PRS SE Standard 22

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki PRS
Testy
2016-09-09
PRS - SE Standard 22

Standard 22 to klasyka designu w katalogu PRS-a oraz seria gitar, będąca pewnego rodzaju wzorcem dla większości modeli o rozpoznawalnym kształcie double-cut amerykańskiego producenta.

Autor testu: Piotr Szarna

Produkowane w USA gitary PRS wraz z doskonałą jakością zawsze prezentowały równie wysoką cenę, niedostępną dla wielu gitarzystów. Strzałem w dziesiątkę i rozwiązaniem tego problemu była koreańska seria SE, przy kilkukrotnie niższej cenie oferująca zbliżone walory do topowych, amerykańskich modeli. W 2015 roku PRS przedstawił nową, bardzo atrakcyjną cenowo, produkowaną w Indonezji linię SE Standard, odwołującą się bezpośrednio do kultowych już, wczesnych modeli o pełnym, mahoniowym korpusie, zaprezentowanych przez Paula Red Smitha w 1985 roku. Do naszego testu, dzięki dystrybutorowi marki PRS na naszym rynku, firmie FX Music, trafił najbardziej klasyczny SE Standard 22, będący jednym z czterech zeszłorocznych modeli wchodzących w skład mahoniowej rodziny SE Standard.

BUDOWA


Korpus testowanego PRS SE Standard 22 wykonano z litego mahoniu i wykończono transparentnym, ukazującym fakturę drewna lakierem Tobacco Sunburst. W ofercie dostępne są jeszcze kolory wykończenia Vintage Cherry, Translucent Blue oraz nieprzezroczyste Platinum i Black. Pozostałe trzy wersje instrumentów to SE Standard 24, SE Standard 245 oraz SE Santana Standard.

Kształt to klasyka PRS-a z dwoma wcięciami cutaway i lekko profilowanym topem, zauważalne jest też mocniejsze wcięcie dolnego rogu, obok efektownego wyglądu zapewniające wygodny dostęp do najwyższych progów. Cały tył wykończono na wysoki połysk w ciemnobrązowym kolorze, a łączenie wklejanego, mahoniowego gryfu o profilu Wide Fat oferuje dodatkową wygodę przy grze w wyższych pozycjach. Na palisandrowej podstrunnicy starannie nabito 22 progi oraz umieszczono charakterystyczne markery ptaków wykonane z imitacji masy perłowej. Całość wieńczy zgrabna, czarna główka PRS z nazwą modelu oraz logiem marki na płytce zasłaniającej otwór pręta regulacyjnego.

Srebrny, niklowany osprzęt stanowią zaprojektowane przez PRS-a klucze w układzie 3+3 oraz prosty i solidny stały mostek PRS z zawijanymi wokół strunami. Nie mamy tu możliwości regulacji menzury każdej ze strun - całość stanowi odlew z nacięciami o określonym kształcie i długości, kluczykami imbusowymi możemy jednak regulować mostek nieznacznie w przód i w tył, oraz ustawiać jego wysokość dwiema śrubami wkręconymi w korpus.

Układ elektryczny tworzą dwa humbuckery projektu PRS - SE Standard Bass i Treble, zamontowane w kremowych ramkach i sterowane umieszczonym z tyłu korpusu 3-pozycyjnym przełącznikiem oraz dwoma wspólnymi potencjometrami - głośności i tonów, zakończonymi półprzezroczystymi, efektownie prezentującymi się pomarańczowymi gałkami. Gitara dysponuje menzurą 25" i dostarczana jest w brązowym, dobrej klasy stylowym gig-bagu z logiem PRS i nazwą serii SE.

WRAŻENIA


PRS Standard pomimo braku upiększeń w stylu wzorzystego rzeźbionego topu, bindingu czy kolorowej masy perłowej prezentuje się i tak bardzo dobrze. Dobrze położony i wypolerowany lakier w efektownej przypalance Tobacco Sunburst, wcięcie dolnego rogu, przezroczyste gałki w pomarańczowym odcieniu czy perłowe markery ptaków składają się na estetyczną, atrakcyjną wizualnie całość. Do setupu gitary też nie można mieć żadnych zastrzeżeń - wystarczająco niska akcja strun w połączeniu z zaokrąglonym, wygodnym profilem gryfu Wide Fat zapewnia wysoki komfort przy legatowych przebiegach, nie ma też żadnych problemów przy podciąganiu czy wibrowaniu strun.

Nowa seria produkowana jest w Indonezji co nie jest w żadnym przypadku downgradem - PRS przy wzorowym wykonaniu i dobrym osprzęcie zdołał obniżyć cenę do pułapu niewiele przekraczającego tzw. "budżetowy" poziom, zachowując naprawdę wysoką jakość całej konstrukcji. Dodatkowo mamy jeszcze w komplecie klasowy pokrowiec, co jest obecnie rzadko spotykane w średniej półce cenowej. Gitara dobrze stroi w progach, klucze płynnie obracają się i trzymają prawidłowo strój, więc możemy bez obaw przejść do sprawdzenia brzmienia modelu SE Standard 22.

BRZMIENIE


Gitara bez podłączenia odzywa się sprężystym tonem o wyraźnym, dźwięcznym środku i wyczuwalnej większej dynamice w niższym paśmie. Na pochwałę zasługuje odpowiedź basowych strun, w które aż przyjemniej jest mocniej uderzyć. Po włączeniu do kanału czystego środkowa pozycja przełącznika, czyli pracujące dwa humbuckery, oferuje miękką w górze, czytelną barwę podkładową o charakterystycznym dla gitar PRS lekko nosowym konturze. Ładnie sprawdzają się tu rozłożone arpeggiowe akordy wyróżniające się wyważonym balansem i subtelną, ale nadającą szklistości prezencją. Przy mocniejszym ataku barwa wyostrza się, a lekkie skręcenie gałki tonów przenosi nas w okrągłe i dynamiczne rejony funkowe.

Humbucker przy gryfie zaskakuje drewnianym, naturalnym brzmieniem, które pomimo ciepłej góry nie traci klarowności, łącząc jazzowe rejony z mocnym, reagującym na artykulację środkiem. Co najważniejsze, obie pozycje przełącznika dają inspirujące, rasowe barwy o słyszalnym charakterze gitar PRS-a. Wzorowe wręcz dobranie zaprojektowanych przez firmę pickupów uwidacznia się jeszcze lepiej na kanale drive. Crunchowe rejony to bluesowy drive z wyrazistym środkiem i górą oddającą niuanse w pozycji środkowej oraz pełny, okrągły sound humbuckera gryfowego, który po dodaniu gainu odzywa się pełnym dołem i śpiewną górą w stylu Robbena Forda. Barwa nie jest za ostra a lekko schowany środek dodaje jeszcze powietrza.

Humbucker mostkowy to jasne, blues-rockowe tony o czystym, artykulacyjnym dole i plastycznych alikwotach. Pełne akordy są selektywne i równo wybrzmiewają, a po przełączeniu na barwę hi-gain SE Standard 22 pokazuje swoje rockowe oblicze. Sound w pozycji przy mostku wręcz czaruje ilością harmonicznych i tłustym, dynamicznym palm-mutingiem. Środek na pewno tu nie dominuje, jednak pickup w połączeniu z mahoniową konstrukcją sprawuje się świetnie, oferując klejącą się barwę solową o długim sustainie. Skrajna pozycja i humbucker przy gryfie są dobrze zbalansowane, a gitara pomimo ciemniejszego charakteru drewna zaskakuje dodającą szlachetności prezencją, ładnie dopełniającą tłusty dół.

Muszę przyznać, że w tym przedziale cenowym PRS SE Standard 22 jest jedną z najlepiej grających gitar jakie miałem okazję testować - mamy tu ładne, inspirujące barwy czyste, rasowe brzmienie blues-rockowe o własnym charakterze oraz klasowy sound typu hi-gain, który porównać można do nieco ciemniejszej barwy Marka Tremontiego.

PODSUMOWANIE


PRS SE Standard 22 to bardzo udany model amerykańskiego producenta, wyróżniający się estetycznym wykończeniem oraz całym przekrojem wysokiej klasy barw od czystych po nasycony hi-gain. Produkcja w Indonezji nie obniżyła w żadnym stopniu jakości znanej z droższych instrumentów marki, a model SE Standard 22 z czystym sumieniem można polecić muzykom poszukujących atrakcyjnej cenowo gitary o profesjonalnych już walorach użytkowych i brzmieniowych.

 

Konstrukcja: set-in
Korpus: mahoń
Gryf: mahoń
Podstrunnica: palisander
Progi: 22
Klucze: PRS Designed
Mostek: PRS Designed
Układ elektryczny: 2 x humbucker
PRS SE Standard Treble, SE Standard
Bass single, przełącznik 3-pozycyjny,
1 x VOLUME, 1 x TONE
Wykończenie: Tobacco Sunburst,
wysoki połysk
Wyposażenie: Pokrowiec PRS SE


Wynik testu
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
6
Wygoda:
5
Dystrybutor