Wprowadzony na rynek w 1974 roku, Roland RE-201 Space Echo jest jednym z najbardziej legendarnych i poszukiwanych efektów w historii muzyki. Znany z charakterystycznych rytmicznych powtórzeń echa, ciepłego charakteru i oryginalnych, inspirujących brzmień, oparty na taśmie RE-201 wciąż inspiruje muzyków, producentów i inżynierów dźwiękowych od ponad czterech dekad.
Firma BOSS postanowiła wskrzesić legendę Roland RE-201 Space Echo, oferując dwie nowe odsłony w postaci kompaktowego efektu BOSS RE-2 i bardziej rozbudowanej wersji BOSS RE-202. Przeprojektowane z wyjątkową szczegółowością modele BOSS Space Echo są oparte na dogłębnej analizie wielu oryginalnych urządzeń Roland RE-201 Space Echo, precyzyjnie oddając brzmienie oryginału, od właściwości taśmy magnetycznej i silnika po żywy pogłos sprężynowy i obwód przedwzmacniacza. Mniejszy, obecny tu RE-2 Space Echo to autentyczny dźwięk i zachowanie Space Echo po raz pierwszy dostępne w znanej, kompaktowej obudowie przyjaznej pedalboardowi.
BUDOWA I MOŻLIWOŚCI
Panel przedni nawiązuje wizualne do oryginalnego Space Echo, podczas gdy sama obudowa pedału trzyma się klasycznej estetyki pedałów BOSS, z baterią 9V umieszczaną pod odkręcaną, gumowaną osłoną pełniąca rolę przełącznika nożnego. Do dyspozycji są tu trzy koncentryczne gałki pozwalające na regulację 6 parametrów oraz 11-pozycyjny, obrotowy przełącznik trybów echa.
Pierwsza ECHO/REVERB ustala balans pomiędzy głośnością echa a pogłosem, druga INTENSITY/TONE to odpowiednio intensywność echa i sprzężenia zwrotnego oraz jasność barwy efektu. Gałka REPEAT RATE/WOW & FLUTTER odpowiada za prędkość odbić oraz regulację charakterystycznego efektu falowania i prędkości przesuwu taśmy, wprowadzając różne poziomy naturalnej modulacji taśmy.
Przełącznik MODE pozwala na wybór kilkunastu trybów – połączenie trzech różnych głowic odtwarzających i pogłosu umożliwia stosowanie jedenastu różnych rodzajów echa. Każde zachowanie jest odtworzone z pełną dokładnością, jak na przykład stopniowa zmiana wysokości tonu, która pojawia się, gdy pokrętło Repeat Rate jest podkręcane, lub niekontrolowane sprzężenie zwrotne, które pojawia się, gdy pokrętło Intensity jest ustawione na maksimum. Przytrzymanie wciśniętego przełącznika nożnego umożliwia włączenie trybu tap tempa, bądź po odpowiednim setupie, wykorzystanie efektu Twist, gdzie przy trzymanym pedale uzyskujemy oryginalny efekt rotacji odbić. Na górnej ściance obok gniazda zasilania znajduje się mini-przełącznik Carryover, ustalający czy po wyłączeniu efekt będzie wybrzmiewał (ON) czy nie (OFF).
Maksymalny czas opóźnienia w klasycznym ustawieniu wynosi 1 sekundę i może zostać zwiększony do 2 sekund. Podwójne gniazda wejścia i wyjścia pozwalają na pracę w pełnym trybie stereo, możliwe jest również wyciszenie bazowego sygnału w przypadku równoległych ustawień efektów i nagrywania w studiu. Do analogowej barwy możemy też dodać modelowany charakter oryginalnego przedwzmacniacza Space Echo. BOSS RE-2 obsługuje rozszerzone sterowanie za pomocą zewnętrznych przełączników nożnych lub pedału ekspresji. Zewnętrzny dwuprzyciskowy switch umożliwia nabicie tempa lub stosowanie efektu Twist, pedał ekspresji umożliwia płynną zmianę parametrów w zależności od ich ustawień w dolnym i górnym położeniu.
W PRAKTYCE
Po podłączeniu wystarczy chwila by usłyszeć taśmowy charakter ustawionego echa – tu Koncentryczne gałki są łatwe w obsłudze i zapewniają przy tak niewielkim panelu spore możliwości zmian. Jedynie pokrętło Mode wymaga sprawdzenia poszczególnych wariantów – czy ustawienia wirtualnych głowic względem siebie. W niektórych trybach pogłos jest wyłączony, a ponieważ ma swój własny potencjometr, wyłączenie go w kilku pozycjach może wydawać się zbędne, choć z drugiej strony jeśli dane ustawienie nam odpowiada, możemy stosunkowo szybko wybrać je np. pomiędzy utworami. Powtórzenia taśmy są przekonujące, a regulacja tonu pozwala dodatkowo przyciemnić lub rozjaśnić odbicia, lub „postarzyć” brzmienie taśmy. Klasyczne echo taśmowe pozwala na tworzenie przypominającej pogłos „smugi” krótszych ech, które mieszają ze sobą miękkie, ciemne powtórzenia. Zwłaszcza poprzez stopniowe zwiększanie kontroli Wow & Flutter, wybieranie tego rodzaju pulsujących w tle dźwięków jest wyjątkowo łatwe.
RE-2 dobrze reaguje na przesterowanie przed, efekt jest naturalny i pomimo ciemnego koloru dobrze dopełnia i nie przykrywa bazowego brzmienia. Pogłos to autentycznie brzmiąca odmiana sprężynowa, choć raczej służy do dopełnienia echa i jego precyzyjne ustawienie na szybko może być nieco kłopotliwe. Jeśli chodzi o sterowanie, jedynym minusem jest brak jakiegoś czytelnego opisu poszczególnych 11 trybów – musimy sami sprawdzić oraz ewentualnie zapamiętać każdy z nich i na tej bazie modyfikować barwę.
Bardzo użyteczne jest gniazdo ekspresji, gdzie dwuprzyciskowym przełącznikiem możemy nabijać tempo lub po przytrzymaniu kreować bardzo ciekawy, pulsujący efekt nakładających się odbić, lub po wpięciu pedału ekspresji zaprogramować różne ustawienia gałek dla dolnego i górnego położenia, i płynnie zmieniać te parametry w czasie rzeczywistym, co otwiera drogę dla kreowania niezwykle ciekawych przejść i zmian przestrzeni.
PODSUMOWANIE
BOSS RE-2 Space Echo to bardzo dobra reinkarnacja kultowego, słynnego echa Rolanda RE-201. Oczywiście okrojona do formatu małego stompboxu, co pozwala zaoszczędzić miejsce w pedalboardzie oraz cieszyć się oryginalnymi, przestrzennymi efektami echa w kilkunastu odmianach oraz wcale niemałą regulacją z panelu. W ofercie jest też oczywiście większy, bardziej rozbudowany model RE-202. Dodatkowo mamy tu możliwość podłączenia zewnętrznych przełączników czy pedału ekspresji, którym kreować możemy bardzo ciekawe zmiany barwy eche oraz przestrzeni na żywo.
Regulatory: ECHO/REVERB, INTENSITY/TONE, REPEAT RATE/WOW & FLUTTER
Gniazda: INPUT A(MONO), INTPUT B, OUTPUT A(MONO), OUTPUT B, CTL/EXP, 9V DC
Przełączniki: MODE (11-pozycyjny obrotowy), CARRYOVER (ON/OFF),
Wymiary: 73 x 129 x 59 mm
Waga: 450 g
Zasilanie: zasilacz AC (PSA-S, nie dołączony), bateria 9V