IBANEZ KIKO10P
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Ibanez ma w swojej ofercie kilkadziesiąt modeli sygnowanych przez najwyższej klasy artystów, których nazwiska od wielu lat tworzą historię muzyki gitarowej niemal w każdym możliwym stylu. W 2013 roku do tego grona dołączył brazylijski wirtuoz Kiko Loureiro, założyciel progresywnego, metalowego zespołu Angra, z którym japoński producent opracował dwa modele KIKO100 i KIKO 10P zasilające odpowiednio serie Prestige i Premium.
Autor testu: Piotr Szarna
Kiko ma też na koncie kilka solowych albumów, prezentujących połączenie tradycyjnych elementów etnicznych z rozbudowaną technicznie grą oraz bardzo szeroką stylistykę muzyczną jak Latin, brazylijski jazz, fusion czy progresywny metal. W kwietniu tego roku muzyk został nowym gitarzystą solowym zespołu Megadeth, co niewątpliwie świadczy też o klasie artysty. Do naszego testu dotarł pięknie mieniący się czerwonymi barwami model KIKO 10P należący do indonezyjskiej serii Premium Ibaneza.
BUDOWA
Gitary bazują na niezmiennie atrakcyjnych od lat kształtach serii S i SA jednak jak przystało na sygnaturę, wprowadzono tu kilka bardzo ciekawych zmian. Korpus wykonano z olchy a na otoczonym białym bindingiem topie znalazł się dwuczęściowy, lekko profilowany klon płomienisty wykończony na wysoki połysk w kolorze Transparent Ruby Red. Wejście instrumentalne umieszczono pod kątem w specjalnie wyciętym zagłębieniu z tyłu korpusu, co pozwala na wygodne poprowadzenie przewodu ponad zaczepem paska. Również dolny róg został z tyłu gitary mocniej wyprofilowany, zwiększając jeszcze komfort gry w najwyższych pozycjach. Przykręcany 5-częściowy gryf z klonu i orzecha wzmacniany jest tytanowymi prętami KTS, a na palisandrowej podstrunnicy o płaskim radiusie 400 mm nabito 24 progi jumbo. XII próg oznaczony został oryginalną inkrustacją z masy perłowej, a rolę pozostałych markerów pełnią małe kropki przy górnej krawędzi nakładki.
Szerokość i grubość szyjki na wysokości 1 progu wynosi odpowiednio wynosi 42 i 20 mm. Całość wieńczy główka z logiem marki i nazwą serii Premium, wykończona fornirem klonowym i lakierem korespondującym z korpusem. Zamontowano tu w jednym rzędzie 6 płynnie działających, chromowanych kluczy oraz blokadę mostka. W gitarze zastosowano niskoprofilową konstrukcję tremolo Edge Zero II bez systemu ZPS. Wewnątrz trzpieni regulujących wysokość znajdują się dodatkowe śrubki (opcja "stud lock"), które po dokręceniu stabilizują lepiej mostek, co objawia się m.in. wzorowym powrotem do pozycji początkowej.
Za brzmienie odpowiadają sygnowane przez Kiko pasywne pickupy DiMarzio KIKO w układzie H/S/H. Humbuckery wykorzystują ceramiczne magnesy podczas gdy singiel to konstrukcja oparta o magnes Alnico. Do kontroli barwy służą, obok 5-pozycyjnego przełącznika, dwa potencjometry - głośności rozłączający w trybie push- -pull cewki humbuckerów, oraz klasyczny regulator tonów. Ibanez KIKO10P posiada standardową menzurę 25,5" i dostarczany jest w czarnym, obszytym materiałem firmowym futerale Premium. W komplecie otrzymujemy zestaw narzędzi Ibanez Multi Tool.
WRAŻENIA
Kształt "es-ki" Ibaneza ciągle wygląda świeżo i od wielu lat przedstawia idealnie wręcz połączenie nowoczesnego designu i klasyki typu super strat. Głęboki, czerwony kolor Transparent Ruby Red oraz top z klonu płomienistego z dobrze widoczną, ciemniejszą fakturą drewna nie pozwalają przejść obojętnie obok gitary. KIKO10P wygląda naprawdę efektownie, a całość wzbogaca jeszcze binding korpusu i korespondująca z wykończeniem główka. Gałki regulatorów wpuszczone są lekko w korpus, co podnosi jeszcze i tak już bardzo wysoką estetykę instrumentu. Gitara nie jest tak cienka jak modele serii S, jednak w połączeniu z wygodnym, lekko okrągłym profilem gryfu zapewnia bardzo wysoki komfort gry, któremu podporządkowane są też inne elementy, jak głębsze wcięcie dolnego rogu, nisko osadzony w korpusie mostek czy bardzo praktyczne wcięcie, w którym zamontowano gniazdo wejściowe.
Seria Premium zapewnia bardzo wysoką precyzję wykończenia detali, więc nie musimy obawiać się tu o jakiekolwiek najmniejsze nawet niedoróbki. Jednocześnie jak przystało na uniwersalny instrument o wirtuozerskim rodowodzie mamy do czynienia z niską akcją strun i płynnie działającym mostkiem tremolo - gitara po wyjęciu z futerału jest w zasadzie od razu gotowa do gry na scenie czy nagrań studyjnych co dziwić nie powinno - sygnatury instrumentów stanowią najwyższą półkę w każdej z serii Ibaneza.
BRZMIENIE
Układ H/S/H w połączeniu z rozłączaniem cewek humbuckerów push-pull zapewnia cały wachlarz barw a nazwisko Kiko gwarantuje najwyższej klasy brzmienie sprawdzające się w zarówno w szerokich klimatach fusion, jak i nowoczesnych odmianach rocka. Na pokładzie znalazły się humbuckery, dla których odnośnikiem były wzmocnione wersje pickupów typu PAF. Olchowy korpus i ceramiczne magnesy skrajnych przetworników pozwalają spodziewać się zarówno jasnego, drapieżnego brzmienia hi-gain jak i dynamicznych barw fusion. Gitara z deski odzywa się bardzo sprężyście, nie ma tu głuchych obszarów i odczuwalna jest klarowność po uderzeniu w akord. Po włączeniu do wzmacniacza gitara na kanale czystym oferuje pełną, okrągłą barwę o dobrze zbalansowanyc pasmach..
Humbuckery mają średni poziom sygnału, co pozwala uzyskać znacznie więcej użytecznych barw w średnim, bluesowym i blues-rockowym obszarze gainu. Rozłączone cewki brzmią lekko metalicznie ale bardzo dobrze radzą sobie przy partiach akordowych, granych zarówno kostką arpeggiach jak i dynamicznym biciu funkowym. Przetwornik środkowy ma dosyć mocny jak na singla sygnał i tworzy z humbuckerami szkliste, zbliżone nawet do Strata międzypozycje. Tu znajdziemy też szereg barw o dźwięcznym, country- 'owym zabarwieniu. Jak można się spodziewać KIKO10P stworzony jest do przesterów, a dzięki pasywnym, zbalansowanym pickupom o nie zabijającym artykulacji poziomie pozwala też na szerokie operowanie gałką VOLUME. Na pickupie gryfowym bez problemu uzyskamy typowo bluesowy charakter, choć barwa ma lekko wycofany, bardziej nowocześnie brzmiący środek. Przy mocniejszym gainie oba humbuckery nie atakują drażniącą górą, mają klejący się środek i zbalansowany palm-muting, szczególnie dobrze sprawdzający się przy riffach na pickupie mostkowym. Przy naturalnej, dynamicznej odpowiedzi na artykulację przetworniki zapewniają nasycone harmoniczne oraz sustain idealny do przebiegów legato.
KIKO10P ładnie współpracuje z wszelkimi kostkami typu booster czy overdrive pozwalając na zagłębienie się w świat okrągłych, przesterowanych barw fusion plastycznie reagujących na niuanse gry. Dodatkowo rozłączanie cewek przydaje się w uzyskaniu ostrzejszych w górnym paśmie, niezwykle artykulacyjnych barw blues-rockowych. Naturalne brzmienie opracowanych wspólnie z DiMarzio pickupów oraz rozbudowane możliwości układu pozwalają wykorzystać sygnaturę Kiko w niemal każdym rodzaju muzyki przy bardzo szerokim zakresie użytecznego gainu.
PODSUMOWANIE
Ibanez KIKO10P to z całą pewnością rasowy rockowy instrument, który zaskoczyć może też pozytywnie gitarzystów szukających wielu odcieni barw zarówno w stylistyce blues-rock, funkowym fusion, jak i nowoczesnym, progresywnym high-gainie. Cena mówi już o profesjonalnej półce i tak jest w istocie. Bardzo dobre brzmienie, komfort gry i wykończenie potwierdzają klasę sygnatury brazylijskiego wirtuoza. Dla najbardziej wymagających i szukających jeszcze mocniejszych doznań, również cenowych, Ibanez przygotował wyższy model z serii Prestige - KIKO100, który obok kilku detali od modelu Premium różni się głównie zastosowaniem oryginalnego, kultowego już mostka Edge, kluczami Gotoha oraz skalopowaną podstrunnicą na pięciu ostatnich progach.
korpus: plcha
top: klon płomienisty
gryf: 5-częściowy klon/orzech
z prętami KTS
podstrunnica: palisander
radius: 400 mm
progi: 24
mostek: Edge-Zero II
pickupy: 2 x humbucker KIKO
original (mostek i gryf), singiel KIKO
original (środek)
układ elektryczny: 1 x VOLUME
push-pull, 1 x TONE, przełącznik
5-pozycyjny
skala: 648 mm (25,5")
wykończenie: Transparent Ruby
Red, wysoki połysk
osprzęt: Cosmo Black
wyposażenie: futerał Ibanez premium,
narzędzia Multi Tool