TC ELECTRONIC HyperGravity Compressor

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki TC ELECTRONIC
Testy
2016-03-11
TC ELECTRONIC - HyperGravity Compressor

TC Electronic nieustannie rozwija linię efektów gitarowych wykorzystujących technologię TonePrint, a jedną z najciekawszych ostatnich nowości jest stompbox, który ustanawia nowe standardy dla podłogowych kompresorów - HyperGravity Compressor.

Zamknięty w wykończonej w metalizowanym, seledynowym odcieniu efekt udostępnia w podłogowej formie niespotykane dotychczas możliwości. Na pokładzie mamy dostępne trzy ustawienia, z których pierwsze Spectra to wielopasmowy, studyjnej jakości kompresor wykorzystujący najwyższej klasy algorytm MD3 pochodzący ze studyjnego systemu produkcyjnego TC Electronic System6000. Do wyboru mamy jeszcze klasyczny tryb Vintage oraz otwierającą cały świat możliwości technologię TonePrint, dzięki której możemy ładować do pamięci ustawienia innych użytkowników lub przy pomocy edytora TonePrint tworzyć własne, zaawansowane efekty. Na górnej ściance obok gniazda zasilacza 9V umieszczono złącze USB, którym możemy połączyć efekt z komputerem w celu aktualizacji oprogramowania lub wykorzystania edytora.

Pod czarnymi gałkami kryją się podstawowe regulacje. ATTACK określa szybkość zadziałania kompresora, SUSTAIN reguluje stopień kompresji, a LEVEL to poziom sygnału wyjściowego łączącego w sobie nieprzetworzone brzmienie ze skompresowanym, których proporcje ustawia się potencjometrem BLEND. Wspomniany 3-pozycyjny miniprzełącznik zamontowany między gałkami umożliwia wybór trybu pracy SPECTRA, TonePrint i VINTAGE. Standardowo już opcja TonePrint umożliwia "ładowanie" ustawień kompresora opracowanych w edytorze za pomocą telefonu komórkowego, który wystarczy zbliżyć do przetwornika w gitarze i po chwili cieszyć się nowym, załadowanym presetem. Pozycja VINTAGE zapewnia brzmienie klasycznego, analogowego kompresora, które znaleźć można we wczesnych konstrukcjach jak MXR Dyna Comp czy Ross Compressor. Wyłącznik może działać w transparentnym trybie True Bypass albo Buffered Bypass. Mały switch do przełączania ukryty jest wewnątrz obudowy. W komplecie jest kabel USB (A - mini-B), firmowa naklejka oraz ulotka prezentująca gamę efektów gitarowych TC.

Działanie w domenie cyfrowej daje możliwości niespotykane dotychczas w kompaktowych kompresorach analogowych - HyperGravity ma nie tylko pamięć, w której można zapisać dzięki technologii TonePrint określony preset, ale przede wszystkim działa wielopasmowo z regulacją częstotliwości podziału pasm. Tryb Spectra to ogromna zaleta w przypadku gitary elektrycznej, która ma bardzo duży zapas dynamiki i jej zróżnicowaną specyfikę na strunach basowych i wiolinowych, w niskich i wysokich pozycjach, czy nawet nierówną głośność poszczególnych strun. Brzmienie jest tu bardzo transparentne, środek naturalny, wysoka góra nie jest przycięta i co najważniejsze mamy też mocny, czytelny dół. Te możliwości wzmacnia łączenie w dowolnych proporcjach sygnału nieprzetworzonego z poddanym kompresji, co pozwala też użyć HyperGravity jako klasowego boostera. Subtelna kompresja z niższym poziomem SUSTAIN bardzo ładnie sprawdza się w akordach i czystych barwach.

Tryb Vintage to ciemniejszy już charakter, tłusty w dole, wzorowo odnajdujący się w energicznych podkładach w stylu reggae czy funky, jak również przy długich, okrągłych dźwiękach w klimacie Gilmoura. Pokładowy preset TonePrint można umiejscowić gdzieś pomiędzy pozostałymi. Brzmienie przy ataku w okolicach połowy ma ten lekko pompujący, niższy środek i okrągłą, ciepłą górę, a do dyspozycji mamy kilkanaście bardzo ciekawych ustawień na stronie TC. Np. Stratocomp zmienia funkcję gałki LEVEL, która kontroluje górę, środek i dół pasma jak zaawansowana gałka tonów.

Pełnię możliwości otwiera edytor TonePrint, gdzie każda z gałek po ustawieniu może np. kontrolować do trzech różnych parametrów. Możliwości są tu ogromne. Tak jak seledyn obudowy przywodzi na myśl chirurga noszącego uniform w tym kolorze, tak dokładne, wręcz chirurgiczno-aptekarskie, jest działanie kompresora TC, zarówno od strony sterowania i programowania brzmień w edytorze TonePrint, jak w kwestii brzmienia. Jest to z pewnością dający obecnie największe możliwości kompresor podłogowy i oferujący chyba najlepszą, muzycznie brzmiącą kompresję w tym pułapie cenowym.

www.soundtrade.pl
www.tcelectronic.com

 Tryby: wielopasmowy SPECTRA
(studyjny algorytm z Systemu 6000),
TONE PRINT i analogowy VINTAGE
Regulacje: SUSTAIN, LEVEL, ATTACK, BLEND
Przełączniki: SPECTRA/TONEPRINT/
VINTAGE; ON/OFF
Gniazda: INPUT; OUTPUT; USB
Zasilanie: 9 V DC, min. 100 mA
Wymiary: 48 × 48 × 93 mm

 

Wynik testu
Funkcjonalność:
6
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
6
Dystrybutor