NUX MG-30

Rodzaj sprzętu: Efekty

Testy
Piotr Szarna
2022-01-25
 - NUX MG-30

Funkcjonująca na rynku już od 2005 roku marka NUX od początku w założeniu miała projektowanie i dostarczanie miłośnikom muzyki i samym muzykom przystępnego cenowo, ale dobrego jakościowo sprzętu. Chiński producent z tego zadania wywiązuje się nad wyraz dobrze, o czym świadczą bardzo pochlebne opinie użytkowników, wśród których nie brakuje też zaawansowanych i wymagających gitarzystów.

Oferta NUX obejmuje m.in. szeroki asortyment gitarowych efektów, łączących pasję muzyków z wiedzą doświadczonych inżynierów i wykorzystujących autorską technologię TSAC (True Simulation of Analog Circuits). W naszym teście gościmy bardzo przemyślany i kompaktowy multiefekt podłogowy MG-30 znakomicie wpisujący się w filozofię marki.

BUDOWA I MOŻLIWOŚCI

Zaprezentowany wcześniej, miniaturowy multi MG-300 przetarł szlak, zyskując bardzo pochlebne opinie nie tylko ze względu na niską cenę, ale również funkcjonalność i jakość brzmienia, oferującego realistyczną odpowiedź i wykorzystującego algorytm TSAC-HD. Nowy MG-30 wnosi całość konstrukcji w zasadzie od każdej strony na nowy poziom. Kompaktowy modeler napędzany jest dwoma nowoczesnymi procesorami NXP RT i posiada na pokładzie 32-bitowe kodeki audio AD/DA AKM AK4558EN, zapewniając klarowny sygnał z wyjątkowo niską latencją oraz szerokim zakresem dynamiki sięgającym 110 dB.

Sercem panelu frontowego jest 4-calowy, kolorowy wyświetlacz o wysokim kontraście i dobrej rozdzielczości. Pod nim umieszczono cztery wciskane gałki odpowiedzialne za obsługę wyświetlanych na ekranie parametrów lub bloków, z prawej strony znalazł się główny enkoder z funkcją push do poruszania się po Menu, a zaraz za nim podświetlane 8 przycisków w sekcji Signal Block, odpowiadające poszczególnym blokom efektów, wzmacniaczy i kolumn.

Na dole znalazły się trzy przełączniki nożne z kolorowymi diodami (góra/dół/CTRL), prawą stronę dopełnia zgrabny pedał ekspresji o antypoślizgowej powierzchni. Przy projektowaniu skupiono się na lepszym dopracowaniu mniejszej, ale w zupełności wystarczającej liczby pokładowych wzmacniaczy, mających spełnić potrzeby wymagających gitarzystów. Do dyspozycji jest 30 modeli wirtualnych wzmacniaczy: 25 przeznaczonych dla gitary elektrycznej, 3 basowe oraz 2 dla gitar akustycznych, uzupełnianych wysokiej klasy symulacjami kolumn - 8 gitarowych, 8 basowych i 3 akustyczne, z możliwością wyboru spośród 8 mikrofonów ustawianych w 3 różnych pozycjach. Ulepszono tu jeszcze algorytm modelowania TSAC-HD oraz dodano opcję regulacji biasu końcówki mocy. Jak przystało na nowoczesny modeler jest też możliwość wgrania własnych 128 impulsów IR o rozdzielczości 1024 sampli. Całość dopełnia obszerna kolekcja kilkudziesięciu efektów, pamięć obejmuje 128 presetów.

MG-30 pozwala na zbudowanie łańcucha złożonego z 11 bloków, łącznie ze wzmacniaczem i kolumną, widocznych na ekranie pod czytelnym numerem i nazwą presetu. Można je szybko przestawiać po wejściu w Menu, również z możliwością łączenia efektów równolegle. Całość dopełnia szybki i czuły tuner, 60-sekundowy, wielościeżkowy looper oraz współpracujący z nim, dobrej klasy automat perkusyjny.

Układ wejść/wyjść (INPUT, SEND, RETURN, OUTPUT L/R) z tyłu pozwala na bezproblemowe podłączenie do wzmacniacza metodą czterech kabli, pętlę efektów SEND/RETURN można ustawić w dowolnym miejscu łańcucha. Panel dopełniają gniazda Aux In, słuchawkowe, ekspresji EXP1, pozwalające na podłączenie dodatkowego pedału ekspresji lub footswitcha (dwuprzyciskowy NUX NMP-2 dołączony w zestawie), oraz USB C i zasilania 9V DC (zasilacz w zestawie). Gniazdo USB C umożliwia podłączenie do komputera, gdzie NUX MG-30 może pracować jako interfejs audio, pozwala też na dostęp do edytora Quick Tone oraz aktualizacje oprogramowania – w niedawnej odsłonie pojawiły się chociażby klasowe kolumny Eminence czy możliwość zapisu i wyboru 3 scen w obrębie presetu.

W PRAKTYCE

NUX MG-30 wykonany jest bardzo solidnie, czarna kompaktowa obudowa o szczotkowanej powierzchni wzbudza zaufanie, podobnie jak aluminiowy pedał ekspresji. Efekt jest lekki, nie ma problemu z przeniesieniem go w plecaku, większej kieszeni pokrowca instrumentu czy postawieniu na biurku. Obsługa po krótkim poznaniu jest intuicyjna, a uwagę zwraca czytelny kolorowy wyświetlacz z ładnymi grafikami. Potencjometr z funkcją push i dodatkowym czterokierunkowym działaniem zapewnia prostą nawigację, od szybkiej zmiany wzmacniacza po edycję łańcucha efektów i wiele więcej. Przytrzymanie przycisku HOME/GLOBAL pozwala na zagłębienie się w szczegóły ustawień, wszystko jest wyraźnie widoczne na ekranie, sekcja przycisków z blokami efektów umożliwia szybkie ich włączanie oraz wejście w tryb edycji po przytrzymaniu. Trzy przyciski nożne wprowadzają oczywiście pewnie ograniczenie w sterowaniu – pierwsze dwa obsługują presety góra/dół, trzeci CTRL może obsługiwać funkcje przypisane wcześniej w Menu – włączenie dowolnego bloku efektowego (również zewnętrznej pętli) czy tap tempo bądź cykliczną zmianę zapisanych wcześniej scen.

Ta ostatnia opcja pozwala na zapisanie trzech scen obejmujących status włączonych bądź wyłączonych dowolnie bloków w presecie, przez co jednym przełączeniem możemy zmienić mocno barwę, np. z czystej z kompresorem, chorusem i pogłosem, na przesterowaną tylko z efektem overdrive/distortion i delayem. Tu dodatkowo w dowolnie konfigurowanym łańcuchu efektów możemy korzystać z równoległego ich umieszczenia, a po przytrzymaniu przycisków bloków COMP, EFX i MOD wybierać efekty z odpowiednio z grup EFX, MOD i EFX co oznacza, że możemy wybrać w łańcuchu nawet trzy kostki przesterowania oraz dwa efekty modulacyjne.

W zestawie otrzymujemy 2-przyciskowy, solidny footswitch, który po podłączeniu możemy skonfigurować do aktywacji 2 bloków, dzięki czemu pod nogą razem z przyciskiem CTRL możemy mieć przełączanie presetów i 3 wybranych bloków (bądź 2 bloków i tap tempo lub 2 bloków i scen). Funkcjonalność rozszerza pedał ekspresji z opcją 2 ustawienia po mocniejszym wciśnięciu – tu również można przyporządkować, poza głośnością czy wah, wybrane parametry, np. gain i głośność wzmacniacza lub kostki OD, poziom chorusa, poziom lub czas delay’a. Pokładowe 30 wzmacniaczy (25 gitarowych) to wybrane i naprawdę nieźle dopracowane klasyki, od cleanów Fendera czy Voxa przez marshallowskie crunche, high-gainową Mesę, Friedmana, Engla, Bognera czy Soldano plus kilka butikowych konstrukcji.

W połączeniu z pokładowymi 8 kolumnami z opcją zmian mikrofonów i ich pozycji oraz możliwością wgrywania swoich IR-ów, jak też bogatą biblioteką efektów (po kilka kompresorów, EQ i wah, whammy, klasyczne efekty modulacyjne, delay’e i pogłosy), bez problemu znajdziemy dowolne gitarowe brzmienie o studyjnej jakości.

Spory obraz daje przegląd presetów fabrycznych przygotowanych przez profesjonalnych artystów, wśród których widnieją takie nazwiska jak Mike Hermans, Pete Thorn, Alberto Barrero, panowie z Choptones i wiele innych). To oczywiście nie koniec zabawy, bo do dyspozycji jest 60-sekundowy looper (30 sekund w trybie stereo), w którym możemy też nagrać pokładowy automat perkusyjny z 67 rytmami w różnych stylach.

Efekt pozwala na dopasowanie konfiguracji podłączenia z różnymi wersjami zestawów wzmacniaczy (combo lub stack wpięty w preamp lub końcówkę, lub szerokopasmowe kolumny), ma też kilka dodatkowych ustawień zwiększających funkcjonalność lub niespodzianek w postaci możliwości ustawienia własnego zdjęcia/grafiki na ekranie przy uruchamianiu czy zagrania w grę w 'węża'. Dodatkowo MG-30 może pracować jako interfejs audio USB z opcją reampingu, a wygodę przy edycji i ustawieniach zapewnia dedykowana aplikacja komputerowa NUX Quick Tone.

PODSUMOWANIE

NUX MG-30 to kompaktowy, ale bardzo przemyślany od strony obsługi i funkcjonalności multiefekt podłogowy, który w tym przedziale cenowym zdecydowanie wyprzedza konkurencję oferując znakomite brzmienie i rozbudowane możliwości, zarówno przy kreowaniu barw, opcjach połączeniowych jak i obsługi live dzięki dołączonemu footswitchowi. Na podkreślenie zasługuje czytelny i ładnie dopracowany graficznie wyświetlacz oraz oraz możliwość pracy jako dobrej klasy interfejs audio.

+ intuicyjna obsługa i przemyślana koncepcja, czytelny wyświetlacz z ładnie dopracowaną grafiką, kompaktowe wymiary i waga, wysokiej klasy paleta brzmień wzmacniaczy i kolumn, edytor komputerowy, interfejs audio USB, dodatkowy 2-przyciskowy przełącznik w zestawie, cena

- brak

DANE:

Liczba presetów: 128
Wzmacniacze: 30
Kolumny: 19 (8 gitarowych, 8 basowych, 3 gitary akustycznej) z 8 mikrofonami, plus 128 IR
Efekty: 58 (jednocześnie 11 bloków w łańcuchu)
Częstotliwość próbkowania: 48 kHz
Konwersja A/D, D/A: 32-bity
Wyświetlacz: kolorowy, 4"
Gniazda: INPUT, SEND, RETURN, AUX IN, PHONES, OUTPUT R, OUTPUT L/MONO, EXP1, USB C, 9V DC
Dodatkowe: Interfejs audio USB, Looper z automatem perkusyjnym
Wymiary: 313 mm x 166 mm x 54 mm
Waga: 1,5 kg
Zasilanie: zasilacz 9V DC 200 mA 100-240 V (w zestawie)
W zestawie: kabel USB A-USB C, zasilacz 9V DC, footswitch NUX NMP-2

www.nuxpolska.pl
www.nuxefx.com
www.zibi.pl 

 

Wynik testu
Funkcjonalność:
5.5
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Cena
1349