BOSS RT-2 Rotary Ensemble – kultowe brzmienie obrotowych głośników w nowym wydaniu

W świecie efektów gitarowych istnieją brzmienia, które mimo upływu dekad nie tracą swojej magii. Do tej kategorii należy z pewnością efekt obrotowego głośnika – znany z klasycznych organów Hammonda, ale wykorzystywany również przez takich gitarowych gigantów jak Jimi Hendrix czy David Gilmour. Właśnie do tej tradycji odwołuje się najnowszy produkt firmy BOSS – RT-2 Rotary Ensemble. To kompaktowy stompbox, który przenosi charakterystyczny, przestrzenny i falujący dźwięk Leslie do nowoczesnego pedalboardu – bez potrzeby targać za sobą ważącej kilkadziesiąt kilogramów kolumny z epoki.
BOSS RT-2 nie jest tylko emulacją. To złożony, modelowany cyfrowo efekt, który z ogromną precyzją oddaje zjawiska akustyczne zachodzące wewnątrz klasycznego głośnika obrotowego – w tym niezależną rotację wysokotonowego hornu i niskotonowego bębna, zmianę prędkości obrotu, moment bezwładności czy zjawisko przesunięć fazowych. Wszystko to w obudowie dobrze znanej z serii 200 – solidnej, scenicznej, ale nadal kompaktowej.
W praktyce RT-2 oferuje trzy charakterystyczne tryby pracy. Pierwszy to klasyka – łagodna, nasycona, pełna nostalgii modulacja idealna dla czystych partii lub jazzowych progresji. Drugi tryb pozwala na bardziej zadziorne, przesterowane brzmienie w duchu rocka lat 70., z ostrzejszą dynamiką i większą głębią. Trzeci z kolei został zaprojektowany z myślą o gitarzystach grających w nowoczesnych stylistykach – oferuje on mocniejszy atak, precyzyjniejsze prowadzenie sygnału i wyraźny środek pasma, co sprawia, że dźwięk dobrze przebija się w miksie koncertowym.
Jednym z kluczowych atutów RT-2 jest jego elastyczność. Oprócz standardowego przełączania szybkości efektu między „slow” i „fast”, użytkownik może samodzielnie ustawić czas narastania i opadania tempa (Rise/Fall), balans między kanałami, poziom nasycenia (Drive), a także kontrolować wybrane parametry zewnętrznym pedałem ekspresji lub footswitchem. To idealne rozwiązanie zarówno dla gitarzystów, jak i klawiszowców, którzy chcą mieć pełną kontrolę nad efektem na żywo.
Pod względem konstrukcyjnym RT-2 to klasyczny BOSS: solidny, intuicyjny i niezawodny. Wejścia i wyjścia stereo pozwalają na kreatywne prowadzenie sygnału – także w splitach czy konfiguracjach z dwoma wzmacniaczami. Efekt doskonale współpracuje zarówno z sygnałem gitarowym, jak i liniowym, dzięki czemu sprawdzi się również w roli narzędzia studyjnego.
Nowy Rotary Ensemble ma szansę stać się ulubieńcem nie tylko wśród gitarzystów szukających klasycznego, wirującego brzmienia, ale także wśród producentów, ambientowców i klawiszowców. To przykład efektu, który odwołując się do vintage’owego dziedzictwa, wprowadza je w XXI wiek, nie tracąc przy tym duszy oryginału.