TC ELECTRONIC FlashBack Delay And Looper

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki TC ELECTRONIC
Testy
2012-05-07
TC ELECTRONIC - FlashBack Delay And Looper

TC Electronic, duński producent efektów gitarowych i studyjnych, przez wiele lat działalności zdążył potwierdzić najwyższą jakość swoich produktów, docenionych przez bardzo wielu profesjonalnych muzyków. Firma nie spoczywa na laurach, a niestrudzone eksplorowanie potencjału cyfrowych efektów skutkuje nowymi rozwiązaniami i przynosi świeże, niezwykle ciekawe rezultaty.

Nowa seria efektów gitarowych z serii FlashBack wychodzi naprzeciw oczekiwaniom gitarzystów, oferując nie tylko najwyższą jakość, ale również niezwykle bogatą zawartość wspomaganą dodatkowo unikalnym rozwiązaniem TonePrint. TC Electronic Flashback Delay udostępnia aż dziewięć rodzajów linii opóźniających, uzupełnionych jeszcze przez funkcję loopera, i jest pod względem możliwości najbardziej rozbudowanym efektem z tej linii kostek gitarowych.

Budowa


Efekt zamknięty jest w bardzo wytrzymałej aluminiowej obudowie wykończonej niebieskim, metalizowanym lakierem. Kauczukowe nóżki zabezpieczają efekt przed przesuwaniem się na śliskim podłożu. Zastosowano tu najwyższej jakości komponenty, a technologia Analog- -Dry-Through, dzięki której analogowy sygnał gitary jest odseparowany od efektu, zapewnia doskonałą klarowność brzmienia końcowego. TC Electronic Flashback Delay pracuje bez problemu zarówno wpięty bezpośrednio przed instrumentem, jak i z sygnałem liniowym pętli wzmacniacza.

Dodatkowo wbudowane rozwiązanie Dual Supply Rails zwiększa headroom przy pracy na wewnętrznej baterii 9 V. Praca efektu sygnalizowana jest świecącą czerwonym kolorem diodą. Do ustawień parametrów służą potencjometry DELAY, FEEDBACK i FX LEVEL odpowiadające za czas opóźnienia, liczbę powtórzeń i poziom efektu. Obrotowe pokrętło pozwala na wybór jednego z dziewięciu rodzajów delaya, aktywowanie funkcji Loop oraz unikalnej funkcji TonePrint.

Poprzez złącze mini-USB możemy wgrać jedno z setek ustawień opracowanych przez wielu znakomitych muzyków. Znajdziemy tu presety zaprogramowane przez Johna Petrucciego, Steve’a Morse’a, Orianthi czy Petera Thorna. Wystarczy połączyć urządzenie z komputerem i zapisać gotowe ustawienia ze strony producenta w pamięci. Na pokładzie efektu znajdują się w zasadzie wszelkie typy linii opóźniających, poczynając od flagowego, studyjnego delaya TC 2290, przez Analog, Tape, LoFi, Dynamic i Modulation Delay, a na Ping Pong, Slapback i Reverse Delay kończąc. Maksymalny czas powtórzeń dla każdego z trybów pracy wynosi tu 7 s, skrócony jedynie w przypadku opcji Slapback do 300 ms. Delay posiada funkcję Audio Tapping, dzięki której ustawimy tempo powtórzeń poprzez uderzanie w struny gitary. Trzymając wciśnięty przełącznik, uderzamy rytmicznie w struny (sygnał jest wtedy zmutowany), a po zdjęciu stopy z efektu mamy ustawione już globalne tempo delaya. Dodatkowy 3-pozycyjny miniswitch umożliwia przełączanie się pomiędzy podziałem ćwierćnutowym, ósemki z kropką i połączeniem obu wartości.

Po bokach urządzenia znajdują się dwa gniazda wejściowe i wyjściowe IN/OUT pozwalające w razie potrzeby na pracę w pełnym trybie stereo. Na górnej ściance umieszczone jest gniazdo zasilania DC 9 V oraz złącze mini-USB do podłączenia urządzenia do komputera. Oczywiście niezbędny kabel dostarczony jest razem z efektem. Bardzo wygodnie odkręcany przy pomocy tylko jednej śruby spód urządzenia odsłania komorę baterii 9 V oraz dwa bardzo ciekawe mikroprzełączniki. Pierwszy pozwala na przełączanie się pomiędzy trybem True Bypass, zapewniającym przezroczyste przejście sygnału przy wyłączeniu efektu, a opcją Buffered Bypass, która jest pomocna w przypadku używania bardzo długich przewodów czy też większej liczby kostek w pedalboardzie. Przy pracy w trybie Buffered Bypass drugi switch działa jako przełącznik funkcji Kill Dry ON/OFF, wycinającej sygnał podstawowy gitary, dzięki czemu możemy używać efektu w pętli równoległej wzmacniacza. Mamy tu także funkcję Spillover (nie jest ona aktywna przy ustawieniu True Bypass), czyli dalsze wybrzmiewanie powtórzeń przy wyłączeniu efektu.

Dodatkowo Flashback Delay ma wbudowany 40-sekundowy Looper (20 sekund w przypadku pracy stereo) pozwalający na zapisanie frazy, a także dogrywanie do niej dowolnej liczby warstw.

Brzmienie


Już po pierwszym załączeniu dowolnego efektu dają się zauważyć (albo raczej nie zauważyć) bardzo niskie szumy. Bazowy dźwięk gitary jest czysty, a dołożone do niego powtórzenia są bardzo klarowne, skutkując bardzo dobrą czytelnością brzmienia. Kultowy już w studiach nagraniowych cyfrowy delay 2290 najlepiej obrazuje możliwości, szczególnie w trybie stereo. Powtórzenia są krystalicznie czyste i nie zamulają ciepłej barwy instrumentu. Analog Delay z lekko przyciemnionymi odbiciami ociepla jeszcze barwę, a opcja Tape wraz z kolejnymi powtórzeniami zmienia jeszcze bardziej charakter odbić w klasycznym stylu taśmowego echa. Na mój gust brzmienie powtórzeń mogłoby być jeszcze bardziej intensywnie zmieniane, ale nie ma się tu absolutnie do czego przyczepić.

Bardzo ładnie działa Dynamic Delay zaczerpnięty również z flagowego 2290. Poziom wyjściowy powtórzeń jest uzależniony od dynamiki na wyjściu oraz jest zwiększany pomiędzy frazami, co pozwala grać szybsze przebiegi przy ustawionym wyższym poziomie efektu. Także przy mocniejszym zaatakowaniu nuty, która później długo wybrzmiewa, odbicia pojawiają się dopiero po wygaśnięciu dźwięku. Opisane cztery tryby działają i brzmią moim zdaniem lepiej niż identyczne efekty w Nova System, który mam okazję posiadać. Modulation Delay dodaje ładny, głęboki efekt wibrato tylko do powtórzeń, przy zachowaniu ponadprzeciętnej klarowności. Pozostałe tryby sprawują się równie dobrze, a Reverse pozwala na naprawdę inspirującą zabawę, chociaż brzmienie ma tu nieco bardziej cyfrowy charakter. Najciekawszą funkcją jest opcja wgrywania zewnętrznych presetów, które są modyfikowane przez gwiazdy gitary w większym stopniu, niż jest to możliwe z poziomu potencjometrów efektu. Także działanie pokręteł w przypadku ustawień customowych, których liczba ciągle się powiększa, jest nieco inne. Daje to spore możliwości na przyszłość w znalezieniu ciekawych brzmień, których możemy nie być w stanie ustawić osobiście.

Wbudowany Looper działa tak, jak powinien. Przy nagrywaniu kolejnych warstw dioda pulsuje czerwonym kolorem, a w trybie play świeci na zielono. Czterdzieści sekund w trybie mono pozwala na bardzo szerokie zastosowanie - od ćwiczenia z własnymi frazami po wykorzystanie efektu na scenie. Nabijanie tempa za pomocą uderzeń w struny działa bez zarzutu, jednak aby aktywować tę opcję, musimy przytrzymać chwilę przełącznik nożny. Podczas tej operacji na chwilę mutowany jest sygnał, co może być uciążliwe podczas gry. Jednak tradycyjne Tap Tempo sprawdza się lepiej, szczególnie podczas zmian w środku utworu. Jedyną chyba niedogodnością jest brak możliwości nożnej zmiany presetów, ale tu już chyba dostalibyśmy zbyt wiele.

Podsumowanie


Flashback Delay to zaawansowany technologicznie efekt podłogowy, idealnie wpasowujący się w potrzeby profesjonalnego pedalboardu. Wymieńmy: dziewięć rodzajów najwyższej jakości linii opóźniających, True i Buffered Bypass, Kill Dry, Spillover, funkcja automatycznego tempa oraz praca w pełnym trybie stereo. Tak bogaty arsenał zamknięty jest w bardzo kompaktowej obudowie, a dodatkowy looper i unikalna funkcja TonePrint zostawiają konkurencję w tyle. Możliwość przełączania programów lub sterowanie MIDI stworzyłyby z nowości duńskiego producenta delay nie do pobicia, co byłoby jednak niepożądane nie tylko dla konkurencji.

www.soundtrade.pl
www.tcelectronic.com

regulatory: DELAY , FEEDBACK, FX LEVEL,
SUBDIVISION (1/4, 1/8, 1/4+1/8)
tryby pracy: 2290, Ana, Tape, LoFi,
Dyn, Mod, P.Pong, Slap, Rvs, Loop,
Tone Print
przyłącza: IN, OUT (mono/stereo),
mini-USB, DC 9 V
bypass: True, Buffered
funkcje dodatkowe: Spillover, Kill Dry,
Audio Tapping
zasilanie: DC 9 V (bateria lub zasilacz)
wymiary: 122x72x50 mm (WxSxG)
waga: 0,3 kg





Piotr Szarna

Wynik testu
Funkcjonalność:
5
Wykonanie:
6
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
6
Posłuchaj Testowany sprzęt
Dystrybutor