MXR M234 Analog Chorus

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki MXR
Testy
2018-07-25
MXR - M234 Analog Chorus

Chorus to jeden z najczęściej używanych i najbardziej lubianych efektów gitarowych.

Opóźniony o kilkanaście lub kilkadziesiąt milisekund sygnał z wysokością modulowaną przez oscylator niskich częstotliwości dodany do pierwotnego dźwięku instrumentu tworzy niezwykłą, wibrującą przestrzeń dźwiękową, która u takich gitarzystów jak Jan Borysewicz czy Andy Summers stanowi znak rozpoznawczy ich brzmienia.

Oprócz popularnych w ostatnich latach efektów cyfrowych, muzycy z przyjemnością wracają do korzeni – do urządzeń analogowych opartych na technologii opracowanej ponad cztery dekady temu. Taki też jest efekt z oznaczeniem M234 – analogowy chorus cenionej marki MXR należącej do korporacji Dunlop.

Odlewana obudowa typu Hammond 1590B z dokręconym czterema śrubami spodem, pomalowana metalizowanym błękitnym lakierem mieści dwustronnie drukowaną płytkę, na której większość elementów została zamontowana powierzchniowo. Obok niej jest miejsce na baterię 9 V, efekt może być również działać na zasilaczu – gniazdko jest z prawej strony, obok wejścia sygnału. W lewej ściance zamontowano dwa gniazda MONO i THRU. W normalnej sytuacji, gdy gra się na jednym wzmacniaczu korzysta się z wyjścia podpisanego jako MONO – pobieramy z niego sygnał gitary z efektem. Podłączając dwa kable można grać w stereo, wtedy w jednym kanale będzie gitara bez efektu, a w drugim sam efekt – w tej konfiguracji dźwięk chorusa powstaje jako wynik tego, co słyszymy z dwóch kolumn. Oczywiście nie jest to pełne stereo efektu, gdzie modulowany sygnał jest w obu kanałach, jednak możliwość grania w opisanym trybie specyficznego pseudo-stereo daje ciekawe wrażenia.

Solidny wyłącznik nożny działa w układzie buforowanym – urządzenie wymaga włączonego zasilania nawet gdy nie gramy z chorusem a efekt jest zawsze w torze sygnału. To rozwiązanie ma też zaletę, ponieważ bufor na wyjściu zapobiega degeneracji sygnału za efektem, nawet w przypadku używania długich kabli. Dwa potencjometry w górnym rzędzie to filtry korekcji: LOW działający w zakresie 70-800 Hz filtr półkowy o nachyleniu 12 dB/oktawę, HIGH filtr półkowy od 660 Hz o nachyleniu 6 dB/oktawę. Dolny rząd to typowe dla chorusa regulacje: LEVEL – poziom efektu, RATE – częstotliwość modulacji, DEPTH – głębokość modulacji.

Widok solidnej obudowy z eleganckim błękitnym wykończeniem już w pierwszym kontakcie robi bardzo dobre wrażenie, a po podłączeniu pozytywne odczucia tylko się potęgują. Efekt brzmi tak, jak można się spodziewać po analogowym urządzeniu cenionego producenta, czyli nie degeneruje dźwięku a wprowadza ciepło brzmiącą i przyjemną w odbiorze modulację. Oprócz tego daje możliwość dokładnego dostrojenia charakterystyki dzięki dwóm filtrom barwy – od szeroko brzmiącego efektu w pełnym paśmie, do chorusa zawężonego jedynie do pasma środkowego, charakterystycznego dla gitary. Dzięki temu łatwiej osadzić go miksie podczas gry na żywo i w trakcie nagrań.

Efekt świetnie spisuje się zarówno z gitarami, jak też z gitarami basowymi dając wyjątkowo czytelny i nie rozjeżdżający się dźwięk w dolnym paśmie. Brzmienie basówki jest dzięki niemu osadzone i bogate harmonicznie, a przy tym czytelne i selektywne. Zakres regulacji szybkości modulacji jest stosunkowo szeroki, na końcu skali uzyskujemy bardzo szybkie przemiatanie przypominające dźwięk głośników typu Leslie na wysokich obrotach. Większość klasycznych analogowych chorusów ma jedynie dwa potencjometry odpowiadające za szybkość i głębokość modulacji, jednak w przypadku efektu MXR zarówno regulacja poziomu efektu w stosunku do sygnału podstawowego jak filtry barwy kontrolujące skraje pasma nie są gadżetem, a bardzo przydatnymi funkcjami, dzięki którym efekt łatwo dopasować do instrumentu, wzmacniacza i charakteru granego utworu.

MXR234 to efekt oparty na tradycyjnych rozwiązaniach, reprezentujący klasyczne brzmienie w znakomitej jakości dźwięku, a przy tym gotowy, by sprostać wymaganiom muzyków, które przez ostatnie dekady dość radykalnie wzrosły.

www.jimdunlop.com
www.musicdealer.pl

 

Regulacje: LOW, HIGH, LEVEL, RATE, DEPTH
Gniazda: INPUT, MONO, THRU, DC 9 V
Impedancja wejściowa: 1 MΩ
Impedancja wyjściowa: 1 KΩ
Poziom szumów: –96 dBV
Bypass: Buffered
Zasilanie: 9 V DC, 13 mA
Pobór prądu: 14 mA
Wymiary: 111 × 66 × 54 mm
Wynik testu
Funkcjonalność:
5.5
Wykonanie:
6
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
5.5
Cena
556.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
maj 2018
Kup teraz