LINE 6 Catalyst 100
Rodzaj sprzętu: Wzmacniacz
Będąc od kilku lat częścią grupy Yamaha, Line 6 powrócił do korzeni z nową serią Catalyst: gamą przystępnych cenowo dwukanałowych wzmacniaczy modelujących, które łączą najnowszą technologię brzmienia HX z funkcjami i elementami opracowanymi pod kątem funkcjonalności scenicznej i studyjnej dla gitarzystów.
Line 6 jest jednym z pionierów cyfrowego modelowania wzmacniaczy z historią sięgającą 1996 roku i modelu AxSys 212. Jednak to pojawienie się kilka lat później kultowego POD-a naprawdę ugruntowało reputację firmy i zmieniło oblicze gitarowych wzmacniaczy. Podczas gdy POD oddzielał technologię modelowania wzmacniacza i efektów od głośników i końcówki mocy, Line 6 kontynuował pracę nad „właściwymi wzmacniaczami”, prezentując serię Flextone oraz bardzo popularną serię Spider. Pojawiły się też wykraczające poza schemat, i wyprzedzające swoje czasy modele jak Vetta, HD147 czy zaprojektowany przez Bognera Alchemist. Z biegiem lat Line 6 rozwijał technologie modelowania wprowadzając całą gamę produktów, w tym system modelowania gitar Variax, stompboxy i efekty rackowe, z kulminacją w nagradzanym modelu Helix, który stał się niemal standardem branżowym dla studiów i profesjonalnych muzyków na całym świecie. W teście gościmy 100-watowe combo Catalyst 100 zaopatrzone w pojedynczy, 12-calowy głośnik.
BUDOWA I MOŻLIWOŚCI
Obecnie linia Line 6 Catalyst obejmuje trzy dwukanałowe comba: 200-watowy, dwugłośnikowy Line 6 Catalyst 200, 1-głośnikowy Catalyst 100 oraz najmniejszy 60-watowy Catalyst 60. Otwarte z tyłu obudowy wykończono wytrzymałym, matowym czarnym winylem, nad szarym grillem subtelnie uzupełnianym błyszczącą nicią umieszczono nazwę serii, w dolnym prawym rogu znalazło się logo marki. Przy stonowanej stylistyce całość prezentuje się czysto i elegancko. W naszym modelu znalazł się pojedynczy, 12-calowy głośnik Line 6 HC100 z okazałym magnesem ceramicznym, specjalnie zaprojektowany dla serii Catalyst. Na czarnym panelu sterującym dostępne są od góry intuicyjne regulatory i przełączniki.
Nad wejściem instrumentalnym umieszczono przyciski wyboru programowanych kanałów A i B oraz Manual, gdzie widoczne ustawienia gałek odpowiadają aktualnemu brzmieniu. Obrotowy selektor zapewnia dostęp do sześciu oryginalnych emulacji wzmacniaczy przygotowanych przez specjalistów z Line 6 przy wykorzystaniu technologii modelowania HX – od czystych przez lekko przesterowane po hi-gainowe. Poszczególne brzmienia to Clean, Boutique, Chime, Crunch, Dynamic oraz Hi Gain. Dla każdego z nich dostępna jest też funkcja Boost z dedykowanym przyciskiem oraz regulacją poziomu podbicia. W pamięci można zapisać do sześciu kombinacji wzmacniaczy A/B.
Dalej na panelu znajdziemy też zestaw typowych gałek - Gain, Bass, Mid, Treble i Presence, oraz głośności kanałów CH Vol, uzupełniane jeszcze dwoma potencjometrami sekcji efektów. Dostępne są tu trzy tryby (Delay, Modulation, Pitch/Filter), z których każdy pozwala na wybór 6 różnych odmian efektów. Drugi blok to Reverb z 6 typami pogłosu. Wszystkie efekty zostały zaczerpnięte z wysokiej klasy bibliotek HX i Legacy. Do dyspozycji jest również tuner, wskazujący diodami poziom nastrojenia.
Efekty i pogłos są zarządzane przez wspomniane, oddzielne regulatory poziomu Effects i Reverb, oraz podświetlane przyciski do aktywacji bloków i wejścia w tryb edycji po przytrzymaniu. Wielokolorowa dioda LED wskazuje, które efekty są aktywne, trzeci przycisk Tap obsługuje tap tempo lub aktywuje wbudowany tuner Catalyst. Ostatni regulator to nieprogramowalna głośność główna Master.
Znajdujący się na tylnym panelu selektor mocy wyjściowej oferuje trzy zakresy: 100 W, 50 W oraz 0,5 W, plus opcję wyciszenia Mute do cichego nagrywania. Złącze USB pozwala na połączenie z komputerem lub urządzeniami mobilnymi w celu edycji barw lub bezpośredniego nagrywania za pomocą dedykowanej aplikacji Catalyst Edit. Catalyst 100 umożliwia również pracę jako interfejs audio 4 IN/4 OUT (24-bit/44.1 lub 48 kHz).
Wszystkie trzy comba z serii Catalyst wyposażono w stereofoniczne wejście AUX typu jack 1/8”, wyjście słuchawkowe oraz symetryczne wyjście DIRECT typu XLR z emulacją kolumny głośnikowej. Wersje 100 – i 200-watowa oferują też zewnętrzną obsługę poprzez gniazdo MIDI.
Pokładowa pętla efektów z gniazdami SEND i RETURN pozwala na wpięcie zewnętrznych efektów. Drugie z gniazd może pracować również jako wejście POWER AMP IN dla podłączenia np. zewnętrznych modelerów bezpośrednio do końcówki mocy. Całość dopełnia wejście FOOTSWITCH do podłączenia opcjonalnego, zewnętrznego przełącznika nożnego LFS2 do wyboru kanałów A/B oraz podbicia Boost. Wśród opcjonalnych dodatków dla nowej serii dostępne są odporne, winylowe pokrowce.
W PRAKTYCE
Catalyst 100 prezentuje się bardzo elegancko, a połączenie sporej mocy, możliwości oraz niskiej wagi czyni combo bardzo funkcjonalnym narzędziem zarówno na scenę, jak i do nagrań domowych czy studyjnych. Istotną rzeczą jest bardzo intuicyjna obsługa – panel sterujący zapewnia szybki wybór barw i zapisanie ustawień, a dwa kanały w połączeniu z podbiciem, bazą efektów oraz opcją przełączania barw i podbicia/efektów footswitchem (nie ma go w zestawie) zapewniają komfortową grę bez zagłębiania się w Menu. Oczywiście do dyspozycji mamy też głębszą edycję za pomocą aplikacji jak i rozbudowaną obsługę sterownikiem MIDI (tej opcji nie posiada najmniejsze combo Catalyst 60). Pokładowe barwy w zupełności wystarczą do znalezienia szerokiej palety barw w całym spektrum gainu, i co najważniejsze są naprawdę wysokiej jakości, bazując na sprawdzonych symulacjach Line 6.
Realizm barw i responsywność imponują, a pokładowy głośnik ładnie oddaje detale gry oraz reakcję na atak, zyskując jeszcze na dynamice wraz ze zwiększaniem głośności. Nie ma problemu z ustawieniem soczystego, krystalicznego cleanu w stylu Fendera, artykulacyjnego crunchu czy hi-gainowych barw, zarówno nowoczesnych metalowych do riffów, jak i solowych od blues-rockowego vintage, przez ekspresyjny rock po bardziej miękkie brzmienia prog-fusion. Możliwość obniżenia mocy pozwala na cieszenie się dynamiczną barwą i lampowym wręcz feelem w domowych warunkach. Każdy z voicingów ma również własną, specjalnie dobraną funkcję podbicia, z programowalną kontrolą poziomu. Catalyst 100 oferuje opcję zapisania sześciu banków z kanałami A i B w pamięci, oraz ich wyboru po przytrzymaniu przycisku Manual, co daje 12 presetów dostępnych z poziomu panelu. Całość uzupełnia bogata paleta wysokiej klasy efektów: sześciu pogłosów, sześciu linii opóźniających, sześć efektów modulacyjnych oraz sześć z kategorii Pitch/Filter. Znajdziemy tu poza klasowymi reverbami i delay’ami, głęboki Chorus, optyczne tremolo, phaser, flanger, Uni-Vibe, Leslie, oktawer, Growler, barwę syntezatorową, harmonizer, pitch shifter, fuzz, octavia – większość wzorowana na najpopularniejszych konstrukcjach tego typu. Mamy też możliwość umieszczenia efektów przed lub za preampem, oraz włączenie bramki szumów. Catalyst posiada pętlę efektów, którą można przełączyć w tryb „wzmacniacza mocy” - tu poza efektami możemy podłączyć bardziej rozbudowany modeler i wykorzystać combo jako dobrej klasy końcówkę mocy z głośnikiem. Dzięki opcji pracy w funkcji interfejsu Audio/USB oraz wyjściu XLR możemy uzyskać profesjonalnie brzmiące barwy zarówno na nagraniach jak i przodach PA na koncercie.
Aplikacja Catalyst Edit poza wygodną, głębszą edycją barw oraz zarządzaniem presetami udostępnia kilka dodatkowych funkcji, jak sag i bias wzmacniaczy, pozwala też na wybór symulacji jednej z trzech kolumn głośnikowych na wyjściu wraz z kilkunastoma opcjami ustawień mikrofonów.
PODSUMOWANIE
Line 6 Catalyst 100 to bardzo ciekawa propozycja w dziedzinie modelowanych wzmacniaczy, przy prostocie obsługi i wygodzie użytkowania oferująca znakomicie dobrany zestaw barw i efektów. Aplikacja Catalist Edit oraz opcja pracy w funkcji interfejsu audio czynią z comba Line 6 Catalyst 100 bardzo funkcjonalne i skuteczne narzędzie doskonale sprawdzające się zarówno na scenie, jak i przy nagrywaniu.
+ prosta i intuicyjna obsługa, bardzo dobre brzmienie wzmacniaczy i efektów zarówno na scenie jak i przy nagrywaniu, funkcjonalność
- brak
DANE:
Moc: 100 W/4 Ohm, przełączana do 50 W i 0,5 W
Kanały: 2 (A/B), Manual
Presety: 12 (A/B w 6 bankach)
Efekty: 24 – Delay (6), Modulation (6) Pitch/Filter (6), Reverb (6) plus Tuner i Noise Gate
Wzmacniacze: 6 - Clean, Boutique, Chime, Crunch, Dynamic, Hi Gain
Regulatory: Boost, Gain, Bass, Mid, Treble, Presence, Effect, CH Vol, Master
Przełączniki: A, B, Manual, Effect, Tap, Reverb, OUTPUT POWER (100 W, 50 W, 0,5 W, Mute), Fx Loop Mode, Ground/Lift, On/Off
Gniazda: INPUT, USB, SEND, RETURN, MIDI IN, XLR DIRECT OUT, Aux IN, PHONE
Głośnik: 1 x 12” Line 6 Catalyst HC100
Wymiary: 488 x 564 x 262 mm
Waga: 14,5 kg