WITKOWSKI CUSTOM GUITARS Witkowski Sonorous I

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki WITKOWSKI CUSTOM GUITARS
Testy
2009-10-28
WITKOWSKI CUSTOM GUITARS - Witkowski Sonorous I
Oryginalne gitary Sonorous z katalogu firmy Witkowski Custom Guitars przyciągały naszą uwagę już na tegorocznych targach Musikmesse we Frankfurcie. Z tym większą przyjemnością i ciekawością sięgnęliśmy po jeden z sześciu modeli tej serii.
Witkowski Custom Guitars to firma, której korzenie sięgają roku 1981. Oto w PRL-u następuje wydarzenie niezwykłe - pasjonat śmie założyć własną lutniczą firmę, by spełnić wreszcie swe marzenia. Początkowo nieliczne konstrukcje solid-body, wykonywane na zamówienie, uzupełnia replikami najpopularniejszych na rynku instrumentów. Kiedy tylko może, spotyka się ze znanymi gitarzystami, takimi jak Steve Vai, Kirk Hammett, Joe Satriani, Gary Moore, Mark Knopfler czy Steve Lukather, by przedstawić im owoce swej pracy i wysłuchać opinii. Marek Witkowski nabiera doświadczenia, obserwuje, słucha uwag muzyków i wyciąga wnioski, by wkrótce powoływać do życia coraz to doskonalsze autorskie konstrukcje, często z unikalnymi i niespotykanymi gdzie indziej rozwiązaniami. Mamy rok 2009 - firma istnieje na rynku prawie 30 lat, a o nowej serii gitar Sonorous jest już coraz głośniej tak w kraju, jak i za granicą. Przyjrzyjmy się więc gitarze Witkowski Sonorous I, aby sprawdzić, co wywołuje taki szum w branży...

BUDOWA

Korpus Sonorousa I wykonany jest z drewna padouk (spód) oraz profilowanego klonu wzorzystego (płyta wierzchnia). W korpusie wykonane są zamknięte komory rezonansowe. Korpus wykończony jest lakierem o wysokim połysku. Purpurowy kolor płyty wierzchniej podkreśla unikalne usłojenie drewna. Gryf połączony jest z korpusem metodą neck-thru, czyli przechodzi przez całą jego długość. Struny zaczepione są w tulejach wpuszczonych w korpus przez otwory na wylot, co ma poprawiać transmisję energii drgań na korpus gitary. Mostek to z pozoru tradycyjna konstrukcja tune-o-matic firmy Schaller. Z pozoru, bo w siodełkach ukryte są sensory piezo. Sygnał z przetworników przechodzi przez zasilany baterią 9V przedwzmacniacz firmy Shadow, który dodatkowo posiada 3-pasmowy, regulowany korektor dla toru piezo. Gitara wyposażona jest także w oparte na magnesie AlNiCo II humbuckery Super Magic 52, w których cewki wyposażono w indywidualne magnesy cylindryczne (jak w przetwornikach single-coil). Obudowy przetworników wykonane są z drewna padouk o wymiarach takich jak przetworniki P-90. Do przełączania przetworników służą dwa switche: 5-pozycyjny przetworników magnetycznych i 3-pozycyjny służący do wyboru źródła sygnału (magnetyczny, magnetyczny + piezo, piezo). Przełącznik 5-pozycyjny umożliwia następujące połączenia przetworników magnetycznych (patrząc od strony gryfu): neck HB szeregowo, neck + bridge równolegle (zewnętrzne cewki), neck HB + bridge HB równolegle, neck + bridge równolegle (wewnętrzne cewki) oraz bridge HB szeregowo. Brzmienie kontrolować można także za pomocą trzech potencjometrów: jednego VOLUME i dwóch TONE (dla każdego z przetworników). Gałki potencjometrów wykonano z drewna padouk.

Szyjka została sklejona z trzech części klonu przełożonych dwiema warstwami mahoniu. Na zewnątrz użyto klonu falistego, środek stanowi twardy klon o prostych słojach, a całość wykończona jest lakierem matowym. Profil szyjki jest zmienny - część od strony główki gitary ma kształt delikatnego "V" i przechodzi w "C" przy korpusie. Podstrunnica wykonana jest z hebanu. Jej promień zmienia się od 10" przy siodełku do 14" przy 22 progu. Nabito tu 22 progi medium firmy Warwick, wykonane ze specjalnego stopu charakteryzującego się zwiększoną wytrzymałością oraz złotym kolorem. Markery wykonane są z macicy perłowej w kształcie prostokątów. Szyjka wyposażona jest w pręt regulacyjny podwójnego działania umożliwiający regulację ugięcia gryfu w obie strony. Dostęp do śruby regulacyjnej zasłonięty jest płytką wykonaną z drewna padouk. Siodełko zrobione jest z kości. Górna część główki gitary pokryta jest cienką warstwą klonu wzorzystego - takiego samego, z jakiego zrobiony jest top korpusu. Klucze to blokowane strojniki firmy Schaller w układzie 3+3 z pokrętłami wykonanymi z hebanu.

WRAŻENIA

Pierwsze, co rzuca się w oczy, to niezwykła dbałość o detale. Przyznam, że oglądałem już najróżniejsze gitary, w tym wiele z tych z tak zwanej górnej półki, ale Sonorous zrobił na mnie niesamowite wrażenie. Idealnie położony i wypolerowany lakier podkreślający fakturę drewna korpusu, drewniane obudowy przystawek, piękne markery z masy perłowej i logo Witkowski na główce otoczonej delikatnym bindingiem - wszystko to jest naprawdę najwyższej klasy i powinno zadowolić najbardziej wybrednego estetę. Gitara przyjechała do nas idealnie ustawiona i wyregulowana - trzeba o tym napisać, ponieważ zaniedbania w tej kwestii są grzechem największych nawet marek na rynku. Sonorousa dostaliśmy z nowymi strunami o niezwykle niskiej akcji, być może nawet zbyt niskiej, co stało się jednocześnie sprawdzianem wykonania gryfu i wykończenia progów. Wszystko jest bez zarzutu - nie doszukamy się tu martwych dźwięków, a struny nie brzęczą w żadnej pozycji. Po lekkim podniesieniu akcji jest nawet lepiej - gitara zyskuje na dynamice, a brzmienie wydaje się mocniejsze nawet "na sucho".

Po podłączeniu do wzmacniacza wychodzi na jaw tajemnica skrywana pod padoukowymi obudowami. Firmowe pickupy Super Magic to tykająca bomba sonorystyczna. Niezwykle szlachetny wyższy środek, co szczególnie rzuca się w uszy na strunach wiolinowych pomiędzy pozycją VIII i XII. Tu, gdzie inne gitary jedynie brzęczą, Sonorous śpiewa głosem jak dzwon. Oczywiście po zdjęciu środka można uzyskać nieco wycofane pasmo, i w tym rzecz - łatwo odjąć, ale trudniej coś dodać, jeśli instrument tego nie ma. W dodatku zastosowanie takiego formatu przystawki wydaje się być strzałem w dziesiątkę. Węższe i umieszczone bliżej siebie cewki dają bardziej klarowne i lepiej zdefiniowane dla skrajnych częstotliwości brzmienie niż przy zastosowaniu pełnowymiarowych humbuckerów. Rozwiązanie to umożliwia uzyskanie brzmienia łączącego w sobie cechy przetwornika typu single-coil oraz humbucker - mam tu na myśli selektywność połączoną z szerokim, pełnym pasmem. W zasadzie trzeba usłyszeć tę gitarę na żywo, bo porównania do standardowych przystawek nie zdadzą się tu na wiele.

Wyjątkowo interesujące jest tu zastosowaniu przełącznika 5-pozycyjnego. Dzięki temu dostajemy do dyspozycji dwie dość użyteczne barwy jako bonus do trzech najczęściej spotykanych w takich konstrukcjach. Dodatkową atrakcją jest pokładowe piezo, które, po podłączeniu do dobrego wzmacniacza akustycznego, brzmi naprawdę dobrze. Jednak nie w imitacji gitary akustycznej upatrywałbym tu siły Sonorousa, a w generowaniu nowych brzmień przy użyciu jego całego dostępnego arsenału. Trzeba bowiem wyjść poza stereotypy i myśleć do przodu - wydaje się, że to było myślą przewodnią Marka Witkowskiego.

PODSUMOWANIE

Gitarą Sonorous I firma Witkowski Custom Guitars udowadnia, że ma naprawdę wiele do powiedzenia w gitarowym temacie. Myślę, że produkt ten może spokojnie i bez kompleksów stanąć w szranki z dowolną największą marką w branży i liczyć, że skopie jej tyłek. Mówi się, że w każdej gitarze zaklęta jest jakaś melodia. Powiem szczerze - kiedy biorę do ręki instrument tej klasy, to z chęcią poświęciłbym resztę swojego życia na poszukiwanie ukrytej w nim melodii. Brawo Panie Marku!

konstrukcja: neck-thru
korpus: padouk (spód),
klon wzorzysty (góra),
dwie zamknięte komory rezonansowe
gryf: 5-częściowy (3×klon, 2×mahoń)
podstrunnica: heban
skala: 25,5" (648mm)
promień podstrunnicy: zmienny 10-14"
progi: 22 medium
mostek: tune-o-matic Schaller (piezo)
układ elektryczny: przetworniki Super Magic 52 (2),
piezo (1), preamp Shadows,
regulatory VOLUME (1), TONE (2), przełącznik 5-pozycyjny, miniswitch (1)
wykończenie:
wysoki połysk (korpus), mat (gryf)


Krzysztof Inglik

   

Wynik testu
Wykonanie:
6
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
4
Wygoda:
6
Posłuchaj Testowany sprzęt