SOURCE AUDIO One Series Collider Stereo Delay+Reverb

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki SOURCE AUDIO
Testy
Piotr Szarna
2020-04-17
SOURCE AUDIO - One Series Collider Stereo Delay+Reverb

W 2006 roku młoda marka Source Audio zaprezentowała swój flagowy efekt Hot Hand Motion - Sensing Ring. 

Od tego czasu produkty amerykańskiej firmy obejmujące najwyższej klasy delay’e, pogłosy, pedały modulacyjne, distortion, filtry, korektory i wspomniany Hot Hand pojawiały się wielokrotnie na scenach i w nagraniach takich artystów i zespołów jak David Gilmour, U2, David Bowie, John Mayer, Aerosmith, King Crimson, The Cure czy Victor Wooten, żeby wymienić tylko część z nich.

Rozbudowany delay podłogowy Nemesis mocno podniósł poprzeczkę wśród kompaktowych efektów tego typu, plasując Source Audio w gronie największych graczy jak Strymon, Eventide czy BOSS, nadając jednocześnie produktom marki butikowy charakter, co potwierdził później znakomity, pogłosowy stompbox Ventris.

Ostatnią nowością jest prezentowany tu Source Audio One Series Collider Stereo Delay+Reverb, łączący w jednym urządzeniu dwa rodzaje efektów zaczerpniętych ze wspomnianych Nemesis i Ventris, podobnie jak one należący do serii One, i wykorzystujący dwa dedykowane procesory DSP oraz oferujący bardzo rozbudowaną funkcjonalność.

BUDOWA I MOŻLIWOŚCI

Source Audio Collider Stereo Delay+Reverb łączy dwa typy najpopularniejszych efektów w jedno intuicyjnie sterowane urządzenie, nawiązując do wielokrotnie nagradzanych kostek Nemesis Delay oraz Ventris Dual Reverb, a dzięki dwóm niezależnym 56-bitowym procesorom DSP, delay i reverb mogą być używane niezależnie lub jednocześnie. Technologia Analog Dry Through zapewnia przejście analogowego, czystego sygnału instrumentu przy aktywacji efektów, do dyspozycji mamy też transparentny bypass typu True, wysokiej jakości bypass buforowany oraz miękki bypass z wybrzmieniem pogłosu po wyłączeniu.

Całość zamknięto w kompaktowej obudowie z anodyzowanego, szczotkowanego aluminium w niebieskim odcieniu, oczywiście do dyspozycji mamy pełny tryb stereo dzięki stereofonicznym parom wejść i wyjść na przeciwległych ściankach bocznych, tu również umieszczono klasyczne gniazda MIDI IN i THRU. Collider oferuje szerokie możliwości konfiguracji routingu obu efektów, które możemy przekierować do jednego lub obu wyjść w formie mono lub stereo, dowolnie łącząc oba efekty szeregowo lub równolegle.

Na pokładzie znalazła się wyjątkowa kolekcja 12 high-endowych brzmień – 5 odmian linii opóźniających oraz 7 pogłosów.

Na pokładzie znalazła się wyjątkowa kolekcja 12 high-endowych brzmień – 5 odmian linii opóźniających (Oil Can, Reverse, Tape, Analog, Digital) oraz 7 pogłosów (Room, Hall, True Spring, Plate, Shimmer, E-Dome, Swell), wybieranych obrotowym przełącznikiem na panelu. Urządzenie pozwala na niezależne włączanie delay/reverb dwoma dedykowanymi przełącznikami nożnymi z sygnalizacją odpowiednio zieloną i czerwoną diodą, możliwość zapisania 8 presetów przywoływanych bezpośrednio przyciskiem na panelu oraz dodatkowe 120 presetów dostępnych dzięki MIDI. Co więcej, można stworzyć własne presety z podwójnym reverbem lub podwójnym delayem.

Z panelu mamy dostęp do 6 pokręteł DELAY, FEEDBACK, TONE, CONTROL 1, CONTROL 2 oraz MIX. Pierwsze dwa w zależności od pozycji przełącznika Knobs pozwalają na regulację parametrów delay’a Time i Regen (czas i ilość powtórzeń) lub Pre i Decay pogłosu, czyli opóźnienia efektu pogłosu pre-delay i długości jego wybrzmienia. TONE odpowiada za wysokie częstotliwości czyli barwę efektów, a pokrętła CONTROL 1 i CONTROL 2 regulują wybrane parametry w zależności od aktywnego algorytmu. W przypadku pogłosu jest to ilość niskich częstotliwości oraz czas wybrzmienia czy ilość efektu. Delay to parametry głębokości i szybkości modulacji.

Z poziomu panelu mamy dostęp do zapisanych 8 presetów (4 kolejne po naciśnięciu przycisku na tylnej ściance).

Gałka MIX poza klasycznym balansem ma dodatkowe funkcje aktywowane po przytrzymaniu przycisku Control Input na tylnej ściance – zwiększanie ogólnego poziomu sygnału do +6 dB w trybie szeregowym Cascade łączenia efektów, lub poziomu sygnału Dry przy łączeniu równoległym Parallel. Collider pozwala też na ustalenie kolejności w konfiguracji szeregowej reverb-delay lub delay-reverb. Lewy przełącznik nożny obsługuje funkcję Tap Tempo – po trzech naciśnięciach ustalane jest tempo delay’a. Znajdujący się obok trzypozycyjny mini-switch zmienia podział z ćwierćnutowego na ósemkę z kropką lub triole ósemkowe. Tap Tempo można wyłączyć a po przytrzymaniu przełącznika zmieniać w dół pokładowe 8 presetów.

Drugi przełącznik REVERB poza włączaniem efektu po przytrzymaniu aktywuje funkcję Hold, czyli ‘zamrożenie’ wybrzmienia pogłosu tworząc przestrzenny podkład do gry. Również analogicznie do DELAY można zmieniać presety w górę, po przytrzymaniu switcha REVERB przy nieaktywnym efekcie pogłosu.

Edytor komputerowy daje dostęp do szerokiej edycji ustawień parametrów i zapisywania presetów.

Na tylnej ściance umieszczono po lewej stronie wejście CONTROL INPUT 3,5 mm do zewnętrznego sterowania przez urządzenia Source Audio jak Tap Tempo Switch, Dual Expression Pedal, Neuro Hub łączący inne efekty marki tworząc ekosystem efektowy z programowaniem całych ustawień czy Hot Hand Motion Controller z obsługą bezprzewodową. Można też podłączyć tu zewnętrzne pedały ekspresji dysponujące złączem 3,5 mm (1/8”). Wejście PEDAL IN 1/4” służy do wpięcia klasycznych, pasywnych pedałów ekspresji bądź przełączników, oferując szerokie możliwości konfiguracji i sterowania kilkoma przyporządkowanymi parametrami jednocześnie, czy przełączania presetów.

Panel tylny dopełnia gniazdo zasilania 9V DC (zasilacz dołączony jest w zestawie) oraz wyjście mini USB, którym podłączymy urządzenie z komputerem. Dzięki temu możemy przy wykorzystaniu darmowego edytora Neuro Desktop Editor organizować pokładowe presety i wszelkie ustawienia, zapisywać presety w chmurze lub aktualizować oprogramowanie. Aplikacja mobilna Neuro Mobile pozwala za pomocą smartfona na podobną edycję parametrów czy presetów – połączenie realizowane jest za pomocą dołączonego przewodu jack (TRS) 1/8” do 1/4” (łączymy wejście słuchawkowe smartfona z wyjściem 2 efektu). Collider oferuje pełną funkcjonalność MIDI z obsługą komunikatów PC i CC, jak również sterowanie urządzeniem z poziomu programów DAW.

W PRAKTYCE

Source Audio Collider Stereo Delay+Reverb należy do efektów podłogowych o zaawansowanych możliwościach, przy jednocześnie bardzo intuicyjnej i prostej obsłudze większości funkcji z poziomu urządzenia. Dokonamy tu najważniejszych ustawień parametrów i zapisu pokładowych presetów – do dyspozycji mamy 8 z nich dostępnych bez żadnego sterowania MIDI. Po integracji ze sterownikami MIDI możemy korzystać ze 128 presetów zapisanych w pamięci. Jest to najlepsza opcja wykorzystania w pedalboardzie, a aplikacja mobilna lub edytor komputerowy otwierają dodatkowo bardzo wygodną możliwość konfiguracji i głębokiej edycji. Dostępna jest tu funkcja „Knobs Action After” pozwalająca odczytać z poziomu pedału (wskazania diody LED) pozycje zapisanych gałek w presetach, co jest bardzo dobrym udogodnieniem w szybkiej edycji np. na scenie.

Od strony brzmienia mamy tu wybrane, znakomicie dopracowane wersje klasycznych linii opóźniających i pogłosów, jak analogowe delay’e BBD z modulowanymi, przyciemniającymi się odbiciami, rasowy, lekko przybrudzony delay taśmowy, krystaliczny cyfrowy, pogłosy room, hall, plate oddający ducha lat 50. i 60. czy niezwykle realistyczny, vintage’owy spring, a wszystko pięknie integrujące się z brzmieniem gitary i inspirujące muzycznie. Nie ma tu żadnej sterylności, wzorowo zachowany jest naturalny charakter i dynamika instrumentu, jest to najwyższa półka efektów tego typu zamkniętych w podłogowym formacie. Całość dopełnia kilka mniej typowych efektów generujących soczyste przestrzenie jak pogłosy shimmer, masywny, wybrzmiewający wieki E-Dome czy Reverb Swell z narastaniem głośności, a z opóźnień oryginalny, ciemny przesterowany delay Oil Can czy odwrócony Reverse.

Od strony funkcjonalności i obsługi w czasie rzeczywistym również nie zabraknie tu niczego nawet dla bardzo wymagających muzyków. Rozbudowany konfiguracyjnie tryb mono/stereo z dowolnym przekierowaniem połączeń efektów, z opcją połączenia szeregowego i równoległego, oraz barw z dwoma pogłosami czy dwoma delay’ami – przy szerokiej edycji kilku parametrów otwiera to ogromne możliwości kreowania przestrzeni, niespotykane w innych pedałach tego typu – jest to jedyny stompbox na rynku skupiający w tak małym formacie dwa zupełnie niezależne zestawy pogłosów i delay’a.

Nie mniej imponujące są opcje sterowania zewnętrznego – wyboru presetów przez MIDI, przełączania barw zewnętrznymi przełącznikami czy sterowania kilkoma (maksymalnie trzy) wybranymi parametrami za pomocą pedału ekspresji, z określeniam zakresu oraz kierunku ich zmiany. Wspomnieć można jeszcze o trybie Hold wybrzmiewania/zamrożenia pogłosu i dogrania do tego np. rytmicznego delay’a, trybach bypassu (true lub buforowany), oczywistej opcji kill dry czy wybrzmienia efektów po wyłączeniu i możliwości wykorzystania edytora komputerowego czy apki na telefon.

PODSUMOWANIE

Source Audio Collider Stereo Delay+Reverb to najwyższej klasy urządzenie amerykańskiej marki, łączące w kompaktowej formie dwa zupełnie niezależne zestawy efektów delay i reverb, z możliwościami obsługi i konfiguracji wyśrubowanymi do granic możliwości w tak małym formacie. To niewątpliwie efekt dla instrumentalistów szukających bezkompromisowego uzupełnienia swojego pedalboardu o topowej jakości brzmienia efektów pogłosowych i delay z niezwykle rozbudowaną funkcjonalnością i opcjami konfiguracji.

www.w-distribution.de

 

Konstrukcja: analogowo-cyfrowa, 2 procesory 56-bitowe
Efekty: delay (Oil Can, Reverse, Tape, Analog, Digital), reverb (Room, Hall, True Spring, Plate, Shimmer, E-Dome, Swell)
Presety: 8 z poziomu urządzenia, 128 MIDI
Regulatory: Delay, Feedback, Tone, Control 1, Control 2, Mix
Przełączniki: 12-pozycyjny przełącznik rotacyjny dla wyboru efektu, Tap Tempo Division, przycisk wyboru presetów, przełączniki nożne Delay/Tap i Reverb, przycisk funkcyjny Control Input, Exp/Switch (Pedal In)
Przyłącza: 2 x 6,3 mm TRS stereo Input i 2 x 6,3 mm TRS stereo Output, MIDI IN, MIDI THRU, port Mini USB, CONTROL INPUT, PEDAL IN,
Zasilanie: dołączony zasilacz 9V DC (pobór prądu 300 mA), brak zasilania bateryjnego
Bypass: True, Buffered
Wymiary: 114 mm x 114 mm x 51 mm
Waga: 450 g
Wynik testu
Funkcjonalność:
6
Wykonanie:
6
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
5.5
Cena
1 930.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
luty 2020
Kup teraz