu tygrysiego nabito 22 progi jumbo. Całość wieńczy zgrabna, asymetryczna główka z grafitowym siodełkiem oraz chromowanymi kluczami Framusa w układzie 3+3, ozdobiona na satynowej, czarnej powierzchni logiem marki na szczycie oraz metalową, grawerowaną czarną płytką zasłaniającą otwór pręta regulacyjnego.
Za brzmienie odpowiada para sprawdzonych, klasowych humbuckerów Seymour Duncan SH-1n (gryf) oraz SH-4b (mostek), sterowanych 3-pozycyjnym przełącznikiem na górnym rogu oraz dwoma potencjometrami głośności i tonów na obniżonej, dolnej części topu korpusu. Osprzęt dopełnia chromowany mostek Tune-o-matic ze strunociągiem oraz zaczepy paska Warwick Security Locks. Gitara posiada krótszą menzurę 24,75” i dostarczana jest w solidnym, czarnym gig-bagu RockBag.
Regulatory głośności i tonów umieszczono na obniżonej, wyfrezowanej ‘sekcji’ korpusu.
WRAŻENIA
Framus D-Series Idolmaker od pierwszego spojrzenia wyróżnia się kształtem i designem, tworząc bardzo atrakcyjną całość w stylu Firebirda, jednak dzięki podniesionej, środkowej części topu prezentuje się wyjątkowo efektownie, szczególnie w wersjach z wzorzystym klonowym topem, jeszcze bardziej eksponowanym przez oryginalne wyfrezowanie. Testowany egzemplarz poprzez jednolite, czarne wykończenie jest nieco stonowany wizualnie, z drugiej strony uroku dodaje mu satynowa powierzchnia.
Gitara jest wyjątkowo wygodna zarówno przy grze na siedząco jak i w pozycji stojącej, gdzie docenimy też jej niewielką wagę. Wygodny gryf nie jest konstrukcją wyścigową, jednak okrągły smukły profil w połączeniu z gładką, hebanową podstrunnicą oraz niską akcją strun oferuje ponadprzeciętny komfort dla lewej ręki; klucze działają płynnie, a grafitowe siodełko i stały mostek tworzą idealny tandem dla uzyskania stabilności i pewności stroju. Pochwalić należy też dobrej klasy gig-bag RockBaga w zestawie, ponieważ coraz częściej producenci nie oferują go nawet z gitarami ze średniej-wyższej półki cenowej, do której zaliczyć można Idolmakera z serii D.
Na pokładzie znalazły się klasowe pickupy Seymour Duncana – modele JB i ‘59.
Na sucho słychać, że dobór drewna nie zostawiono przypadkowi. Zastosowany mahoń przy konstrukcji set-neck rezonuje bardzo ładnie, czuć dynamikę niższych strun przez korpus, partie wiolinowe długo wybrzmiewają i mają dobrą dynamikę oraz okrągły, ciepły charakter. Na pokładzie mamy dwa klasowe humbuckery Seymour Duncana: popularna 59-tka przy gryfie (SH-1n) oraz nie mniej znany JB (SH-4b), czyli para obecna w wielu profesjonalnych instrumentach łączących świat vintage z podrasowanym rockiem.
Na kanale Clean humbucker gryfowy odzywa się klarownie, z czystym basem, lekko wycofanym środkiem i nieprzerysowaną górą - Idolmaker brzmi niemal jakby wyposażony był w pickup P-90, łącząc okrągłą barwę humbuckera z czystością P-90, wydobywającą charakter instrumentu. Oba pickupy wprowadzają stylowe połączenie humbuckerów, z bardziej ekspresyjną górą, jaśniejszym środkiem i nieco mocniejszym sygnałem - brzmienie idealne zarówno do rozłożonych akordów jak i bluesowych solówek po dodaniu gainu.
Wyprofilowane łączenie konstrukcji set-neck oferuje bardzo dobry dostęp do najwyższych partii podstrunnicy.
Pickupy jak można się spodziewać równie dobrze, albo i lepiej odnajdują się przy mocniejszym, rockowym już gainie. Riffy mają soczysty palm-muting i odpowiednią wyrazistość, bez problemu uzyskamy tu zarówno nasyconą rockową barwę o ładnej reakcji na atak, jak i ustawimy cięższe, nawet metalowe brzmienie na kanale high-gain. Idolmaker przy klasycznym, prostym połączeniu 2 humbuckerów i 3-pozycyjnym przełączniku pozwala znaleźć zaskakująco szeroką paletę barw od pięknych cleanów, przez ekspresyjny crunch po mocne, rockowe brzmienie.
PODSUMOWANIE
Framus D-Series Idolmaker to niewątpliwie oryginalny od strony wizualnej instrument, który w droższych odmianach cieszył się sporą popularnością wśród gitarzystów. Teraz dzięki tańszym wersjom D-Series model ten jest też dużo łatwiej dostępny dla szerszego grona muzyków. Całość w połączeniu z wygodą gry, jakością wykonania i wspomnianym brzmieniem tworzy uniwersalny, bardzo ciekawy wizualnie, profesjonalny już instrument.
Matową powierzchnię zgrabnej, lekko asymetrycznej główki zdobi efektowna, metalowa płytka otworu pręta oraz logo Framus na szczycie.
Trójpozycyjny przełącznik znalazł się na „obniżonym”, górnym rogu.
korpus: mahoń (Khaya ivorensis)
top: klon
gryf: mahoń, wykończenie satynowe czarne
progi: 22 jumbo nickel silver
podstrunnica: heban tygrysi
siodełko: 43 mm, grafitowe
skala: 24,75” (628 mm)
radius: 12” (304,8 mm)
szerokość gryfu: 42,86 mm (siodełko)
układ elektryczny: Seymour Duncan SH-4b (mostek), Seymour Duncan SH-1n (gryf), potencjometry VOLUME i TONE, 3-pozycyjny przełącznik
mostek: tune-o-matic ze strunociągiem
klucze: zamknięte Framus
wykończenie: satynowe Solid Black Satin, osprzęt chromowany
wyposażenie: blokowane zaczepy paska Warwick Security Lock, gig-bag RockBag