IBANEZ SR750

Rodzaj sprzętu: Gitara basowa

Pozostałe testy marki IBANEZ
Testy
2015-09-22
IBANEZ - SR750

SR750 wraz z 5-strunowym SR755 i 6-strunowym SR766 to obecnie najwyższe modele ze standardowej linii basów SR.

Ich charakterystyczną cechą, oprócz naturalnego wykończenia, są przetworniki zaprojektowane przez firmę Nordstrand, której oryginalne modele są montowane od trzech lat w instrumentach klasy Premium. Nordstrand CND są produkowane w Chinach ze sprawdzonych komponentów, zgodnie z licencją i specyfikacją Nordstranda, o czym świadczy stosowne logo.

Korpus wykonano z klonu ozdobionego z przodu na bokach grubymi nakładkami z drewna bubinga. Czterema szeroko rozstawionymi wkrętami w tulejach przykręcono gryf zrobiony z gatunków drewna jatoba i bubinga. Na palisandrową podstrunnicę o promieniu 305 mm nabito 24 progi w rozmiarze medium. Z tyłu łagodnie profilowanego korpusu znajdują się dwie plastikowe płytki - duża, półokrągła zakrywa układ elektryczny, mała w centralnej części (między przetwornikami) to klapka komory baterii 9 V. Szerokość gryfu przy siodełku główki wynosi 38 mm, przy ostatnim progu - 62 mm. Grubość szyjki nieznacznie wzrasta - z 19,5 mm przy I progu do 21,5 przy XII. Mostek to solidny moduł Accu-cast B300 z rozstawem strun wynoszącym 19 mm. Osprzęt uzupełniają czarne klucze olejowe.

Przetworniki Nordstrand CND w konfiguracji P + J wywodzą się z serii Big Singles, a ich charakterystyczną cechą są podwójne, ułożone ukośnie nabiegunniki. Aktywny preamp z trójpasmową korekcją można wyłączyć mikroprzełącznikiem zamontowanym obok gniazda wyjściowego wpuszczonego głęboko w korpus i ustawionego pod kątem, co ułatwia umieszczenie kabla za paskiem. W trybie pasywnym potencjometry BASS i MIDDLE są nieaktywne, natomiast TREBLE w dolnym zakresie skali (do pozycji środkowej) działa jako tradycyjny, dolnoprzepustowy filtr barwy.

W kwestii budowy czy wykończenia instrumentu trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia - wszystkie elementy są starannie dopasowane i wykończone. Pod względem manualnym SR750 reprezentuje wysoki, uznany przez lata standard wygody gry. Sfrezowany korpus świetnie dopasowuje się do tułowia zarówno w pozycji siedzącej, jak stojącej. Wąski i dość cienki gryf umożliwia sprawną grę dowolną techniką, głębokie wcięcia korpusu gwarantują bardzo dobry dostęp do wysokich pozycji, choć dojście do XXIV progu może sprawiać drobny kłopot.

Gitara jest stosunkowo lekka i bardzo przystępna w eksploatacji. Matowe wykończenie cienką warstwą lakieru chroni instrument przed zabrudzeniami i przebarwieniami, a jednocześnie eksponuje wizualne walory drewna. Nie widać również odcisków palców, jak ma to miejsce w ciemnych gitarach z wysokim połyskiem. Układ elektryczny będący kombinacją singla typu jazz przy mostku i dwucewkowego przetwornika typu Precision przy gryfie, wraz z trójpasmową korekcją pozwala na uzyskanie niezwykle szerokiej palety brzmień, które sprawdzą się w praktycznie każdym gatunku muzyki od jazzu i bluesa, przez rock, do metalu. Precyzyjnie zdefiniowany dół, sprężysty środek i wyjątkowo czytelna góra dają razem szerokie, wyraźne i energetyczne brzmienie, które bez wątpienia należy zaliczyć do kategorii modern. Miłośnicy stylistyki vintage po chwili pracy z korekcją również znajdą coś dla siebie. Klon, bubinga i jatoba to nie tylko oryginalny i atrakcyjny wizualnie zestaw materiałów, ale przede wszystkim komponent gwarantujący sztywność konstrukcji, wyjątkową precyzję oddania artykulacji i selektywność dźwięku.

www.ibanezguitars.pl

Korpus: klon, bubinga
Gryf: jatoba, bubinga
Podstrunnica: palisander
Progi: 24 Medium
Mostek: Accu-cast B300
Klucze: olejowe
Układ elektryczny: Nordstrand CND
P + J, VOLUME, BALANCE, BASS,
MIDDLE, TREBLE, PREAMP BYPASS.
Wykończenie: Natural Flat


Wynik testu
Wykonanie:
5
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
6
Wygoda:
6
Dystrybutor