VINTAGE V6HMBB
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Firma Vintage Guitars systematycznie buduje swoją renomę od połowy lat 90. To wtedy marka Encore, rozpoczynająca swoją działalność, postanowiła rozszerzyć ofertę o produkty bardziej ekskluzywne…
Po pewnym czasie okrzepła już marka Vintage stała się odrębnym podmiotem niezależnym od firmy Encore. Pod szyldem tym zaczęły powstawać nowe instrumenty, które łączyły innowacyjność rodzimych projektów z produkcją poza Europą, co pozwoliło zaoferować muzykom ich imponujący stosunek jakości do ceny.
W procesie tworzenia instrumentów Vintage od samego początku uczestniczył ceniony lutnik Trev Wilkinson, a jego klasowy osprzęt nadal jest montowany w produktach tej firmy. Seria Vintage ReIssued to kolekcja gitar i basów, które opierają się na kultowych, legendarnych modelach, dodając do nich nowoczesne i praktyczne rozwiązania techniczne stworzone przez Trevora.
BUDOWA
Vintage V6HMBB posiada olchowy korpus o kształcie „Strato”, wykończony na połysk w nadającym elegancji kolorze czarnym o nazwie „Boulevard Black” (połączenie czerni i bieli kojarzy mi się z garniturem). Kremowe plastiki (pickupy i pokrętła) dodają tutaj nutki „vintage” i dobrze współgrają kolorem gryfu. Przykręcany gryf o miękkim profilu C wykonano z klonu, na podstrunnicy (także klonowej) o promieniu 10 cali nabito 22 progi medium jumbo. Szyjkę wieńczy naturalna główka o zgrabnym kształcie uzupełniana dużym logiem marki i nazwą serii. Poza chromowanymi kluczami Wilkinson Deluxe (od spodu puszka „vintage”, od góry kołek z otworem bocznym), znalazł się tu docisk dla dwóch najcieńszych strun oraz kremowe siodełko 43 mm Graphtech NuBone o długości 43 mm, zapewniając odpowiedni kąt najdalej zaczepionych strun względem siodełka. Mamy tu też dostęp do otworu pręta, służącego do regulacji reliefu gryfu. Za brzmienie odpowiada triada przetworników Wilkinson WVS Single-Coil, sterowana tradycyjnym 5-pozycyjnym przełącznikiem oraz potencjometrami VOLUME, TONE i TONE. Gniazdo wejściowe umieszczono za płytką w tradycyjnie wyprofilowanym, blaszanym uchwycie. Menzura gitary to standardowe 25,5” czyli 648 mm. Mostek to konstrukcja klasyczna, gdzie podstawa utrzymująca 6 siodełek z giętej blachy przykręcona jest do korpusu 6 śrubami. Natomiast ramię tremolo jest tu wciskane, a nie przykręcane, co należy zaliczyć na plus.
Z tyłu mamy klasyczne puszki w stylu Klusona, co dodaje charakteru „vintage”.
WRAŻENIA
Vintage V6HMBB to instrument w jednym z najpopularniejszych kształtów w historii gitary – przez ostatnie kilka dekad pokochały go całe rzesze gitarzystów na całym świecie, a swoje miejsce znalazł w wielu rozmaitych stylach muzycznych od bluesa po metal. Od strony użytkowej V6HMBB prezentuje się bardzo dobrze. Gitara jest lekka (niecałe 3,5 kg) i oferuje wysoki komfort gry, w który wpisuje się bardzo wygodny gryf o smukłym, miękko zaokrąglonym profilu C. Vintage’owe klucze z bocznym mocowaniem strun ułatwiają ich zmianę (część gitarzystów narzeka na tradycyjne Klusony z górnym nacięciem), zapewniają też płynne działanie oraz stabilny strój w połączeniu z siodełkiem NuBone. Progi są prawidłowo nabite i oszlifowane na krawędziach, całość wykończona jest bardzo starannie i dokładnie spasowana. Jedyne zastrzeżenie można mieć do szczeliny przy siodełku na główce – tutaj można by to poprawić. Mostek działa płynnie oferując miękkie wibrato, którym okrasić możemy akordy czy dźwięki solowe, a dzięki kluczom, siodełku NuBone oraz rolkowym siodełkom mostka nie ma problemu z zachowaniem stroju. Nie jest to już instrument tylko dla początkujących (do których cenowo jest adresowany), bo moim zdaniem posłuży też zaawansowanym gitarzystom.
Na uwagę zasługuje prawidłowe wygięcie siodełek w miejscu śrubek wysokości oraz wciskane (a nie przykręcane) ramię tremolo.
Vintage V6HMBB odzywa się bardzo sprężyście z deski, brzmienie ma sporo powietrza i ładnie rezonuje. Pickupy Wilkinsona to wysokiej klasy konstrukcje, które idealnie dopełniają instrument w stylu Strata. Na kanale czystym bas jest zdefiniowany, środek ma ciepły charakter zbliżony do vintage-’owych singli, a górę ożywia jasna prezencja – całość to charakter single-coil, który brzmi tu ekspresyjnie i naturalnie. Pojedyncze dźwięki solowe są dynamiczne, pickup gryfowy łączy ciepło z wyrazistością i podatnością na artykulację. Wszystkie przetworniki oferują bardzo ładne, niemal szkliste barwy akordowe o wyrazistym środku, pickup mostkowy WOHZBb Double Coil wprowadza do całości wyraźnie mocniejszy, nasycony środkiem charakter, ale bardzo dobrze współgra z singlami. Bez problemu uzyskamy tu typowe „stratowe” brzmienia, włączając w to słynne „dzwoneczki” w międzypozycjach. Wystarczy dodać dobrego pogłosu i cieszyć się inspirującym brzmieniem. Na kanale drive jeszcze bardziej uwidaczniają się walory instrumentu. Crunchowe akordy są selektywne i ekspresyjnie reagują na artykulację, brzmienie jest klarowne w dole, dodanie gainu zwiększa harmoniczne, z którymi gitara przy solówkach bardzo sobie znakomicie, szczególnie na pickupie WOHZBb Double Coil. Cały czas jest też słyszalny własny, oryginalny charakter brzmienia Strato z wyrazistym wyższym środkiem, które tak polubili muzycy sceny blues-rockowej. Mocny drive zapewnia dynamiczny, klarowny palm-muting, podłączony fuzz idealnie przywołuje garażowe, rasowe rockowo-punkowe brzmienie (choć wyższe gainy, ze względu na konstrukcję single-coil, zaczynają mocno brumić). Pomimo dosyć niskiego poziomu sygnału pickupów gitara nie traci sustainu nawet w wyższych pozycjach, a przy mocniejszym gainie oferuje oddanie detali gry oraz klarowność dzięki jasnej prezencji, szczególnie w pozycji gryfowej i środkowej przełącznika, gdzie V6HMBB brzmi szczególnie wyraziście.
Klasyczny układ 3 potencjometrów z bardzo fajnym odcieniem retro gałek.
10-calowy radius pozwoli cieszyć się niską akcją strun bez problemu z wygaszaniem strun przy podciąganiu, trapiącym typowe vintage’owe 7,25”.
PODSUMOWANIE
Vintage V6HMBB należący do serii Vintage Reissued, bardzo dobrze oddaje ducha konstrukcji Strata, który w wydaniu tej brytyjskiej marki prezentuje się bardzo stylowo i oferuje już walory znacznie wykraczające poza budżetowe instrumenty – jakość wykonania i osprzętu, wygoda gry oraz brzmienie z na pewno dadzą gitarzyście satysfakcję. Gitara dla osób szukających klasycznego designe’u w nieco bardziej przystępnej cenie, ale nie pozbawionej drobnych technologicznych ulepszeń, nad którymi czuwał sam Trev Wilkinson.
Maszynki Wilkinsona mają obniżoną wysokość trzpieni w kluczach od D4 do E1, co poprawia kąt strun na siodełku.
Układ HSS daje odpowiednią uniwersalność brzmieniową, dzięki której instrument sprawdzi się w większej ilości muzycznych kontekstów.
DANE:
Korpus: olcha
Gryf: klon, profil ‘soft C’
Podstrunnica: klon
Radius: 10"
Siodełko: GraphTech NuBone, 43 mm
Skala: 25,5” (648 mm)
Progi: 22 medium jumbo
Mostek: Wilkinson WVC
Klucze: Wilkinson Deluxe WJ55 Ez Lok
Potencjometry: 1x Volume, 2x Tone, 3-pozycyjny przełącznik
Osprzęt: Chrom
Kolor: Boulevard Black