PRS Custom 24 10-Top

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki PRS
Testy
2017-10-23

Po ponad trzech dekadach działalności w biznesie muzycznym Paul Reed Smith stworzył wiele instrumentów, z których kilka bezsprzecznie stało się już gitarowymi klasykami, ale niewiele z nich jest tak cenionych i czczonych jak model Custom 24, dla wielu gitarzystów będący kwintesencją instrumentów PRS-a.

Kultowa już gitara była pierwszym instrumentem zaprezentowanym przez Paula szerszej publiczności na również pierwszych dla marki PRS targach Winter NAMM w 1985 roku, i szybko stała się najlepiej sprzedającym się modelem w historii firmy, który upodobało sobie wielu profesjonalnych muzyków, i który też przez wysoką cenę do dziś jest obiektem marzeń wielu gitarzystów. Co roku w ofercie dostępne są nowe, odświeżone modele Custom 24, a do naszego testu dzięki firmie FX Music trafił właśnie piękny PRS Custom 24 z selekcjonowanym topem 10-Top w wykończeniu Faded Whale Blue.

BUDOWA


Mahoniowy korpus o rozpoznawalnym wszystkim kształcie PRS z podwójnymi wcięciami zaopatrzono w gruby i mocno rzeźbiony top z dwóch kawałków specjalnie selekcjonowanego klonu płomienistego 10-Top, wyróżniającego się bardziej zwartą i gęstą fakturą, tworzących efekt lustrzanego odbicia (bookmatched). Otoczony naturalnym bindingiem top szczególnie na rogach wygląda trójwymiarowo a bardzo oryginalne, cieniowane wykończenie Faded Whale Blue przypomina poprzecierane miejscami jeansy. Całość wykończona jest na wysoki połysk i prezentuje się znakomicie. Mocne wcięcie w dolnym rogu ukazuje solidną grubość klonowego topu zapewniając komfortowy dostęp do najwyższych pozycji.

Mahoniowy gryf o profilu Pattern Thin wklejony jest głęboko w korpus i posiada palisandrową podstrunnicę z 24 precyzyjnie nabitymi i oszlifowanymi progami średniej wielkości. Nakładkę zdobią oczywiście markery lecących ptaków, złożone tu z dwóch rodzajów masy perłowej. Na naturalnie wykończonej palisandrową nakładką główce znalazło się duże logo w postaci podpisu Paula oraz płytka otworu pręta z napisem Custom. Po obu stronach przykręcono tu blokowane od góry, niklowane klucze PRS Phase III z otwartymi maszynkami, a całości dopełnia jeszcze specjalnie zaprojektowane, kompozytowe siodełko z domieszką brązu i proszku szklanego, zapewniające bardzo dobry przesuw strun podczas używania mostka czy podciągania. Osprzęt uzupełnia wysokiej klasy niklowany mostek tremolo PRS z wciskanym ramieniem i grubym mosiężnym blokiem. Mały otwór z tyłu pozwala na ustabilizowanie kluczykiem imbusowym pozycji ramienia.

Za przeniesienie brzmienia odpowiedzialne są tu humbuckery PRS 85/15 w wersji Bass i Treble, osobiście zaprojektowane przez Reeda i montowane do korpusu poprzez kremowe ramki. Wyróżnia je prostokątny kształt magnesów a brak metalowych puszek ma wpływ na bardziej otwarte brzmienie. Pickupy sterowane są umieszczonymi w zagłębieniach topu, przezroczystymi gałkami głośności i tonów oraz 5-pozycyjnym przełącznikiem, który w pozycji 2 i 4 oferuje oryginalne, równoległe połączenia odpowiednio humbuckera mostkowego i rozdzielonego singla przy gryfie, oraz wewnętrznych singli obu przetworników. Środkowa pozycja to dwa humbuckery pracujące razem, skrajne - pełne humbuckery pojedynczo. Menzura PRS Custom 24 wynosi 25". Gitara jak przystało na najwyższej klasy instrument dostarczana jest w bardzo solidnym, czarnym futerale z wewnętrzną, zamykaną komorą.

WRAŻENIA


Produkowany w USA PRS Custom 24 jest doskonałym przykładem gitarowej perfekcji, z którą od samego początku kojarzona jest amerykańska marka - wszystko jest tu podporządkowane najwyższej jakości wykończenia i zastosowanych materiałów oraz okraszone nietuzinkowym, efektownym wyglądem. W testowanym przypadku mamy dodatkowo specjalną opcję wspomnianego już, rzeźbionego topu 10-Top o jeszcze bardziej gęstej fakturze, wykończonego w ciekawym kolorze Faded Whale Blue, łączącym kilka niebieskich odcieni z żółtawymi przetarciami kojarzącymi się z vintage'owymi jeansami, by pozostać w gitarowej stylistyce. Całość wzbogacają bardzo ładne markery ptaków z kolorowej masy perłowej otoczone, białymi, perłowymi obwódkami.

Gryf Pattern Thin to raczej cieńsza konstrukcja jak na PRS-a - nie ma nic wspólnego z wyścigowymi, płaskimi profilami - jest to nieco bardziej konturowy kształt C, bardzo szybko układający się w dłoni. Struny na komfortowej wysokości nigdzie nie brzęczą pozwalając na dynamiczny atak - nie leżą też milimetr nad gryfem oznajmiając, że gitara z tej klasy drewnem odwdzięczy się niuansami barwy niemożliwymi do uzyskania w tzw. wyczynówkach. Mostek oferuje długi sustain oraz miękkie i precyzyjne działanie.

Jest to niewątpliwie gitara, którą z wielką przyjemnością bierze się do rąk i z jeszcze większą podłącza do wzmacniacza. Sprężyste, mocne i wyrównane brzmienie przenosi się dokładnie na głośniki, a humbuckery dzięki ciekawym połączeniom międzypozycji z rozłączonymi cewkami dostarczają równie ciekawej palety barw. Pickupy 85/15 zaprojektowane przez samego Paula oferują wyjątkową klarowność oraz poszerzoną górę i dół, przy jaśniejszej prezencji nie drażniąc ucha wysokimi artefaktami w żadnej pozycji. Są to w zasadzie wersje 58/15 pozbawione metalowych, niklowanych osłon i prezentują otwarty, czysty charakter prawdziwych konstrukcji PAF - w oryginale cechujących się jasną, niemal stratową górą.

Humbucker gryfowy PRS Custom 24 nie ma tak głębokiego dołu jak chociażby PRS Singlecut czy Les Paul, ale prezentuje wyjątkowo zbalansowane brzmienie i oddanie artykulacji dzięki szklistej prezencji, która bardzo dobrze odnajduje się na każdym poziomie gainu. Ciepła barwa bluesowa ożywiana jest przez otwartą górę a pickup mostkowy zachowuje klarowność i dynamikę nawet na najwyższym gainie, bez wrażenia schowania gdzieś środkowego pasma znanego z niektórych, wcześniejszych konstrukcji. Na mniejszym przesterze Custom 24 oferuje dźwięczne barwy pięknie przenoszące niuanse, a w 4 międzypozycji z dwoma singlami słychać charakter jasnego ale tłustego Tele wzbogacony fenderowską szklanką.

Połączenie humbuckera mostkowego i wewnętrznej cewki pickupu gryfowego jest nieco ciemniejsze i bardziej bezpośrednie, z cały czas obecną, przyjemną prezencją. High-gainowe rejony to równie inspirujące barwy - pełna powietrza, tłusta w dole i otwarta w górnym rejonie przy gryfowym 85/15 i klejący się, o nasyconych wysokich harmonicznych i długim sustainie, rockowy sound humbuckera mostkowego. Gałka głośności z kondensatorem (opcja treble- -bleed) wzorowo wyczyszcza brzmienie do lekkiego, ciepłego i klarownego półprzesteru.

PODSUMOWANIE


PRS Custom 24 to gitara z najwyższej półki, niestety również tej cenowej, która po krótkim spotkaniu potrafi wręcz zauroczyć, zarówno barwą jak i wyjątkowo atrakcyjną aparycją. Wszystko działa tu perfekcyjnie, brzmienie inspiruje na każdym poziomie gainu, wzbogacając rasowe, klasyczne barwy znane z vintage'owych konstrukcji z humbuckerami o szklistą, niemal stratową prezencję, bardzo muzycznie dopełniającą w pełni profesjonalną całość.

www.prsguitars.com
www.fxmusic.pl

 

Top: klon płomienisty 10-top
Korpus: mahoń
Gryf: mahoń, Pattern Thin, wklejany
Podstrunnica: palisander, markery
ptaki PRS z masy perłowej
Menzura: 25"
Progi: 24
Mostek: tremolo PRS
Klucze: PRS Phase 3, blokowane
Osprzęt: niklowany
Przetworniki: PRS 85/15
Bass i Treble
Układ elektryczny: 1 x VOLUME, 1
x TONE, przełącznik 5-pozycyjny
Wyposażenie: wysokiej klasy futerał


Wynik testu
Wykonanie:
6
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
5
Wygoda:
5