TC ELECTRONIC Quintessence Harmonizer
Rodzaj sprzętu: Efekty
Chodź TC Electronic od dekad eksploruje już obszar efektów gitarowych, nieustannie zaskakuje nowymi konstrukcjami oraz innowacyjnymi rozwiązaniami.
Tym razem do naszego testu dzięki dystrybutorowi marki, firmie Sound Trade, trafił nowy, idealnie wpasowujący się w powyższy opis Quintessence Harmonizer – dzięki autorskiemu rozwiązaniu TonePrint oraz przełomowej technologii MASH wnoszący kwestię harmonizacji głosów oraz samej obsługi kompaktowego pedału na zupełnie nowy poziom.
BUDOWA I MOŻLIWOŚCI
TC Electronic Quintessence Harmonizer to inteligentny dwugłosowy harmonizer z zaawansowanymi algorytmami, umieszczony w kompaktowej, wykończonej metalizowanym seledynowym lakierem metalowej obudowie. Po bokach umieszczono pary gniazd wejścia i wyjścia świadczące o możliwości pracy w pełnym trybie stereo, w którym sygnał podstawowy i efekt są rozdzielone w panoramie. Na górnej ściance zlokalizowane jest gniazdo zasilania 9V DC oraz mini USB, służące do połączenia z komputerem. Po odkręceniu spodu obudowy (tu TC stosuje dużą śrubę na środku, którą szybko możemy odkręcić np. za pomocą małej monety) mamy dostęp do wewnętrznej komory baterii 9V. Konstrukcja Analog-Dry-Through zapewnia czysty i analogowy sygnał bazowy a wewnętrzny mini switch pozwala po odkręceniu spodu na ustawienie trybu pracy przy przełączaniu – True Bypass bądź Buffered Bypass, przydający się w przypadku stosowania długich przewodów.
Na pokładzie dostępnych jest 7 podstawowych skal wybieranych pokrętłem SCALE: jońska, dorycka, lidyjska, frygijska, miksolidyjska, eolska i lokrycka. Ostatnia z nich figuruje pod pozycją Custom, gdzie możemy po połączeniu z edytorem Tone- Print (MAC, PC i tabletowy iOS) ustawić inną skalę z wielu dostępnych, np. lidyjską dominantową, harmoniczną molową, całotonową czy zmniejszoną. To co odróżnia stompbox TC od innych harmonizerów to znana już technologia TonePrint oraz nowa funkcja MASH, zmieniająca pedał w reagujący na dotyk kontroler ekspresji. O jego działaniu informuje bursztynowa dioda rozświetlająca się stopniowo wraz z siłą nacisku na przełącznik nożny. Po przytrzymaniu go harmonizowany dźwięk opuszczany jest bądź podciągany do zaprogramowanego interwału, a w edytorze TonePrint możemy przyporządkować do niego niemal dowolną funkcję – wyciszenia sygnału dry, zmiany interwału, skali czy opóźnienia dźwięku harmonii – i to z możliwością jednoczesnej pracy trzech różnych parametrów oraz ustawienia kolejnych 4 stopni siły nacisku dla każdego z nich.
11-pozycyjna gałka HARMONY służy do wyboru interwału dla 1- lub 2-głosowej harmonii. 8 stałych trybów fabrycznych to odpowiednio seksta, kwarta i tercja niżej, tercja, kwinta i seksta wyżej od dźwięku podstawowego oraz harmonie dwugłosowe – tercja i kwinta oraz tercja i seksta wyżej. MASH fabrycznie zaprogramowany jest tu na podciągnięcie interwału do kolejnego dźwięku danej skali. Trzy ustawienia TonePrint pozwalają na zapisanie w Edytorze własnych ustawień: skali, interwałów, opóźnienia głosów oraz co najważniejsze, reakcji wielu parametrów na operowanie funkcją MASH obsługiwaną przełącznikiem nożnym. Np. pozycja TP1 to pentatonika durowa z tercją wyżej i kwartą poniżej granego dźwięku. Tu wciśnięcie przełącznika opuszcza górny głos o cały ton, drugi głos jest niezmieniony. TP3 to skala harmoniczna z interwałami tercji i kwinty wyżej oraz opóźnieniem głosów odpowiednio o 125 i 250 ms, dzięki czemu uzyskujemy efekt arpeggiatora, a MASH podnosi jeszcze oba dźwięki o oktawę. Efekt jakie uzyskamy programując presety w edytorze ograniczone są tylko naszą kreatywnością.
Z poziomu obudowy możemy wybrać dowolną tonację gałką KEY (umieszczony obok mini przełącznik # to podwyższone tonacje o pół tonu, C#, D# itd.). Całość uzupełnia potencjometr MIX do płynnego ustalenia balansu DRY/WET pomiędzy sygnałem podstawowym a efektem, oraz drugi mini-switch LATCH/MOMEN, którym zmieniamy pracę przełącznika nożnego z tradycyjnego stałego na chwilową, gdzie efekt harmonizacji działa kiedy trzymamy przycisk wciśnięty.
W PRAKTYCE
Quintessence Harmonizer to znakomite urządzenie pozwalające na grę z dodatkowymi, ustalonymi wcześniej głosami w wybranych skalach i tonacjach, jednak to potrafi większość dostępnych na rynku harmonizerów. Niemniej efekt TC wypada tu znakomicie oferując bardzo dobrą trakcję oraz brzmienie zarówno sygnału bazowego instrumentu, jak i dodanych głosów harmonii. To co czyni wyjątkowym stompbox duńskiej marki to integracja edycji (i zapisu w 3 slotach) TonePrint z przełomową technologią MASH. Na początku trzeba przyzwyczaić się do „stawania” na przełącznik nożny i uzyskiwania rożnych efektów pod wpływem zmian siły nacisku – możliwości są tu naprawdę imponujące i niespotykane w żadnym innym efekcie z wielogłosową harmonią. TonePrint pozwala precyzyjnie zaprogramować skale, interwały oraz wiele parametrów związanych właśnie z działaniem MASH. Nie tylko uzyskamy tu reakcję w postaci obniżenia czy podwyższenia interwału do wybranej wysokości kiedy przytrzymamy footswitch, ale pod nogą możemy mieć całą paletę dynamicznych i inspirujących efektów.
Włączamy harmonizer, stajemy na przycisk (działający bezgłośnie i miękko), i pod wpływem nacisku stopniowo, szybciej bądź wolniej docieramy do ustalonego podwyższenia, o np. dwa stopnie skali lub oktawę, by po chwili przy mocniejszym wciśnięciu zmienić interwał lub nawet skalę na inną. I to wszystko niezależnie dla każdego głosu. Możemy też zmniejszyć głośność jednego, lub obu dźwięków harmonii poprzez tylko siłę nacisku na przełącznik. Na deser mamy jeszcze możliwość pracy w stereo lub wyboru bypassu – true lub często bardzo przydatnego, buforowanego. Dodatkowo dzięki aplikacji TonePrint app możemy bezprzewodowo poprzez smartfona (iOS lub Android) wgrać ustawienia przygotowanych wcześniej presetów lub korzystać z biblioteki efektów autorstwa innych muzyków.
PODSUMOWANIE
TC Electronic Quintessence to wyjątkowy, inteligentny harmonizer o bardzo wysokiej jakości brzmienia i trackingu głosów oraz szerokich możliwościach obsługi dzięki technologii TonePrint i unikalnemu sterowaniu MASH. W porównaniu do droższych, rozbudowanych harmonizerów innych firm prezentujących podobną jakość i możliwości, Quintessence jest sporo mniejszy, zapewnia intuicyjną i szybką obsługę z poziomu kilku pokręteł na obudowie oraz dysponuje wspomnianymi technologiami: TonePrint oraz MASH, które zostawiają konkurencję w tym przedziale cenowym daleko w tyle.
www.tcelectronic.com
www.soundtrade.pl
Przełączniki: tonacji krzyżykowej #, LATCH/MOMEN, główny True Bypass/ MASH
Przyłącza: IN x 2 (Stereo, Mono), OUT x 2 (Stereo, Mono), 9V DC, mini USB
Zasilanie: 9V DC (bateria lub zasilacz)
Bypass: True, Buffered
Wymiary: 72 x 50 x 122 mm