HAGSTROM Siljan II Grand Auditorium CE

Pozostałe testy marki HAGSTROM
Testy
Sławomir Sobczak
2019-04-05
HAGSTROM - Siljan II Grand Auditorium CE

Tym razem prezentujemy gitarę o wyjątkowo dostojnym i nietypowym, jak na gitarę akustyczną (czy – bardziej precyzyjnie – elektroakustyczną) wykończeniu, które może kojarzyć się z klimatami glamour oraz z najlepszymi czasami rock and rolla, kiedy to triumfy święcili tacy muzycy jak Elvis Presley. Jest to kolejna odsłona cenionego modelu Siljan II Grand Auditorium, lecz tym razem w wersji WHT, czyli White Gloss.

Producent posługuje się również innym oznaczeniem tej gitary, a mianowicie SIGRA 2 CE WHT, co jest pewnego rodzaju skrótem od nazwy modelu (Siljan) i typu pudła rezonansowego (Grand Auditorium). Skoro już mowa o symbolach, to postarajmy się jeszcze rozszyfrować znaczenie liter CE: C oznacza wycięcie cutaway, natomiast E odnosi się do zamontowanego w gitarze układu elektrycznego. A tak przy okazji: na głównym zdjęciu, za prezentowaną w tym miesiącu gitarą, przyczaiła się wersja TSB, czyli Tobacco Sunburst. Jest to ten sam instrument, tyle że wykończony w bardziej tradycyjny sposób. Wróćmy jednak do bohaterki tego testu, czyli do wersji białej.

BUDOWA

Pudło rezonansowe typu Grand Auditorium, określane także jako OOO, to stosunkowo nowy projekt, bo pochodzący z pierwszej połowy lat 90. Pod względem wizualnym pudła tego typu charakteryzują się stosunkowo smukłą i nowoczesną linią. Dolna część gitary jest mocno zaokrąglona i dosyć szeroka, natomiast górna część (najczęściej z wycięciem cutaway – tak jak w przypadku prezentowanej gitary) mocno zwężona. Do budowy płyty tylnej oraz boków wykorzystano drewno mahoniowe, natomiast płyta wierzchnia została wykonana z litego świerku sitkajskiego. Uwagę zwraca wykończenie w postaci białego lakieru o wysokim połysku, który pokrywa nie tylko pudło rezonansowe, ale również gryf wraz z główką, a konkretnie jej spodnią stronę (od strony czołowej główka jest czarna). Krawędzie pudła rezonansowego ozdobiono wyrazistym czarnym bindingiem, który mocno odcina się od wszechobecnej bieli instrumentu.

Gryf wykonano z mahoniu i uzupełniono podstrunnicą z ciekawego materiału o nazwie Resinator. Jest to specjalny kompozyt o fakturze i kolorze przypominającym drewno hebanowe, który został opracowany przez producenta. Za materiałem tym kryje się technologia pozwalająca na uzyskanie twardego, jednorodnego w swojej strukturze kompozytu drewnianego. Co ważne, materiał ten dobrze przenosi drgania akustyczne, a przy tym jest pozbawiony wad typowych dla prawdziwego drewna, takich jak „wilki”. Na podstrunnicy umieszczono wyjątkowo duże i wyraźne znaczniki pozycji w postaci poziomych pasków o zaokrąglonych krawędziach (na wysokości progu 12 znajdziemy dwie kreski), które wykonano z materiału imitującego macicę perłową o nazwie Pearloid. Dostęp do wysokich pozycji jest bardzo łatwy dzięki wycięciu cutaway. Gryf połączono z pudłem rezonansowym za pomocą złącza na jaskółczy ogon, a na spodzie kopyta umieszczono literę „H” pochodzącą oczywiście od nazwy marki. Na bocznej powierzchni stopki, nieco pod kątem, umieszczono zaczep do paska.

Na główce znajdziemy efektowne logo producenta ze wspomnianego Pearloidu, które odbija światło, mieniąc się różnymi kolorami. Całość uzupełnia sześć zamkniętych kluczy olejowych z przekładnią o przełożeniu 18:1, które rozmieszczono w układzie 3+3. Otwór rezonansowy ozdobiono efektowną rozetą, w której jednak nie znajdziemy wyszukanych wzorów ani kształtów znanych z większości gitar akustycznych. Tutaj mamy zwyczajne okręgi wykonane z materiału Pearloid, które dobrze pasują do dosyć surowego i nowoczesnego charakteru instrumentu. Za mocowanie strun odpowiada mostek z materiału Resinator uzupełniony kompensowanym strunnikiem – jak widać, producent konsekwentnie stosuje tu nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne.

W skład układu elektrycznego wchodzi preamp Fishman Isys+ wyposażony w pokładowy tuner, regulację poziomu sygnału wyjściowego VOLUME, 2-pasmowy korektor (BASS, TREBLE) oraz przełącznik układu odwracającego fazę sygnału PHASE. Całość uzupełnia miniaturowy wyświetlacz pomocny przy strojeniu instrumentu. Z przedwzmacniaczem współpracuje przetwornik piezoelektryczny Fishman Sonicore. Komorę na baterię 9 V oraz gniazdo wyjściowe umieszczono pod tylnym zaczepem na pasek.

WRAŻENIA I BRZMIENIE

Brzmienie instrumentu jest pełne i wyrównane, z dużą zawartością basów i ładnie zarysowaną czytelną górą. Gitara nie tylko przyjemnie rezonuje, ale także daje szybką odpowiedź na atak. Szerokie pasmo i długi czas wybrzmiewania sprawiają, że gitara dobrze poradzi sobie w większym składzie, gdzie będzie dobrze słyszalna. Poszczególne dźwięki są klarowne – dźwięk ma dużą selektywność i mocny atak. Przy delikatniejszej grze instrument dobrze reaguje na artykulację, pozwalając uzyskać dużą dynamikę. Bez problemu zagramy zarówno mocno, jak i cicho. Zdolność do oddania szerokiego spektrum dynamiki gry to niezaprzeczalne atuty tego instrumentu. Przy mocniejszym ataku kostką nie dochodzi do irytującego przejaskrawienia w górze pasma, co jest dużą zaletą szczególnie na scenie, gdzie bardziej agresywna gra nie wpłynie negatywnie na odpowiedź akustyczną gitary.

Pod względem wykonania testowanej gitarze nie można nic zarzucić, ponieważ jej poszczególne elementy zostały do siebie doskonale dopasowane, a wykończenie stoi na wysokim poziomie. Na uwagę zasługuje też wyjątkowo duża wygoda gry. Grand Auditorium to ciekawy kształt, który pozwala na swobodną grę i wygodny dostęp do wysokich pozycji. Również wyprofilowanie gryfu oraz idealnie gładka i szeroka podstrunnica zasługują na słowa uznania.

PODSUMOWANIE

Hagstrom Siljan II Grand Auditorium CE to bardzo uniwersalna gitara, która z powodzeniem odnajdzie się w wielu stylistykach i zastosowaniach. Bez problemu poradzi sobie zarówno jako instrument do partii solowych, jak i do akompaniamentu. Duża wygoda gry i dobry dostęp do wysokich pozycji sprawiają, że gitara może być z powodzeniem wykorzystana do gry w wyższych rejestrach. Wykończenie gitary stoi na wysokim poziomie, a efektowna i przykuwająca uwagę powłoka białego lakieru sprawia, że koło tej gitary nie sposób przejść obojętnie. Na plus należy dodać ciekawe rozwiązania konstrukcyjne w postaci kompozytu Resinator, z którego wykonano podstrunnicę i mostek, a także całkiem dobrze sprawdzający się Pearloid naśladujący macicę perłową, a przy tym będący od niej tańszy. Gitara broni się dużą uniwersalnością brzmieniową, niewielkimi wymiarami pudła rezonansowego, efektownym wyglądem, a także wygodnym gryfem.

www.musik-meyer-ce.com

 

pudło rezonansowe: Grand Auditorium
płyta wierzchnia: lity świerk sitkajski
płyta tylna i boki: mahoń
połączenie gryf-pudło: jaskółczy ogon
gryf: mahoń
podstrunnica: Resinator
promień podstrunnicy: 15” (381 mm)
progi: 20, Medium Jumbo
znaczniki pozycji: Pearloid
klucze: Hagstrom, o przełożeniu 18:1
mostek: Resinator
układ elektryczny: Fishman Isys+ (301) z przetwornikiem Sonicore
struny: D'Addario Phosphor Bronze EJ26 Custom Light (.011-.052”)
Wynik testu
Wykonanie:
6
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Wygoda:
5.5
Cena
2 274.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
luty 2019
Kup teraz