Ucz się z La Guitarra Latina
Wydawnictwo Absonic wprowadza do swego katalogu niezwykle interesującą pozycję - La Guitarra Latina w opracowaniu Marioli Adamiak
Książka zawiera utwory z Ameryki Środkowej i Południowej dla początkujących i średniozaawansowanych, czasami wymagające sporej wirtuozerii. Dzięki temu zbiorek może być pomocny na każdym etapie muzycznej edukacji. Nuty uzupełnione są tabulaturą i płytą CD, prezentującą utwory w mistrzowskim wykonaniu Michała Bąka. Książka może być wykorzystywana zarówno w szkołach muzycznych, jak i w nauce samodzielnej.
RECENZJA
"La Guitarra Latina" to książka szczególna. Pierwsze, co rzuca się w oczy to kolorowa okładka oraz liczne zdjęcia wewnątrz książki. Od razu wprowadza nas to w klimat Ameryki Południowej. W książce znajdują się także mapki krajów, z których pochodzą prezentowane utwory, a nawet takie szczegóły jak stolica kraju czy waluta (czyli mimochodem książka uczy też geografii). Tytuły utworów podane są w oryginalnych językach (hiszpańskim lub portugalskim), jednak ich treść przestaje być zagadką dzięki polskim i angielskim tłumaczeniom. Wszystko to sprawia, że rośnie w nas zainteresowanie utworami zanim jeszcze zaczniemy je grać.
Zestaw melodii jest dość różnorodny. Mamy tu zarówno wszystkim znane przeboje: El Condor Pasa, La Bamba czy Tico Tico, jak i melodie nieznane, a nawet tajemnicze, których tytuły trudno wymówić. Różnorodna jest tez skala trudności, więc autorka, Mariola Adamiak, opatrzyła każdy z utworów czytelnym kodem trudności w postaci gwiazdek (im więcej gwiazdek tym utwór trudniejszy). Najwięcej jest kompozycji dla średniozaawansowanych. Utwory są dobrze opracowane na gitarę. Uzupełnione są zarówno opalcowaniem i pozycjami, jak i tabulaturą, ułatwiającą naukę samoukom. Dodatkową zaletą książki jest komentarz wykonawczy zwracający uwagę na zagadnienia techniki gitarowej występujące w niektórych utworach.
Wielkim atutem książki jest dołączenie do niej płyty CD z utworami w wykonaniu bardzo utalentowanego gitarzysty, laureata wielu konkursów, Michała Daniela Bąka. Na temat płyty powiem tylko tyle: Włączyłem ją w samochodzie podczas dłuższej podróży. Po zakończeniu ostatniego utworu płyta uruchomiła się od początku po raz drugi, a ja wcale nie miałem ochoty jej wyłączać.
Podsumowując, uważam, że książka Marioli Adamiak "La Guitarra Latina" może z powodzeniem być wykorzystywana jako literatura uzupełniająca w szkołach muzycznych zarówno pierwszego jak i drugiego stopnia. Melodyjne utwory w latynoskim klimacie będą z pewnością chętnie wykonywane przez uczniów ubarwiając niejeden recital.
(Marek Zieliński)
Więcej informacji: www.absonic.pl