OLYMPUS LS-12, LS-14

Rodzaj sprzętu: Akcesoria

Pozostałe testy marki OLYMPUS
Testy
2013-11-25
OLYMPUS - LS-12, LS-14

W skład oferty japońskiej korporacji Olympus wchodzi olbrzymia liczba produktów z bardzo odległych od siebie dziedzin, takich jak fotografia i ogólnie optyka, energetyka czy nawet medycyna.

Firma jest też znana z niezawodnych dyktafonów, które od pewnego czasu zostały uzupełnione o ofertę rejestratorów do zastosowań muzycznych oraz wideo.

W tym miesiącu przyjrzymy się bliżej dwóm rejestratorom audio LS-12 i LS-14, które stanowią tańszą alternatywę dla bardziej zaawansowanych modeli LS-100 (z opcją nagrań wielościeżkowych) czy LS-20M (z możliwością nagrywania klipów wideo). Urządzenia te są rozwinięciem takich popularnych modeli, jak LS-5 i LS-7.

BUDOWA


Obydwa rejestratory wyglądają bardzo podobnie, a jedyna różnica rzucająca się na pierwszy rzut oka dotyczy koloru obudowy, a konkretnie jej bocznej i wierzchniej części (LS-12 jest szary, natomiast LS-14 czarny). Urządzenia doskonale leżą w dłoni i są solidnie wykonane. Pod względem estetyki wykonania nie ma różnic pomiędzy rejestratorami, jednak LS-14 sprawia lepsze wrażenie z powodu bardziej matowej powierzchni bocznej, a to ona ma przecież największy kontakt z dłonią podczas nagrań dokonywanych w terenie. Jedyne zastrzeżenia można mieć do klapki chroniącej przed dostępem do baterii, która w przypadku obu rejestratorów ma niewielki luz mogący irytować użytkownika podczas trzymania rejestratora w ręce. Urządzenia pewnie leżą w dłoni i zostały tak zaprojektowane, aby maksymalnie uprościć ich obsługę - wszystkie niezbędne do pracy regulatory znajdują się tam gdzie powinny. Górną część obudowy zajmuje duży podświetlany wyświetlacz LED uzupełniony trzema przyciskami funkcyjnymi (F1, F2, F3), z których środkowy posiada specjalną wypukłość ułatwiającą orientację w słabych warunkach oświetleniowych (podobnie jak klawisze F i J na klawiaturze komputerowej). Powyżej wyświetlacza znajdują się dwie diody używane przez pokładowy metronom oraz kontrolka PEAK informująca o przekroczeniu bezpiecznego poziomu sygnału wejściowego.

W środkowej części obudowy umieszczone są podstawowe przyciski sterujące pracą rejestratorów PLAY, STOP/HOME i REC, a poniżej nich znajduje się duży panel manipulatora czterokierunkowego z klawiszem zatwierdzania wyboru OK w środku. Całość uzupełniają przyciski MENU i ERASE oraz pokrętło wyboru trybu pracy (TUNER, SMART, MANUAL, QUICK). Dodatkowo przyciski REC i ERASE oznaczono jaskrawymi kropkami, które są doskonale widoczne w słabym świetle (REC - kropka czerwona i ERASE - żółta). Symbole na przyciskach PLAY i STOP/HOME mają łagodniejsze kolory - odpowiednio niebieski i biały.

Na prawej ściance umieszczono gniazda do podłączenia dodatkowego mikrofonu, wejście liniowe oraz slot do zainstalowania karty pamięci SD zabezpieczony klapką z miękkiego tworzywa sztucznego. Po lewej stronie obudowy mamy trzy gniazda (EAR - słuchawkowe, REMOTE - do podłączenia pilota zdalnego sterowania oraz USB), a także włącznik HOLD/POWER. Przełącznik ten jest wykonany w postaci suwaka, który oprócz załączania urządzenia pozwala także na zablokowanie działania przycisków na panelu głównym, co jest bardzo przydatne podczas nagrań w trudnych warunkach zewnętrznych. Gniazdo USB umożliwia wygodną transmisję danych z i do rejestratora bez potrzeby instalowania dodatkowego oprogramowania. Z tyłu obudowy każdego rejestratora znajduje się głośnik, wspomniana klapka komory baterii oraz gwintowany otwór służący do wygodnego montażu na standardowym statywie fotograficznym. W komplecie z LS-14 otrzymujemy też dodatkowo miękki pokrowiec zabezpieczający urządzenie podczas transportu.

Model LS-12 wyposażony jest w dwa mikrofony zamocowane w górnej części obudowy pod kątem 90 stopni względem siebie, natomiast LS-14 w system trzech mikrofonów o nazwie Tresmic. Dodatkowy przetwornik umieszczono pomiędzy dwoma standardowymi mikrofonami, jednak na pierwszy rzut oka jest on niewidoczny, ponieważ ukryto go we wnętrzu obudowy, a jego obecność zdradzają jedynie cztery szczeliny na szczycie urządzenia. LS-12 zbiera dźwięki z pasma od 60 Hz do 20 kHz, natomiast LS-14 - dzięki dodatkowemu mikrofonowi - jest w stanie przetworzyć sygnał w zakresie 20 Hz - 20 kHz. W komplecie nie znajdziemy karty SD, jednak nie jest to problemem, ponieważ każde z urządzeń zostało fabrycznie wyposażone w pamięć wewnętrzną o pojemności 2 GB (LS-12) lub 4 GB (LS-14). Rejestratory obsługują karty SD/SDHC o maksymalnej pojemności 32 GB.

Rejestratory zapisują nagrania w postaci nieskompresowanej jako pliki BWF o częstotliwości próbkowania 96 kHz i 24-bitowej rozdzielczości (Broadcast Wave Format - format będący rozszerzeniem popularnego WAV) lub w formie skompresowanej jako MP3. Omawiane urządzenia mają wbudowany tuner chromatyczny oraz metronom - czyli narzędzia przydatne w codziennej pracy muzyka. Kolejna przydatna dla muzyków funkcja to overdubbing pozwalający dograć np. wokal lub dodatkową partię instrumentu do aktualnie odsłuchiwanego nagrania zapisanego w pamięci urządzenia, a także zapisać nowy miks jako kolejny plik, jednak w tym przypadku musimy pracować w trybie 16-bit./44.1 kHz.

NAGRYWANIE


Wybranie trybu Quick pozwala na szybkie rozpoczęcie nagrywania bez martwienia się o ustawienie poziomu sygnału, ponieważ dzięki automatycznej regulacji wzmocnienia urządzenie samo zadba o właściwy poziom. Jak łatwo się domyślić, tryb Manual umożliwia precyzyjne ustalenie poziomu nagrywania dokonywane ręcznie. Po wybraniu trybu Smart rejestrator analizuje sygnał przez pewien ustalony czas i na podstawie pomiarów sam określa optymalne wzmocnienie, po czym rozpoczyna nagrywanie.

Jakość rejestrowanego sygnału jest bardzo dobra, dźwięk jest pełny, zachowuje realistycznie oddaną przestrzeń i klarowność. Skutecznie działa filtr dolnozaporowy pozwalający na wyeliminowanie zakłóceń pochodzących z dołu pasma. Podczas pracy na otwartej przestrzeni może być konieczne wyposażenie urządzeń w dodatkowe ochrony przeciwwietrzne, co jest zresztą standardem przy pracy z jakimkolwiek rejestratorem. LS-14 lepiej radzi sobie z dźwiękami basowymi, które brzmią bardziej naturalnie i sprężyście. Szczególnie wyraźnie słychać to w przypadku próby zarejestrowania instrumentów akustycznych czy zestawów perkusyjnych. Za to podczas nagrań głosu czy odgłosów natury różnica nie jest już tak duża. Na uwagę zasługuje wysoka graniczna wartość ciśnienia akustycznego wynosząca aż 130 dB, co pozwala na rejestrację sygnału o wysokim natężeniu, jak na przykład ruch uliczny czy koncert.

PODSUMOWANIE


Rejestratory LS-12 i LS-14 nie tylko odziedziczyły najlepsze cechy swych poprzedników, takich jak LS-5 czy LS-7, ale wprowadziły też kilka istotnych ulepszeń. Urządzenia te doskonale sprawdzają się zarówno jako łatwe w użyciu dyktafony, jak i bardziej zaawansowane narzędzia umożliwiające dokonanie nagrań muzycznych o wysokiej jakości. Używając ich, bez trudu można zarejestrować nagranie demo w składzie akustycznym czy dobrać ciekawe efekty dźwiękowe do wykorzystania we własnych projektach. Model LS-14 prezentuje się też szczególnie ciekawie ze względu na system Tresmic.


rozdzielczość: 24-bit.
częstotliwość próbkowania: 96 kHz
poziom wejściowy (Mic Gain): -70 dBv
(Hi), -50 dBv (Mid), -30 dBv (Lo)
poziom wejściowy (LINE IN): -6 dBv
maks. moc (głośnik): 300 mW
maks. moc (słuchawki): <= 150 mW
pamięć wbudowana: 2 GB (LS-12), 4 GB (LS-14)
pamięć zewnętrzna: karty SD
formaty zapisu: MP3, BWF
maks. ciśnienie akustyczne: 130 dB SPL
zakres pracy: 60 Hz - 20 kHz (LS-12),
20 Hz - 20 kHz (LS-14)
głośnik: wbudowany o śr. 28 mm
przyłącza: LINE IN, MIC, EAR, REMOTE, USB
wymiary: 139 x 52 x 23 mm (W x S x G)
waga: 170 g (z bateriami)
temperatura pracy: 0-42 st. C
zasilanie: 2x baterie AA lub zasilacz sieciowy USB
maks. czas pracy na bateriach: 50 h
(LS-12), 46 h (LS-14 z trzema podłączonymi mikrofonami)
wyposażenie LS-14: pokrowiec


Sławomir Sobczak

Wynik testu
Funkcjonalność:
6
Wykonanie:
5
Jakość / Cena:
5