SUHR Custom Classic
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
W krótkim czasie gitary Suhra weszły do światowej elity instrumentów, a wśród użytkowników znajdziemy takie nazwiska, jak Scott Henderson, Michael Landau czy Andy Summers. Oczywiście zamawiając gitarę, możemy dobrać każdy z jej elementów, poczynając od rodzaju drewna, kształtu gryfu i korpusu poprzez osprzęt i pickupy, a kończąc na kolorze i rodzaju lakieru. Do naszego testu trafił wyjątkowy model Suhr Classic o numerze seryjnym 9652, który został wykonany właśnie zgodnie ze specjalnym zamówieniem i jeszcze z kilkoma dodatkowymi opcjami.
BUDOWA
Nie od dziś wiadomo, że najważniejszym elementem używanym do budowy gitary jest drewno. W testowanym instrumencie do budowy korpusu użyto jednego kawałka jesionu bagiennego, co już samo w sobie świadczy o klasie i doborze drewna. Tylko najwyższe modele gitar posiadają jednoczęściowe korpusy. Ta dosyć lekka odmiana jesionu charakteryzuje się bardzo dobrym rezonansem w całym przedziale częstotliwości, ma krystaliczną górę i mocny, wyraźny bas. Bardzo ładna faktura drewna o miodowym, naturalnym kolorze widoczna jest spod lakieru o wysokim połysku. Dodatkiem jest czarna, bakelitowa płytka, na której zamontowane są elementy układu elektrycznego. Gniazdo wejściowe typu jack zostało umieszczone z boku gitary, a nie jak w większości modeli Suhr Classic czy Fendera - na płycie czołowej.
Zastosowany mostek vintage tremolo firmy Gotoh jest oparty na dwóch śrubach, co zapewnia jeszcze większą stabilność działania niż w przypadku fenderowskich konstrukcji z sześcioma śrubami łączącymi mostek z korpusem. Solidny metalowy blok, mający niemały wpływ na końcowe brzmienie, utrzymywany jest w równowadze przez trzy sprężyny, a wysokość oraz menzura każdej ze strun może być regulowana oddzielnie. Kombinacja wciskanego i wkręcanego ramienia mostka zapewnia idealne spasowanie i brak jakichkolwiek luzów w tym miejscu.
Na szczególną uwagę zasługuje gryf gitary wykonany z jednego kawałka klonu wzorzystego typu ptasie oczko, którego klasa w specyfikacji instrumentu określona jest terminem Museum. Potocznie nazwa ta używana jest w stosunku do drewna posiadającego najwyższe walory jakościowe zarówno pod względem wizualnym, jak i brzmieniowym. Trzeba powiedzieć, że w ofercie producenta do wyboru mamy kilkanaście typów gryfów różniących się kształtem, wielkością czy promieniem podstrunnicy. Tu zastosowano szyjkę typu 50’s Round .860-.980", czyli o kształcie dosyć masywnym i okrągłym, będącym reprodukcją gryfów z późnych lat 50. Wyrażone w calach wartości to odpowiednio grubość na pierwszym progu wynosząca 21,8mm i 24,9mm w okolicach progu trzynastego. Szerokość szyjki na siodełku wynosi 42mm. Ten piękny gryf wykończony bezbarwnym matowym lakierem posiada zmienny promień (radius) wynoszący od 190mm przy główce do 240mm na końcu, czyli mamy tu do czynienia z niezbyt płaską podstrunnicą. Otwór regulacyjny wklęsłości szyjki znajduje się pomiędzy gryfem a pickupem, więc aby się do niego dostać, nie musimy odkręcać całej płytki z elektroniką, jak to bywało w starszych Fenderach. Okrągłe markery oraz umieszczone na główce logo firmy wykonane są z abalonu, a doskonałe wrażenie wizualne zwiększone jest jeszcze przez zastosowanie lakieru o wysokim połysku na główce gitary. Zarówno abalon, jak i lustrzane wykończenie główki są opcjami dodatkowymi, czyniącymi z tej gitary instrument jeszcze bardziej wyróżniający się i unikalny.
Zastosowane klucze Gotoh "Kluson" to typowe konstrukcje vintage. Co ciekawe, nie są to klucze blokowane, co przy mostku tremolo może wydawać się problematyczne, jednak budowa tego elementu rozwiewa obawy. Każdy klucz przecięty jest jakby od góry na pół, struna wkładana jest od góry w dziurkę i następnie nawijana wokół klucza. Zapewnia to dużo lepsze trzymanie struny niż ma to miejsce w przypadku standardowych kluczy. Trzeba zauważyć, że jest to też wersja staggered - klucze, poczynając od struny najgrubszej, coraz mniej wystają ponad główką gitary, co zapewnia odpowiedni docisk cieńszych strun do siodełka.
Na gryfie nabito 22 perfekcyjnie wykończone małe progi typu 6230 Vintage. Suhr we wszystkich swoich gitarach stosuje technologię Plek, przy pomocy której progi szlifowane są z dokładnością do 0,01mm, a oryginalna forma korony progu zostaje zachowana nawet po zakończeniu procesu szlifowania. Całość odbywa się przy odpowiednio naprężonej szyjce, co umożliwia później ustawienie bardzo niskiej akcji strun. Progi są również doskonale wypolerowane, co zapewnia bardzo łatwy bending strun. Wszystkie elementy osprzętu są chromowane, a długość menzury to typowe fenderowskie 25,5" (648mm).
Nie można oczywiście zapomnieć o stosowanym we wszystkich gitarach Suhra opatentowanego systemu strojenia Buzza Feitena, dzięki któremu możliwe jest uzyskanie dużo lepszego strojenia w porównaniu z tradycyjną gitarą. W skrócie polega to na nieznacznym przesunięciu siodełka główki bliżej pierwszego progu (odległość ta jest obliczana w oparciu o skalę instrumentu, szerokość progów i rozmiar strun) i na odpowiednim ustawieniu siodełek mostka, które dostrajane są z dokładnością do 1 centa. Ciekawostką jest to, że poza pierwszą struną wszystkie pozostałe puste struny odstrajane są o 1 lub 2 centy w dół lub w górę przy odpowiednim ustawieniu menzury na 12 progu. Jeśli nie posiadamy odpowiedniego tunera przystosowanego do tego systemu, wystarczy nastroić do standardowego tunera dźwięk e na każdej strunie (np. próg 5 struny B2, próg 9 G3 itd.).
Układ elektryczny gitary to trzy single Suhra typu V60 umieszczone w czarnych obudowach. Są to klasyczne konstrukcje używane w gitarach Fendera w latach 60., oparte na magnesach AlNiCo 5. Rezystancja przetwornika spod mostka wynosi 7,2kOhm, a pozostałych obu 6,3kOhm. W ofercie są również niemal bliźniacze pickupy V60LP (Low Peak), które mają nieznacznie cieplejszą, zaokrągloną górę pasma. Środkowy singiel ma odwrotną polaryzację, dzięki czemu uzyskujemy pozbawione szumów pozycje "2" i "4" przełącznika.
Warto powiedzieć, że jest możliwość zamontowania rewolucyjnego systemu Suhra SSC (Silent Single Coil), który niemal w 100 proc. eliminuje typowe dla singli szumy i przydźwięki pochodzące z sieci, nie pogarszając oryginalnego brzmienia pickupów - jednakże konieczne jest wtedy zastosowanie środkowego pickupu bez zmienionej polaryzacji. Działanie przetworników konfiguruje 5-pozycyjny przełącznik, za pomocą którego ustawimy typowe dla układów S-S-S połączenia. Do dyspozycji mamy tu też pokrętło VOLUME, czyli wspólną głośność dla wszystkich pickupów, oraz dwa potencjometry TONE, z których jeden odpowiada za regulację tonów przetwornika przy gryfie, a drugi - przetwornika środkowego. Wraz z instrumentem otrzymujemy wykonany z materiałów najwyższej jakości, idealnie dopasowany do gitary czarny futerał oraz komplet kluczyków regulacyjnych.
WRAŻENIA
Tu nie może być innych odczuć niż te, że mamy do czynienia z ekskluzywnym instrumentem z najwyższej półki. Abalon bardzo ładnie komponuje się z pięknym i oryginalnym drewnem gryfu, który jest niemal aksamitny w dotyku. Jedynym elementem, który zmieniłbym w tej gitarze, jest czarna płytka, choć i tak bardzo dobrze komponuje się ona z całością. Wspaniale wykończone progi i niska akcja strun powodują bardzo wysoki komfort gry, mimo przecież nie najcieńszej szyjki instrumentu. Klucze działają bardzo płynnie, gitara nie rozstraja się przy użyciu systemu tremolo. Mimo założonych "dziesiątek" miałem wrażenie, że gram na komplecie nieco cieńszych strun, co jest zasługą zarówno samego mostka, jak i konstrukcji całej gitary. Dzięki zastosowanemu Buzz Feiten Tunning System gitara stroi naprawdę rewelacyjnie. Na uwagę zasługuje też naprawdę wysokiej klasy futerał amerykańskiej firmy G&G, w którym Suhr Classic leży wyśmienicie.
BRZMIENIE
Szczególnie w przypadku takich gitar jak ta nie można ominąć sprawdzenia brzmienia na sucho. To, co naprawdę odróżnia tej klasy instrumenty od tańszych konstrukcji, to przede wszystkim brzmienie z deski. Płacimy przecież głównie za dobór doskonałej jakości drewna, którego brzmienie powinno oczywiście przenieść się poprzez pickupy na wzmacniacz. Suhr Classic wywiązuje się doskonale z tego zadania. Wspaniały sustain, dynamika, bardzo sprężyste struny basowe - naprawdę można zatracić się nawet na niepodłączonym instrumencie. Podłączamy w końcu gitarę do wzmacniacza. Czysta barwa jest bardzo klarowna i konkretna. Atak, dynamika, wybrzmienie i słyszalny charakter drewna - wszystko jest jak najbardziej na swoim miejscu. Mimo dosyć jasnego brzmienia akustycznego, które jest zasługą jesionu bagiennego oraz vintage’owego mostka, barwa jest bardzo ciepła, okrągła i jednocześnie klarowna. Bez problemu uzyskujemy rasową, fenderowską szklankę. W każdej pozycji 5-pozycyjnego przełącznika znajdziemy naprawdę inspirujące brzmienia. Na przesterze gitara czuje się jak ryba w wodzie - zarówno lekkie półprzestery, jak i mocny drive doskonale oddają charakter instrumentu. Tu zagramy niemal wszystko - od bluesa poprzez dynamiczne fusion aż do rocka - barwa gitary wzorowo wyczyszcza się też przy użyciu potencjometru VOLUME.
Do cięższych, rockowych klimatów i lejących się barw solowych możemy oczywiście wstawić sobie humbucker pod mostkiem lub gryfem. Pickupy są bardzo dobrze zbalansowane, jedynie przeszkadzał mi brak regulacji tonów dla singla pod mostkiem, który czasem odzywał się zbyt jasno. Można pisać dużo ogólników na temat, jak ta gitara brzmi, czy gdzie się ewentualnie nie sprawdza, ale tu najlepszą metodą jest podłączenie Suhra do jak najlepszego wzmacniacza lampowego (im lepszy, tym więcej walorów takiej gitary odkryjemy) i można wtedy poczuć oraz usłyszeć niesamowite brzmienie całości.
PODSUMOWANIE
Gitarzyści, rozmawiając o gitarach firmy Suhr, zawsze kiwają z uznaniem głową, a ci, którzy mieli z nimi do czynienia, rozwodzą się nad ich wspaniałym brzmieniem i kunsztem wykonania. Przeprowadzony test powiększa to grono o kolejną osobę, która jest oczarowana instrumentem tej firmy. Jestem bardzo zadowolony z tego, że miałem okazję obcować z tą wyjątkową gitarą, gdyż potwierdza to moją opinię, że obok oczywiście umiejętności muzyka bardzo ważną rolę w całości pełni jakość instrumentu i jego brzmienie. Wprawdzie dobry muzyk zabrzmi dobrze na niemal każdym instrumencie, ale na gitarze, jaką jest Suhr Classic, z pewnością zabrzmi i zagra jeszcze lepiej. Życzę każdemu gitarzyście (jeśli tylko pozwolą mu kiedyś na to fundusze) tak wspaniałego instrumentu, który potrafi tak inspirować do gry i tak dużo dawać prawdziwej radości.
gryf: klon oczkowy
promień podstrunnicy: 7,5-9,5"
progi: 22
menzura: 25,5" (648mm)
mostek: Gotoh 510
klucze: Gotoh Kluson
układ elektroniczny: przetworniki single-coil Suhr V60 (3),
przełącznik 5-pozycyjny (1), potencjometry VOLUME (1)
i TONE (2)
wykończenie: wysoki połysk
wyposażenie: futerał G&G, kluczyki regulacyjne
Piotr Szarna