SIRE Marcus Miller M2-5

Rodzaj sprzętu: Gitara basowa

Pozostałe testy marki SIRE
Testy
Marcin Komorowski
2019-01-04
SIRE - Marcus Miller M2-5

Po testach gitar basowych o tradycyjnym wzornictwie (V7 Swamp Ash 4, V7 Alder 5, V9 Swamp Ash 5), bierzemy na warsztat nieco nowocześniej wyglądający model z serii M2, w której do wyboru są instrumenty 4 i 5-strunowe z ciemnymi i jasnymi podstrunnicami.

Korpus typu New Modern Bass wykonano w całości z mahoniu – w testowanym egzemplarzu były to trzy sklejone wzdłużnie elementy o maksymalnej grubości 42 mm. Front ma charakterystyczne frezowania – dłuższe i szersze z lewej strony i krótsze z prawej, z tyłu zastosowano podcięcie pod żebra. Przy przedniej krawędzi pozostawiono około 6,5 mm odstępu bez granatowo-turkusowego barwienia o nazwie Transparent Blue. Przy wykończeniu całości korpusu warstwą przezroczystego lakieru o wysokim połysku takie rozwiązanie tworzy prosty w wykonaniu, ale niezwykle atrakcyjny wizualnie binding.

Gryf z klonu kanadyjskiego z doklejoną pod kątem główką oraz podstrunnicą wykonano z tego samego drewna i pokryto lakierem bezbarwnym o satynowym połysku. Szyjkę przykręcono pięcioma śrubami w tulejach, front główki i koniec gryfu wykończono tym samym lakierem, co korpus. Progi w ilości 24 w rozmiarze medium oznaczono z przodu małymi, białymi kropkami, na bocznej krawędzi podstrunnicy czarnymi. Menzura ma rozmiar 34 cali; szerokość podstrunnicy o promieniu 12 cali przy siodełku główki wynosi 45 mm, przy ostatnim progu 73,5 mm. Grubość gryfu przy I progu to 21 mm, przy XII progu – 22,5 mm. Asymetrycznie rozmieszczone czarne klucze mają niewielkie przekładnie olejowe z ergonomicznie profilowanymi motylkami. Śrubę regulacji gryfu umieszczono za siodełkiem główki. Mostek Marcus Miller Standard przymocowany sześcioma wkrętami ma walcowate siodełka oraz dwa rzędy otworów umożliwiające przeciągnięcie strun przez korpus z zakotwiczeniem w tulejach z tyłu, albo przez końcówkę mostka. Rozmiar otworów jest prawidłowy, nie ma problemów z najgrubszą struną B5.

Układ elektryczny tworzą dwa nowoczesne humbuckery w rozmiarze soapbar (o szerokości standardu EMG) oraz znakomity przedwzmacniacz Marcus Heritage montowany we wszystkich basówkach Sire. Zasilają go dwie baterie 9 V zamontowane w odchylanych uchwytach z tyłu korpusu, wyłącznik usytuowano blisko mostka. W trybie pasywnym działa regulacja głośności (górna gałka podwójnego potencjometru przy przetworniku przy gryfie), klasyczna pasywna kontrola barwy (gałka dolna) i balans przetworników (drugi potencjometr w szeregu). Trzy kolejne to regulacja góry, środka i jego częstotliwości (dolna gałka potencjometru współosiowego), oraz dołu pasma.

Gitara jak na pięciostrunowy bas z mahoniu okazała się zaskakująco lekka – tylko 3,9 kilograma – a przy tym świetnie wyważona. Korpus lekko przeważa długi gryf, powodując jego podniesienie, bas dobrze układa się zarówno na kolanie, jak zawieszony na pasku. Szyjka z nowoczesnym spłaszczonym profilem i 12-calowym promieniem podstrunnicy (czyli dużym w porównaniu z 7,25 cala w basach serii V) gwarantują wysoki komfort pracy lewej ręki. Wycięcia w korpusie zapewniają bezproblemowy dostęp aż do XXII progu, choć dojście trzecim i czwartym palcem do dwóch ostatnich nie sprawia nadzwyczajnych trudności. Bas jest wykonany solidnie pod względem konstrukcyjnym, wykończenie nie wzbudza zastrzeżeń. Drobnym mankamentem są białe, a przez to słabo widoczne znaczniki progów na jasnej klonowej podstrunnicy. Boczne czarne markery mogłyby być odrobinę większe – ułatwiłoby to orientację, szczególnie po przesiadce z gitary o innej geometrii. Fabryczne ustawienie akcji strun powinno zadowolić znakomitą większość muzyków, choć o ustawieniu mostka właściwie nie ma sensu pisać, bo sytuacja jest podobna jak z fotelem w samochodzie – każdy kierowca przed rozpoczęciem jazdy reguluje go po swojemu.

Bez podłączenia do wzmacniacza bas zaskakuje mocnym, sprężystym dźwiękiem i długim, wyrównanym wybrzmieniem. Po podłączeniu okazuje się, że jego współczesna, dość śmiała stylistyka wizualna idealnie pasuje do nowoczesnego i zaskakująco precyzyjnego brzmienia. Humbuckery dają mocną, zwartą podstawę, czytelny, choć minimalnie wycofany niższy środek, lekko podkreślony i przyjemnie nosowy wyższy środek, oraz wyrazistą i świetnie wyważoną górę pasma. Przystawka przy gryfie daje brzmienie cieplejsze i nieco charkotliwe przy mocniejszym ataku, pickup przy mostku gwarantuje barwę solową z osłabionym dołem i mocno zaakcentowanym środkiem, świetnie brzmiącą w wyższych rejestrach. Włączone oba przetworniki znakomicie sprawdzają się w klangu. Wygląd, jakość wykonania, wygoda gry, a przede wszystkim znakomite, bardzo nowoczesne brzmienie dają razem instrument, który jest doskonałym wyborem nie tylko dla początkujących ale i zaawansowanych muzyków, a przy tym wyraźnie wybija się ponad swoją klasę cenową.

guitarcenter.pl

 

Korpus: mahoń
Gryf: klon kanadyjski
Podstrunnica: klon
Progi: 24 Medium
Mostek: Marcus Miller Standard
Menzura: 34” = 864 mm
Przetworniki: Marcus Miller Blue Humbucker × 2
Przedwzmacniacz: Marcus Heritage 3; VOLUME, TONE; BLEND; TREBLE; MIDDLE, MIDDLE FREQENCY; BASS; przełącznik ACTIVE/PASSIVE
Klucze: olejowe
Wykończenie: Transparent Blue
Wynik testu
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
6
Wygoda:
5.5
Cena
1 599.00 zł
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
październik 2018
Kup teraz