HAGSTROM Hagström Retroscape H-III

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki HAGSTROM
Testy
2016-05-30
HAGSTROM - Hagström Retroscape H-III

Istniejąca od 1958 r. szwedzka marka Hagström jest nieodmiennie kojarzona z innowacyjnym podejściem do konstrukcji gitar, a jednocześnie radykalnością ich wzornictwa, co już w latach sześćdziesiątych zaowocowało szeroką gamą nowoczesnych, jak na owe czasy, instrumentów.

Współczesny model H-III to nieco zmodyfikowana wersja gitary zaprezentowanej w 1965 r. równolegle z modelem H-II, wyposażonym w dwa przetworniki.

BUDOWA


Do wykończonego w turkusowym odcieniu korpusu z amerykańskiej olchy i dwoma niesymetrycznymi wycięciami oraz mocno sfrezowanymi z przodu i z tyłu krawędziami, przykręcono czterema śrubami gryf z klonu kanadyjskiego. Podstrunnica o promieniu 15" wykonana jest z tworzywa Resinator i mieści 22 progi medium jumbo z pozycjami oznaczonymi okrągłymi markerami z masy perłowej. Szyjka jest wyposażona w system H-Expander stosowany we wszystkich gitarach Hagströma - jego konstrukcja obejmuje pręt napinający gryf umieszczony w lekkim aluminiowym profilu o szerokim symetrycznym przekroju przypominającym obróconą literę H. Takie rozwiązanie doskonale stabilizuje szyjkę, a jednocześnie zapobiega jej ewentualnym wypaczeniom.

Siodełko główki to popularny element Graph Tech Black Tusq XL w rozmiarze 43 mm. Asymetryczna główka z czarnym frontem i srebrnym logotypem złożonym z wypukłych liter mieści zamknięte klucze olejowe Hagström o przełożeniu 15:1. Mostek to konstrukcja Long Travel T-O-M Roller Bridge z rolkowymi siodełkami zapewniającymi gładkie przesuwanie strun zaczepionych na ruchomym, oryginalnym strunociągu Hagström Vintage Tremar. Na dole zamontowano symetrycznie dwa kołki do zaczepienia paska pozwalające na lepsze dostosowanie pozycji gitary podczas gry.

Pasywny układ elektryczny jest wyjątkowo ciekawie rozbudowany. Trzy pojedyncze przetworniki Hagström Ceramic C-Spin z magnesami ceramicznymi są włączane i wyłączane oddzielnie - służą temu pierwsze trzy przełączniki obok przystawki przy mostku. Kolejne to wyłącznik filtru barwy MASTER TONE, podbicie środka, oraz filtr TOP podcinający dół pasma. Kolejną niespodzianką jest Killswitch umieszczony przy górnym rogu korpusu. Jedyny potencjometr głośności jest połączony z układem R/C zapobiegającym utracie wysokich częstotliwości przy ściszaniu.

W PRAKTYCE


Biorąc do rąk Hagströma H-III po dziesiątkach mniej lub bardziej podobnych do siebie gitar z przykręcanymi gryfami, doznaje się swego rodzaju wstrząsu. Instrument zdaje się łączyć w sobie cechy kilku gitar, np. przykręcany gryf, główka z kluczami po jednej stronie, trzy pojedyncze przetworniki i sposób mocowania gniazda przywodzą na myśl instrumenty typu Strat, kształt korpusu ze ściętymi krawędziami i ostrymi rogami przypomina SG, staromodne tremolo i niewielkie przesuwane przełączniki zdają się być nawiązaniem do gitar typu Jaguar, choć tak naprawdę ustawienie ich w takiej ilości w jednym szeregu to znak rozpoznawczy Hagströma.

Lekko spłaszczony gryf z płaską podstrunnicą gwarantuje komfort przekładający się na możliwość grania szybkich przebiegów. Rolkowe siodełka mostka i Graph Tech na główce zapewniają dobrą pracę strun zarówno przy mocnym podciąganiu, jak używaniu wibratora, który co prawda ma mocno ograniczony zakres odstrojenia, jednak wprowadza przyjemne ożywienie dźwięku poprzez miękkie wibrato. Po uderzeniu na sucho w struny słychać specyficzny, oryginalny charakter barwy, która ma w sobie powietrze i lekko akustyczny szlif. Wybrzmienie jest zaskakująco długie i wyrównane, za co niewątpliwie jest odpowiedzialny aluminiowy element stabilizujący od wewnątrz szyjkę oraz tworzywo Resinator, z którego wykonano podstrunnicę.

Barwy czyste Hagströma to klasa sama w sobie. Są oryginalne i łączą elementy szklankowej prezencji Strata, środka Tele i zwartości SG. Po opanowaniu przełączników bardzo szybko znajdziemy urzekające wręcz, nawiązujące do vinage’owych klimatów barwy, od okrągłego, szklistego brzmienia przy gryfie, przez rockabilly po country’owy, ale ciepły twang przetworników bliżej mostka. Hagström H-III równie dobrze odnajduje się w barwach crunch i nawet mocnych przesterach, a do pomocy mamy jeszcze trzy oryginalne przełączniki korekcji. Pierwszy tłumi mocno górę, drugi wzmacnia sygnał i wyższy środek, co owocuje zwiększeniem gainu i agresywności barwy, a ostatni switch obcina nieco dół zostawiając nienaruszony charakter pozostałych pasm - idealne do zwiększenia klarowności przy mocnym basie. Na koniec mamy jeszcze doskonale dopracowaną regulację głośności - po skręceniu gałki barwa nie jest zmulona, zachowując jednocześnie pełny, ciepły charakter i czystą górę.

PODSUMOWANIE


Hagström H-III to niezwykle ciekawy zarówno wizualnie jak i brzmieniowo instrument, łączący rasowy charakter konstrukcji vintage z autorskimi rozwiązaniami i oryginalnym sterowaniem układem elektrycznym, pozwalającym bez trudu na znalezienie klasowych i często unikalnych barw. Instrument zagościł ostatnio w arsenale Darka Malejonka, który podzielił się z nami pierwszymi wrażeniami z użytkowania tej wyjątkowej gitary.

www.emuzyk.pl
www.Hagström-guitars.com

 

Korpus: olcha amerykańska
Gryf: klon kanadyjski
Podstrunnica: Resinator
Progi: 22 Medium Jumbo
Menzura: 24,75" (628 mm)
Układ elektryczny: 3 x Hagström
Ceramic C-Spin, 3 x przełączniki
pickupów, 3 x przełączniki korekcji,
Kill Switch, 1 x Volume z układem barwy R/C
Mostek: Long Travel T-O-M Roller
Bridge + strunociąg Hagström Vintage Tremar
Klucze: olejowe Hagström 15:1
Wykończenie: Aged Sky Blue


Wynik testu
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5
Wygoda:
5
Dystrybutor