BLACKSTAR Dept. 10 Dual Drive

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki BLACKSTAR
Testy
Piotr Szarna
2022-01-04
BLACKSTAR - Dept. 10 Dual Drive

Blackstar Dept. 10 to zaprezentowana niedawno nowa seria brytyjskiego producenta, znanego z lampowych wzmacniaczy oraz niemałej oferty gitarowych efektów podłogowych, wśród których znajdziemy kilka modeli wykorzystujących lampę próżniową. Sercem nowych efektów są pojedyncze lampy, a autorzy tych konstrukcji określają je mianem najbardziej zaawansowanych stompboxów lampowych na świecie.

W skład Dept. 10 wchodzą trzy efekty – dwukanałowe „przestery” Dept. 10 Dual Drive i Dual Distortion oraz odpowiadający za podbicie sygnału, Dept. 10 Boost. W zeszłym miesiącu testowaliśmy czarny stompbox Dual Distortion oferujący nowoczesne przesterowanie, w tym teście przyjrzymy się czerwonemu modelowi Dept. 10 Dual Drive, zapewniającemu jeszcze szerszą stylistycznie paletę barw od czystego brzmienia po tłusty, nasycony drive o lampowym charakterze.

BUDOWA I MOŻLIWOŚCI

Dept. 10 to dział firmy Blackstar zajmujący się innowacją i projektowaniem nowych urządzeń. Inżynierowie pracujący w tej sekcji są również muzykami, a prace nad serią trwały przez ostatnie 2 lata. Sercem każdego ze stompboxów jest lampa ECC83/12AX7, widoczna w centralnej, górnej części frotowego panelu i zabezpieczona od góry czarną poprzeczką.

Lampy pracują z wewnętrznym napięciem ponad 200 V, podobnie jak we wzmacniaczach lampowych, zapewniając lampowy charakter i reakcję na grę. Do zasilania wystarcza klasyczny zasilacz 9V o wydajności prądowej 500 mA, dzięki czemu nie będzie problemu z wykorzystaniem efektów w pedalboardach. Zasilacz dołączony jest w zestawie.

Blackstar Dept. 10 Dual Drive umieszczono w znanej już z testowanego Dual Distortion, metalowej, dwuprzyciskowej obudowie, wykończonej tym razem intensywnym, czerwonym kolorem.

Dwa przełączniki nożne CH1 i CH2 odpowiadają za wybór dwóch kanałów, z których każdy udostępnia po dwa tryby wybierane dedykowanymi mini-switchami – Clean i Crunch (CL/CR) w kanale 1 oraz Crunch i Overdrive (CR/OD) na kanale 2. Do dyspozycji mamy niezależną regulację GAIN i LEVEL dla każdego z kanałów oraz wspólną korekcję BASS, MIDDLE, TREBLE poszerzoną o autorską, płynną zmianę charakteru ISF (od brytyjskiej do amerykańskiej).

Buforowane wyjście OUTPUT na lewej ściance służy do podłączenia w łańcuchu efektów w pedalboardzie, znajdujące się na górnej ściance SEND i RETURN to wbudowana pętla efektów, do wpięcia za preampem kolejnych stompboxów. Podobnie jak przy Dual Distortion, całą gamę możliwości, szczególnie przy kreowaniu kompletnego brzmienia do nagrań, oferuje opcja pracy jako interfejs audio USB oraz wykorzystania aplikacji Blackstar Architect z rozbudowanym symulatorem kolumn i mikrofonów Cab Rig nowej generacji.

Gotowy sygnał z ustawioną kolumną, mikrofonem i symulacją końcówki mocy, wysyłany jest do gniazda Cab Rig na lewej ściance, gdzie możemy podłączyć Dual Drive np. do przodów lub monitorów na scenie. Wyjście XLR D.I. oferuje tę samą możliwość w wersji gniazda symetrycznego, idealnego do podłączenia do karty muzycznej. Dodatkowo widoczny pod lampą 3-pozycyjny miniprzełącznik pozwala na szybki wybór z poziomu panelu jednego z trzech zapisanych w aplikacji presetów.

Aplikacja Blackstar Architect pozwala na edycję ustawień i zapis oraz zarządzanie presetami, udostępnia trzy odmiany końcówki mocy (EL34, 6L6 i EL 84) z parametrami Resonance, Presence i Drive oraz rozbudowany, kilkuzakresowy korektor. W jej ramach dostępny jest algorytm Cab Rig zapewniający zerową latencję podczas gry i pozwalający na szeroki wybór kolumn głośnikowych (23 symulacje) oraz sześciu mikrofonów w ustawieniu on lub off-axis z dodatkową emulacją pomieszczeń Room.

 

W PRAKTYCE

Każdy z kanałów Blackstara Dept. 10 Dual Drive posiada dwa tryby wybierane mini-przełącznikami, różniące się charakterem i poziomem gainu. CL, czyli Clean to ciepła czysta barwa o wysokim headroomie, której nasycenie i lekką kompresję oraz przełamanie możemy zmienić gałką Gainu. Tryb Crunch to bardziej tłusta wersja, przechodząca już znacznie szybciej w crunchowe przesterowanie o bluesowym charakterze.

Efekt bardzo dobrze i naturalnie reaguje na zmiany dynamiczne czy sposób wydobycia barwy, brzmienie jest organiczne, współbrzmiące składniki akordowe są selektywne, czuć analogowy, lampowy wręcz charakter bez sugerowania się szklaną bańką na panelu. Ten kanał dobrze sprawdza się w roli klasowego clean boostera po skręceniu gainu i zwiększeniu poziomu wyjściowego. Barwy mają okrągłą górę i dla uzyskania jaśniejszego charakteru musimy pobawić się korekcją – tu po dodaniu Treble i lekkim skręceniu ISF uzyskamy bardziej szklisty sound po podłączeniu do wzmacniacza, choć w dalszym ciągu brzmienie można określić ciepłym. Sytuacja zmienia się przy wykorzystaniu apki i Cab Rig – dzięki dodatkowej korekcji i przede wszystkim bardzo zmieniającym barwę kolumnom i mikrofonom znajdziemy całą paletę rasowych, znakomicie brzmiących cleanów i bluesowych drive'ów.

Kanał 2 to mocniejszy gain, w trybie CR oferujący kilka odcieni rockowego drive’u doskonale oddającego detale gry. Powerchordy brzmią klarownie i potężnie, łącząc rockową klasykę z bluesowym ciepłem. Tryb OD prezentuje mocniejszy gain wykraczający nawet poza pojęcie overdrive. Nasycony przester ma kompresję przypominającą rozkręconą końcówkę mocy, brzmienie sprawdza się doskonale przy mocnych riffach z palm-mutingiem i ciągnących, rockowych solówkach, a charakter możemy łatwo zmienić pokładową korekcją w stronę klasyki lub nawet ostrzejszego metalu, choć w tym obszarze więcej zaoferuje nam Dual Distortion. To wszystko przy podłączeniu do wzmacniacza, bo możliwości kształtowania barw ponownie otwierają się po zagłębieniu się w apkę Blackstar Architect oraz Cab Rig.

W tej konfiguracji to małe, niepozorne urządzenie staje się rozbudowaną platformą brzmieniową w obszarze blues-rockowym i rockowym bez problemu mogącym stawać w szranki z klasowymi modelerami, oferując naturalny, organiczny feel przy intuicyjnej obsłudze. Funkcja interfejsu audio pozwala od razu na pracę z dowolnym DAW-em bez potrzeby stosowania karty muzycznej, i co należy podkreślić, brzmienie z pokładowymi symulacjami kolumn i mikrofonów oferuje praktycznie zerową latencję.

PODSUMOWANIE

Drugi stompbox z serii Balckstara Dept. 10 pokazuje możliwości urządzeń nie tylko w uzyskaniu doskonale reagującego na grę brzmienia w szerokim obszarze gainu (Dual Drive bardziej grawituje w rejony bluesa, blues-rocka i szeroko pojętego rocka) przy spółpracy z pedalboardem bądź bezpośrednio końcówką lampowego wzmacniacza, ale otwiera cały świat studyjnej jakości brzmień wspieranych bardzo dobrze dopracowanymi cyfrowymi symulacjami kolumn i mikrofonów Cab Rig. Odpowiedni zestaw wyjść pozwala wykorzystać tę technologię zarówno na scenie z opcją niezależnego wyprowadzenia barwy na przody czy monitor, jak i przy nagraniach domowych czy studyjnych.

+ naturalnie reagujące na grę organiczne barwy przesterowane w stylistyce blues-rockowej i rockowej, szerokie opcje kształtowania brzmienia z panelu i poprzez aplikację, bardzo dobrze brzmiące symulacje kolumn i mikrofonów Cab Rig, rozbudowane możliwości zastosowania na scenie i przy nagrywaniu, zasilanie 9V
- brak

DANE:

Lampa: 1 x ECC83/12AX7
Regulatory: Gain 1, Level 1, Gain 2, Level 2, Bass, Middle, Treble, ISF
Gniazda: Input, Output, Cab Rig, Send, Return, USB, 9V DC
Przełączniki: CH1, CH2, CL/CR, CR/OD, Cab Rig (presety 1,2,3)
Zasilanie: 9V DC/max. 500 mA, zasilacz w zestawie
Waga: 0,63 kg
Wymiary: 157 x 76 x 117 mm

Wynik testu
Dystrybutor