Jednym z atutów i w zasadzie nieodłącznym elementem brzmienia gitary elektrycznej jest mniejsze lub większe przesterowanie barwy, generowane już od dekad przez lampowe wzmacniacze.
Podobnie jest też z efektem delay używanym przez gitarzystów, którzy bardzo często szukają w nim naturalnego, analogowego charakteru odbić. Bootleg Dirty Delay, produkowany przez firmę Daredevil Pedals z Chicago, odtwarza brzmienie vintage’owych, analogowych konstrukcji linii opóźniających z obecnym w odbiciach lekkim przesterowaniu preampu, eksponując je jednak znacznie bardziej dzięki możliwości dodania specyficznego efektu distortion do generowanych powtórzeń. W rezultacie w małym stompboxie zamknięto sound oldschoolowych urządzeń taśmowego echa połączony z analogowym charakterem w stylu kultowego Deluxe Memory Mana, podrasowany wspomnianym, unikalnym przesterowaniem.
Daredevil Bootleg Dirty Delay zamknięto w odlewanej, aluminiowej obudowie o kompaktowych wymiarach, z surowym frontem ozdobionym czerwoną grafiką. Wewnątrz sercem starannie zmontowanego układu jest chip Princeton 2399 IC, stojący za taśmowym, naznaczonym lekkim drivem, charakterem echa. Do dyspozycji mamy tu trzy klasyczne, kremowe gałki, odpowiadające za regulację poziomu efektu w całości (BLEND), ilości powtórzeń (REPS) i czasu powtórzeń (TIME) z maksymalną wartością 560 ms, uzupełnione czwartą gałką (również kremową) DIRT, dodającą wraz odkręcaniem w prawo wspomnianego przesterowania do barwy odbić. Istotną cechą Dirty Delay jest coraz jaśniejsze brzmienie wygasających powtórzeń, co odróżnia efekt od większości urządzeń analogowego i taśmowego echa, w których odbicia są coraz ciemniejsze.
Monofoniczne gniazda wejścia IN i wyjścia OUT umieszczono po przeciwległych stronach, odpowiednio po prawej i lewej stronie, a poza wejściem zasilania 9V DC dodano jeszcze tu gniazdo do podłączenia zewnętrznego przełącznika nożnego służącego do nabicia tempa. Efekt nie oferuje możliwości zasilania bateryjnego. Za przełączanie odpowiada mocny włącznik pracujący w trybie true bypass z dedykowaną, czerwoną diodą sygnalizującą pracę. Druga, żółta dioda przy potencjometrach pulsowaniem wskazuje ustawiony czas odbić.
W PRAKTYCE
Włączenie efektu ze skręconym potencjometrem DIRT oferuje analogowy delay taśmowy typu lo-fi, w którym już obecne jest subtelne przesterowanie, co zresztą często oferowały tego typu konstrukcje. Niemniej nie znajdziemy tu ultra czystych powtórzeń, ale jak sama nazwa stompboxu wskazuje, jest to zamierzony efekt, który gałką DIRT możemy jeszcze znacznie zwiększyć. W tym układzie Bootleg Dirty Delay mimo wszystko zachowuje się jak vintage’owy delay z lekką, rasową ‘chrypką’ na powtórzeniach, a ponad pół sekundy maksymalnego opóźnienia pozwala na ustawienie nawet przestrzennego, ambientowego brzmienia.
Cała zabawa zaczyna się po dodaniu DIRT, gdzie odbicia charakteryzuje już wyrazisty distortion, bądź raczej fuzz, który w unikalny sposób rozjaśnia się z kolejnymi, gasnącymi odbiciami. Sygnał bazowy pozostaje bardzo czysty, efekt nie zmienia barwy instrumentu. Po skręceniu czasu na minimum i zwiększeniu BLEND otrzymujemy przy czystej barwie gotowe, wyjściowe brzmienie przesterowane o oryginalnej fakturze fuzza, który po zmniejszeniu oferuje ciekawą barwę w stylu rockabilly. Przy dłuższym czasie można wykreować inspirujące, unikalnie przesterowane rytmiczne powtórzenia.
Po podłączeniu zewnętrznego przełącznika do gniazda TAP możemy ustalić stopą tempo w czasie gry, a do jego nabicia wystarczą tylko 2 wciśnięcia, a interwał będzie uśredniony dla ostatnich 5 ‘nadepnięć’ w przypadku kilkukrotnego naciskania. Jeśli interwał będzie dłuższy niż maksymalne 560 ms (108 bpm), odbicia będą ustawione z dwukrotną prędkością (np. 600 ms skutkuje ustawieniem 300 ms).
PODSUMOWANIE
Jeśli jesteście fanami analogowych opóźnień o mniej typowym brzmieniu, w którym lubicie słyszeć wyraźnie przesterowanie, Bootleg Dirty Delay jest na pewno warty sprawdzenia. Choć całość oferuje naprawdę muzyczny efekt, jest to narzędzie o mniej typowym zastosowaniu niż dodanie przestrzeni do solówek czy akordów, znacznie mocniej zmieniające końcową barwę, co na pewno docenią gitarzyści szukający oryginalnych brzmieniowych środków wyrazu.
www.daredevilpedals.com
www.w-distribution.de
Przyłącza: IN, OUT, TAP, 9V DC
Przełączanie: True Bypass
Zasilanie: 9V DC, pobór 25 mA, brak zasilania bateryjnego