CARVIN PB4
Rodzaj sprzętu: Gitara basowa
LC Kiesel Company to firma obecna na rynku instrumentów muzycznych od 1946 r., w 1949 r. przemianowana na Carvin.
Jej gitary nie są tak powszechnie znane i popularne jak instrumenty kilku wiodących producentów, jednak grupa ich miłośników sukcesywnie rośnie. Powodem tego jest przede wszystkim wysoka jakość i różnorodne możliwości wyboru opcji konstrukcyjnych i wykończenia instrumentów.
Model PB4 jest produkowany w kilku wersjach doboru przetworników - z jednym dzielonym singlem, albo z dwoma przetwornikami, gdzie oprócz przystawki typu P jest klasyczny singiel typu J, duży humbucker typu MM, ewentualnie soapbar. Podobnie jeśli chodzi o korpus (olcha, jesion) i gryf (klonowa lub palisandrowa podstrunnica), a także ilość strun (wersja 5-strunowa ma oznaczenie PB5). Korpus w miejscu łączenia z gryfem ma gładko zeszlifowany róg i ściętą płytkę kotwiczącą cztery niesymetrycznie rozstawione wkręty. Klonowa szyjka wykonana z jednego kawałka drewna jest wykończona olejowo. Główka jest odchylona do tyłu od płaszczyzny podstrunnicy z wzorzystego klonu mieszczącej 20 progów w rozmiarze medium-jumbo. Szerokość podstrunnicy przy grafitowo-teflonowym siodełku wynosi 39, a przy ostatnim progu 63 mm. Grubość szyjki przy I progu to 20 mm, jej profil to tradycyjne spłaszczone C.
Zastosowany mostek Carvin BL4 to solidna, odlewana konstrukcja przymocowana do korpusu czterema śrubami. Duże klockowate siodełka są wpasowane w prowadnice i po bokach zamknięte szerokimi krawędziami dolnej części mostu, której wierzchołki są profilowane tak, by zapewnić pełny komfort gry prawej dłoni gdy jest ona oparta na mostku. Siodełka wyposażono w śruby kontrujące, którymi dokręca się je po regulacji wysokości za pomocą dwóch mniejszych śrub imbusowych. Struny są przewlekane przez korpus i mocowane w stalowych tulejach, ale można również zakotwiczyć je w mostku od góry bez konieczności przeciągania całej długości przez otwór - w moście są odpowiednie szczeliny. Za stabilność stroju odpowiadają zamknięte klucze olejowe.
Układ elektryczny tworzą dwa przetworniki z klasycznymi magnesami Alnico V typu P i J bez widocznych nabiegunników i z oddzielną regulacją głośności oraz wspólną regulacją barwy. Pierwsze wrażenie wizualne przywodzi na myśl gitarę typu precision, jednak łatwo zauważyć, że proporcje i kształt, tak korpusu jak główki, są nieco inne. Gitara uderza jakością wykonania godną custom shopu - nie ma wątpliwości, że jest to instrument wykonany przez znakomitych lutników.
Pod względem manualnym całość jest świetnie wyprofilowana i wyważona. Olejowany gryf daje wrażenie ciepła i nie przykleja się do dłoni. Dźwięk z przetownika przy gryfie jest szeroki pod względem pasma z przyjemnym growlem w dole, mocnym atakiem w środku i czytelną górą. Wybrzmienie jest bogate harmonicznie i wyrównane. Włączenie obu przetworników jednocześnie daje zaskakujące wrażenie - bas brzmi niczym instrument z aktywną elektroniką - góra jest przyjemnie podkreślona, środek delikatnie wycofany, dół bardzo wyraźny, osadzony i dość twardy. Przetwornik przy mostku daje jasne i czytelne brzmienie typu jazz, z nieco schowanym dołem, dobrze wyeksponowanym, ale nie nazbyt nachalnym środkiem i jasną, przejrzystą górą.
Carvin PB4 to bas oparty na klasycznych wzorcach i dostosowany pod względem rozwiązań konstrukcyjnych i walorów brzmieniowych do wymagań współczesnych profesjonalnych muzyków - ze wszech miar godny polecenia tym, którzy są gotowi na taki instrument warsztatowo i finansowo.
www.carvinguitars.com
Gryf: klon
Podstrunnica: palisander
Progi: 20 medium-jumbo
Mostek: Carvin BL4
Klucze: olejowe
Układ elektryczny: Carvin SPC + J,
VOLUME × 2, TONE