J. ROCKETT AUDIO DESIGNS Hot Rubber Monkey Overdrive
Rodzaj sprzętu: Efekty
Mający siedzibę w Nashville producent J. Rockett Audio Designs, to założona w 2006 roku manufaktura wytwarzająca butikowe efekty gitarowe, za których konstrukcjami stoją dwaj doświadczeni muzycy sesyjni i pasjonaci gitarowi, Chris Van Tassel i Jay Rockett.
Budowane w Stanach Zjednoczonych stompboxy są cenione wśród profesjonalnych muzyków, a w szerokiej ofercie firmy dostępne są znakomite efekty odpowiedzialne za przesterowanie gitarowego dźwięku, często wzorowane na kultowych konstrukcjach. Wśród nich wymienić można testowane już u nas kostki Lenny i .45 Caliber, odwołujące się odpowiednio do brzmienia SRV i oryginalnego JTM 45 1962, czy J.Rockett Dude, oparty na obwodzie wzmacniacza Dumble, używanego m.in. przez Robbena Forda czy Larry’ego Carltona. Ostatnią nowością w tej dziedzinie jest obecny w teście overdrive J.Rockett HRM, inspirowany również słynnym Dumblem, tym razem w wersji z modyfikowanym, dodatkowym obwodem EQ.
J.Rockett HRM, co jest skrótem od tytułowego Hot Rubber Monkey, umieszczony jest w bardzo solidnej, dwuczęściowej czarnej obudowie, której aluminiowy, srebrny front ze szczotkowanego aluminium, poza czarno-zieloną grafiką nawiązującą do nazwy, ozdobiony jest misternym obrazem szarych elementów elektronicznych umieszczonych na płytce drukowanej. Poza przełącznikiem nożnym typu true bypass do dyspozycji mamy tu dwie górne czarne gałki LEVEL i GAIN typu chicken, oraz dwie niższe z okrągłymi, srebrnymi topami – TREBLE i FAT.
Ich funkcje są raczej oczywiste – pierwsze trzy to poziom sygnału na wyjściu, wielkość przesterowania i wysokie częstotliwości. Ostatnie FAT nawiązuje właśnie do modyfikowanych konstrukcji Dumble’a, dostarczając unikalnej regulacji korekcji odpowiedzialnej za tłusty środek i reakcję efektu, czyli słynnego modu HRM – Hot Rubber Monkey. Całość uzupełnia zielona dioda LED na panelu oraz umieszczone na górnej, przedniej ściance gniazda wejścia i wyjścia oraz zasilania 9V DC. Efekt nie ma możliwości pracy na baterii.
W PRAKTYCE
Przesterowanie znane z wzmacniaczy Dumble jest jednym z najbardziej poszukiwanych przez całą rzeszę gitarzystów, poruszających się w szerokiej stylistyce blues/ rock/fusion, z uwagi na znakomite oddanie niuansów gry oraz reakcji na dynamikę. Tutaj w małej kostce zamknięto zmodyfikowane lekko Dumble'a, którym czarują od lat tacy gitarzyści jak Robben Ford, Joe Bonamassa czy John Mayer. Oczywiście kluczowe jest też to, do jakiego wzmacniacza bazowego się podepniemy, niemniej konstruktorzy starali się oddać wierny charakter i odpowiedź barwy słynnego wzmacniacza.
Po włączeniu i gałkach w okolicach połowy HRM odzywa się tłustą, nasyconą barwą overdrive o dosyć ciemnym charakterze – lekkie skręcenie gałek GAIN i FAT balansuje barwę, która w obu ustawieniach rewelacyjnie reaguje na atak – lekka gra to sporo mniej gainu i słyszalne niuanse, mocniejsze uderzenie w struny skutkuje większym przesterowaniem i kompresją, przy cały czas odczuwalnym pod palcami przeniesieniem detali. Regulatory są mocno interaktywne, co oznacza że trzeba poświęcić chwilę czasu na dopasowanie i znalezienie właściwych dla nas ustawień.
Na przykład góra TREBLE sama w sobie jest dosyć ostra, jednak przy dodaniu FAT ociepla się, dynamika niższego środka zwiększa się przy jednoczesnym zwiększeniu gainu i głośności – odkręcanie FAT może wymagać skręcenia tych gałek, chyba że chcemy uzyskać większą saturację. Tu też dodanie góry zwiększa jeszcze ekspresję balansując całość. Zakres gainu funkcjonuje od lekkiego przełamania znanego ze starych wzmacniaczy po soczysty, blues-rockowy overdrive podrasowanych, brytyjskich stacków, o sporej rozpiętości regulacji charakteru tonalnego tylko dwoma gałkami.
Efekt wzorowo sprawdza się zarówno z singlem, humbuckerem, jak i przy operowaniu gałką Volume gitary. Reakcja na grę stoi tu na poziomie wysokiej klasy lampowych konstrukcji, przy bardzo ładnym oddaniu charakteru samego instrumentu.
J.Rockett Hot Rubber Monkey to najwyższej klasy overdrive oferujący brzmienie podrasowanego Marshalla w najlepszym wydaniu Dumble’a, będące ukłonem w stronę takich artystów jak Robben Ford czy Kenny Wayne Shepherd – tłustej, ekspresyjnej barwy przesterowanej o długim sustainie, znakomicie reagującej na artykulację i dynamikę gry.
www.rockettpedals.com
www.w-distribution.de
Przyłącza: INPUT, OUTPUT, 9V DC
Przełączanie: True Bypass