Firmy Jim Dunlop nie trzeba chyba nikomu przedstawiać - na akcesoriach tej marki, a w szczególności niezwykle bogatej ofercie piórek gitarowych, polegają niezliczone rzesze muzyków.
Generalnie w kwestiach kostek gitarzyści podzieleni są na dwa obozy: takich, którzy nagminnie gubią kostki i grają tym, co wpadnie w ręce oraz takich, którzy mając swoje ulubione modele, a nawet "szczęśliwe" egzemplarze pilnują ich jak oka w głowie, czasem nawet samodzielnie modyfikując w celu uzyskania idealnego kształtu, wyczucia w palcach czy brzmienia. Dla tej właśnie grupy wyjątkowo wymagających muzyków Dunlop przygotował specjalną edycję kostek Primetone wykonanych ze zmodyfikowanego tworzywa Ultex o wysokiej gęstości, dających pełne, naturalne i klarowne brzmienie, a przede wszystkim świetną artykulację.
Piórka te są ręcznie polerowane na krawędziach przez wykwalifikowanych pracowników Dunlopa, którzy składają swoje autografy na plakietkach dołączonych w opakowaniach. Pomijając kwestie czysto snobistyczne, tak wykonane kostki sprawiają wrażenie rozegranych gwarantując pełny komfort muzykowi. Kostki o kształtach Standard, Triangle i Semi-Round oferowane w grubościach od 0,73 do 1,5 mm w wersji nieprzezroczystej z płaską powierzchnią lub półprzezroczystej z wypukłym wzorem ułatwiającym pewny uchwyt w palcach.
Te ostatnie pojawiły się także w kształtach Jazz III szczególnie cenionych ze względu na szybkość i precyzję artykulacji, a także w kształcie Small Tri w trzech grubościach. Najgrubszy model to gładko zaokrąglony Semi-Round w rozmiarze 1,5 milimetra. Wtajemniczeni wiedzą, że dobrym testem kostki jest jej upuszczenie na szklaną lub kamienną powierzchnię. Dzięki temu prostemu zabiegowi łatwo sprawdzimy właściwości materiału: dźwięk, który słyszymy - niższy lub wyższy - będzie dominował w ataku kostki na strunach. Primetone, wykonane ze zmodyfikowanego Ultexu, charakteryzują się tutaj wysokimi alikwotami. Tak również i atak jest szklisty, wyrazisty i nieprzytłumiony.
Całościowo brzmienie (jaśniejsze/ciemniejsze) zależy oczywiście od grubości oraz wybranego kształtu. Przy czym trzeba dodać, że materiał cechuje się dość dużą sztywnością. Zaskakująco dobrze gra się stosunkowo grubymi modelami - 1,4 lub 1,5 milimetra. Materiał nie daje dużego oporu - tutaj właśnie bardziej dochodzi do głosu customowy szlif - jednocześnie zapewniając zaokrągloną barwę o większej średnicy. Zeszlifowane krawędzie to bezsprzecznie duża zaleta Primetone'ów - kostkę odczuwamy jako już rozegraną, taką której krawędź została nieco starta przez dłuższe używanie. Wielu z nas nie lubi nowych fabrycznie kostek - trzeba ich trochę poużywać, aby miały dobry "feel" - tutaj mamy to jakby w pakiecie od początku.
Podsumowując, zeszlifowane krawędzie dają sporą różnicę w porównaniu do zwykłej, nowej fabrycznie kostki. Jednocześnie zastosowany tu materiał jest dość odporny na ścieranie, dzięki czemu żywotność piórka jest znacznie dłuższa niż w innych modelach. Kształt Jazz docenią z pewnością shredderzy, a grubsze modele standardowe lub zaokrąglone triangle sprawdzą się na gitarze akustycznej lub hollow-body. Cena kostki nie jest może najniższa - za tę kwotę można kupić 3-4 inne piórka - niemniej warto spróbować tej opcji, bo to bardzo dobry produkt.
www.jimdunlop.com
www.musicdealer.pl