GRETSCH G5222 Electromatic Double Jet BT

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki GRETSCH
Testy
Marcin Komorowski
2020-10-05
GRETSCH - G5222 Electromatic Double Jet BT

Gretsch od dekad nieodmiennie kojarzy się z wyjątkowymi, często ekskluzywnymi gitarami hollow-body, których oryginalne, charakterystyczne brzmienie doceniło wielu profesjonalnych muzyków.

Prowadzona od 2002 roku przez Fendera marka nie zwalnia tempa, a dzięki amerykańskiemu gigantowi w ofercie pojawiło się wiele tańszych modeli instrumentów, które oferują to samo kultowe brzmienie oraz idące z nią w parze wysoką jakość wykonania oraz oryginalny design. Każdego roku poszczególne serie gitar elektrycznych i akustycznych zasilane są przez nowe modele wnoszące nowe ulepszenia, modyfikacje oraz wykończenia, a jedną z ostatnich odsłon jest obecny w naszym teście Gretsch G5222 Electromatic Double Jet BT, należący jak nazwa wskazuje do kolekcji Electromatic oraz wyróżniający się oryginalnym korpusem typu Double Jet.

BUDOWA

G5222 Electromatic Double Jet BT posiada pełny mahoniowy korpus z lekko profilowanym topem oraz wewnętrznymi komorami, nawiązujący do zaprezentowanego na początku lat 60. modelu Duo Jet, a brak charakterystycznych f-ek jak i oryginalny kształt z dwoma symetrycznymi, cofniętymi wcięciami cutaway wyróżniają niewątpliwie ten model z szerokiej palety korpusów hollow-body Gretscha. Całość wykończono na wysoki połysk szarym lakierem London Grey oraz okraszono białym bindingiem z dodatkowym, czarno-białym ożyłkowaniem. Front uzupełnia też czarny pickguard z logiem marki. Dostępne są jeszcze trzy wersje wykończeniowe: Jade Grey Metallic, Walnut Stain oraz Aged Natural – ta ostatnia posiada klonowy, rzeźbiony top naklejony na mahoniowym korpusie.

Chromowane gałki potencjometrów G-Arrow to charakterystyczne elementy designu Gretscha.

Głębiej wklejony, pokryty błyszczącym lakierem mahoniowy gryf o profilu Thin U zapewnia znakomity dostęp do wysokich pozycji. Na otoczonej białym bindingiem podstrunnicy z 22 progami medium jumbo zastosowano drewno laurowe, a pozycje wyznaczają perłowe, półokrągłe markery Neo-Classic przy górnej krawędzi. Promień nakładki wynosi 12” a menzura gitary to krótsze 24,6” (625 mm). Całość wieńczy czarna symetryczna główka z siodełkiem z syntetycznej kości ozdobiona logiem marki i zaopatrzona w chromowane klucze Die-cast w obustronnym układzie 3+3.

Chromowany osprzęt dopełnia stały dwuczęściowy mostek Adjusto- Matic z oryginalnym strunociągiem w kształcie litery V. Za oddanie brzmienia odpowiada para nowych humbuckerów Black Top Broad'Tron z dedykowanymi potencjometrami głośności, wspólną regulacją tonów oraz dodatkową, użyteczną gałką głośności Master umieszczoną na dolnym rogu, z zachowującym górę pasma przy ściszaniu obwodem treble bleed. Całością steruje 3-pozycyjny przełącznik na przeciwległym, górym rogu.

Za klasyczne brzmienie marki odpowiadają nowe pickupy Black Top BroadTron.

WRAŻENIA

Gitara od razu zwraca uwagę ze względu na oryginalny kształt Double Jet, będący wersją z dwoma wcięciami cutaway modelu Jet, a w naszym przypadku elegancki, stonowany kolor London Gray rozświetlany jest charakterystycznymi elementami designu Gretscha – srebrnymi gałkami potencjometrów, srebrnymi obudowami pickupów z czarnymi topami oraz oryginalnymi ramkami, jak i efektownie prezentujący się masywny strunociąg mostka w kształcie litery V. Pełny korpus z komorami wewnątrz jest tu dobrze wyważony a jego grubość 47 mm również nie sprawia dyskomfortu dobrze układając się przy tułowiu.

3-pozycyjny, oryginalny przełącznik umieszczono na górnym rogu.

Gryf o profilu Thin U można uplasować zdecydowanie pośród bardzo wygodnych kształtów, uwagę zwraca też ciekawa faktura laurowej podstrunnicy. Wszystkie elementy są dobrze spasowane, nie ma tu żadnych niedoróbek, progi są dobrze wykończone – a mówimy tu o gitarze plasującej się w bardzo atrakcyjnej, niższej-średniej półce cenowej. To już kolejny, tańszy instrument Gretscha nie produkowany w USA, który w wielu aspektach spełnia wymogi nawet profesjonalnych, dużo droższych gitar.

Z niską akcją strun idzie w parze bardzo dobra intonacja oraz trzymanie stroju, co jest też zasługą stałego mostka. Gretsch przyzwyczaił już do częstej obecności ruchomych konstrukcji Bigsby, którym nie można odmówić uroku jak i płynnej pracy, jednak nierzadko występują z nimi problemy z rozstrajaniem się, o których tu możemy zapomnieć. Wyprofilowanie łączenia gryfu z korpusem, a raczej jego nieco wysuniętej części zapewnia też komfortowy dostęp do najwyższych pozycji na podstrunnicy.

Pozycje na laurowej podstrunnicy oznaczone są półokrągłymi markerami Neo-Classic przy górnej krawędzi.

BRZMIENIE

Pierwsze uderzenie w struny oznajmia o dobrej dynamice i sprężystym oddaniu ataku, czuć też subtelną obecność komór w korpusie z brzmieniem z otwartym środkiem i bardziej czytelnym dołem. Nowe pickupy Black Top Broad'Tron to lekko wzmocnione dwucewkowe konstrukcje, w których doskonale słychać charakter znany z pickupów Gretscha – mamy tu okrągłą górę nie tracącą szklistej prezencji w tle, dynamiczny środek oraz nieco wycofany bas, dzięki czemu ciepła barwa jest klarowna nawet przy dodaniu dołu na wzmacniaczu.

Na dolnym roku znalazł się bardzo użyteczny dodatkowy regulator Master Volume, odpowiadający za głośność całości.

Pickupy bardzo ładnie przełamują się po lekkim dodaniu gainu, pojawia się więcej soczystych harmonicznych, eksponujących detale brzmienia i zwiększających ekspresję ataku. Połączone przetworniki to znane, nie dające się pomylić brzmienia akordowe wprowadzające subtelny element rockabilly, i doskonale sprawdzające się też w bluesowych zagrywkach. Kanał drive przenosi do wyrazistych barw rockowych, które porównać można nawet do AC/DC – brzmienie nie jest aż tak tłuste w dole, ma jednak nawet bardziej plastyczną i wyrazistą górę zachowując też charakter Gretscha – dodatkowo pełny, zamknięty korpus nie powoduje żadnych problemów ze sprzężeniami, po dodaniu gainu możemy cieszyć się na pickupie mostkowym soczystym, pełnym harmonicznych rockowym soundem o wyjątkowym oddaniu niuansów, definicją oraz zbalansowaniem pasmowym.

Pickup gryfowy to miękka, bardzo klarowna barwa grawitująca w stronę konstrukcji P-90. Dodatkowo potencjometr głośności Master na dolnym rogu, będący trademarkiem Gretscha, umożliwia bardzo użytecznie wykorzystać ustawienie proporcji pomiędzy pickupami w środkowej pozycji przełącznika – w zależności od ustawień oddzielnych regulatorów głośności w szerokim zakresie pozwalających na zmianę barwy współpracujących pickupów, możemy później szybko całość ściszyć lub wyczyścić z barwy przesterowanej właśnie gałką Master z układem treble bleed, nie powodującym obcinania góry.

PODSUMOWANIE

Gretsch G5222 Double Jet BT należący do serii Electromatic to wyjątkowy instrument, oferujący charakterystyczne brzmienie marki, które w tym modelu znakomicie sprawdza się też w rejonach rockowych. Przy tak atrakcyjnej cenie otrzymujemy bardzo dobrze brzmiącą, wygodną i oryginalną gitarę z efektownymi elementami designu Gretscha, a dalekowschodnia produkcja prezentuje naprawdę wysoki poziom wykonania, rzadko spotykany w tej półce cenowej.

www.gretschguitars.com

 

konstrukcja: solid body Double Jet z wewnętrznymi komorami
korpus: mahoń
gryf: mahoń
podstrunnica: drewno laurowe
progi: 22 medium jumbo
menzura: 24.6" (625 mm)
radius: 12" (305 mm)
klucze: Die-cast
elektronika: 2 x Black Top Broad’Tron (gryf i mostek) przełącznik 3-pozycyjny, 2 x VOLUME, 1 x TONE, 1 x MASTER VOLUME
wykończenie: wysoki połysk w kolorze London Grey

 

Wynik testu
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
6
Wygoda:
5.5
Cena
2 370.00 zł
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
sierpień 2020
Kup teraz