Karol Skrzypczak (Ninety Eight Clothing)

Wywiady
2011-05-18
Karol Skrzypczak (Ninety Eight Clothing)

Fan muzyki musi zwracać uwagę nie tylko na to, co włożyć do odtwarzacza, ale także co zarzucić na grzbiet. A w tej dziedzinie wybór coraz większy. Rozmawiamy z Karolem Skrzypczakiem prowadzącym Ninety Eight Clothing.

Logo
Cześć Karol! Jak się masz? Na południu burza, szaro, ponuro, i jak tu cieszyć się nową kolekcją Ninety Eight Clothing. Kiedyś poczta skonsumowała mi waszą paczkę (śmiech). Uwierzysz?


Logo
Cześć! No, nie. Nie wierzę (śmiech)


Logo
Ja też (śmiech). Słuchaj, to już trzynaście lat odkąd istnieje Ninety Eight. Jak doszło do tego, że wspólnie ze znajomymi zabraliście się za ciuchy?


Logo
To bardzo długa historia. Zaczęło się od sprzedaży kaset MC z muzyką hardcorową, później doszły książki, broszury o tematyce wegetariańskiej. Dopiero po kilku latach działalności, stwierdziliśmy ze brak na polskim rynku koszulek, bluz o tematyce wege. Więc postanowiłem się tym zająć, robiąc po dwa nakłady na rok, z biegiem czasu było tego coraz więcej. Jeżdżąc na festiwale w Europie, natknąłem się na firmę E-Blood, która dała mi jeszcze więcej inspiracji, aby stworzyć coś dla polskich dzieciaków. Wtedy ostro wzięliśmy się za robienie ciuchów pod szyldem Ninety Eight.


Logo
Zatem od samego początku Twoja firma była mocno związana ze sceną. Nie bałeś się, że manufaktura będzie pochłaniać coraz więcej i więcej pieniędzy - niewspółmiernie do popytu? Dziś macie już własną prasę drukarską, więc wiesz ile wysiłku musieliście włożyć by się usamodzielnić. Dziś Ninety Eight to dobre źródło dochodu?


Logo
Tak, kosztowało to bardzo dużo wysiłku i ciężkiej pracy. Całe źródło dochodu idzie na wytwarzanie nowych produktów, więc za dużo nie zostaje (śmiech)


Logo
Z tym, że Ninety Eight rewolucji nigdy nie przeżyło. Dopiero teraz pojawiają się w waszym asortymencie koszulki w ''serek'' czy też hucznie zapowiadane bezrękawniki. Tradycyjny t-shirt najlepszy?


Logo
Tak, niestety w Polsce najlepszym zainteresowaniem cieszą się tradycyjne T-shirty. Zipy, Hoody, niestety już nie spotykają się z takim odzewem. Wkrótce będziemy mieli w naszej ofercie dużo więcej Czapek typu Trucker + nowość trampki wysokiej jakości w stylu Chuck Taylor.


Logo
Sam powiedziałeś, że zaczynaliście od ciuchów z tematyką wege, co w międzyczasie przerodziło się w min. akcję Animal Rights. Dlaczego nie będziecie kontynuować realizacji takich produktów?


Logo
Cały czas kontynuujemy, co roku w lipcu pojawia się nowa kolekcja animalistyczna, której większa część znajduje nabywców poza granicami naszego kraju. W tym roku tez szykuje się nowa kolekcja, którą w całości będzie rysował TalkSeek.com. Sprawdźcie jego prace.


Logo
Pytam o to, ponieważ w jednej z dyskusji prowadzonych na portalach społecznościowych pojawił się wpis, jakoby Ninety Eight miało zaprzestać produkcji takich wzorów. Nawet gdyby miało się tak stać - co mogło by być powodem? Czy kiedykolwiek żałowałeś wypuszczenia na rynek niektórych produktów?


Logo
Dopóki będzie istniała firma Ninety Eight, nie przestaniemy wypuszczać wzorów o tematyce wege. Może nie będę to aż tak duże nakłady jak 98, ale na pewno co roku będzie pojawiało się coś nowego. Prawa zwierząt od samego początku naszej działalności są dla nas bardzo ważne, tak wiec możecie być pewni, ze zawsze się coś tam pojawi. Co do wzorów, to było ich już bardzo dużo i żałuję ze zrobiłem tylko jeden. Był to wzór Death 2. Zostaliśmy oszukani przez nieuczciwego dizajnera z USA który sprzedał ten sam wzór dla For The Fallen Dreams (amerykański metalcore - przyp.red) Na szczęście szybko wycofaliśmy wzór ze sprzedaży. A panu o ksywie ''Tristan Jon Gadrinab's'' życzymy powodzenia w dalszej karierze. Więcej zarobi sprzedając ten sam wzór (śmiech).


Logo
Wasze produkty to w głównej mierze dzieła zagranicznych artystów?


Logo
Co roku mamy mieszankę wybuchowa dizajnerów z Anglii, USA, ale większość to Polacy.


Logo
Nowy znak firmowy - drwal, to również pomysł Polaka? Dlaczego akurat wesoły drwal?


Logo
Tak to pomysł Polaka. Ja bardzo lubię drwali, sam chciałbym nim zostać. Może na starość mi się to uda (śmiech). A rysownik też bardzo dobrze się czuje w tym temacie. Dlatego rozumiemy się bez słów.


Logo
Widać, że dobrze się z wami współpracuje bo od razu widać, które prace pochodzą do niego. Może zareklamujesz jegomościa? (śmiech) W ofercie pojawił się też pastelowy wzór autorstwa Weroniki Kolińskiej, młodej artystki z kolektywu Hunt The Wolves. Zatem, czy można samemu zaoferować Wam swoje projekty?


Logo
Tak jak najbardziej, jeśli wzór nam się spodoba, to jesteśmy w stanie nawiązać współpracę.


Logo
Zaryzykuję stwierdzenie, że to co w Ninety Eight najlepsze, to merch zagranicznych zespołów. Czy pozyskanie licencji na druk i sprzedaż to trudny i wymagający sporych nakładów finansowych proces? W swej ofercie macie praktycznie cały merch Parkway Drive, co jest swoistym fenomenem, nawet jak na Ninety Eight.


Logo
Niestety rynek angielski i niemiecki jest tak duży, że ciężko przejąć jakiś duży zespól. Dlatego nie pozostaje nam nic innego jak współpraca z tymi firmami i ściąganie merchu do polskich dzieciaków.


Logo
Imperial Clothing ma monopol? Aż dziw bierze, że 30 osobowa ekipa potrafi nie tylko zająć się handlem, dystrybucją, ale i promocją eventów ze środowiska core. Nigdy nie mieliście aspiracji by spróbować swych sił w bookingu?


Logo
Tak, niestety Imperial Clothing to już jest kopalna. Mają tam wszystko i chyba oni doprowadzili do upadłości firmy z 25-letnim stażem Trashmark. W Niemczech rynek muzyczny jest 20 razy większy niż w Polsce, dlatego im jest dużo łatwiej. Chcemy się skupić na firmie odzieżowej. Ale kto wie co przyniosą nadchodzące lata (śmiech)


Logo
W sklepiku Ninety Eight znajdują się również koszulki rodzimych zespołów. Co należy zrobić by zespół X miał swój merch w waszej ofercie?


Logo
Powinien się do nas odezwać czym prędzej (śmiech)


Logo
Przekażę (śmiech). Imperial Clothing to m.in. również coś na kształt skateshopu, skupiającego uznane marki. Myślę, że wielu ludzi podziękowało by wam za sprzedaż nowych kolekcji przykładowo: Fallen. Internetowa oferta naszych sklepów to podróż w czasie o dwa a czasem nawet cztery lata.


Logo
Niemcy to duży kraj i mają duże Euro (śmiech)


Logo
Polska też będzie mieć euro. I nie tylko to kopane. Myślisz, że wpłynie to na Twój biznes?


Logo
Chyba dla wszystkich firm które współpracują z krajami wewnątrzwspólnotowymi to dobry pomysł. Skończą się kursy NBP, kombinacje w bankach i księgowością. Mam nadzieje ze wpłynie to pozytywnie. Nie mam wyrobionego zdana na ten temat.


Logo
Wprowadzenie euro w Polsce może zwiększyć popyt na wasze produkty? Zresztą, sam mówiłeś, że wiele zamówień pochodzi z zagranicy. A może zza Ruhry (śmiech)


Logo
Tak, mam nadzieje że Euro otworzy nam rynek na kraje w Unii. Z Rosji też się zdarzały (śmiech)


Logo
A tam nie dość, że cenzura, to i paczki takie jak ta moja, co to mi ją listonosz pożarł, gubią się w zakamarkach glinianego kolosa jakim jest Rosja (śmiech). Plany na resztę tego roku?


Logo
Dużymi krokami zbliża się okres festiwali, tak więc będziecie nas mogli zobaczyć na Open Hardcore w Piasecznie, Fluff Music w Rokiczanach, Sucks'n'summer, Ieper Fest i wiele innych. Zapraszamy.


Logo
Zabieram się z Wami (śmiech). To cześć!


Logo
Ok! W kartonie z Parkway Drive się zmieścisz (śmiech) Dzięki za wywiad. Cześć

Grzegorz "Chain" Pindor